[大禍時 2089] Tidslinje

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
London klarar sig hyfsat, men lite översvämmade kvarter ser jag som en feature! :) Däremot är ju Nederländerna körda. För att inte tala om Bangkok. New York och hela östkusten ner till katastrofen i Florida.
Ur nordsjöns grunda vatten reser sig Rotter-Haag, en väldig Arkologi som hyser det som återstår av det som en gång kallades Holland. Det är BENERUHRs utpost mot Ang-Lon på andra sidan kanalen, och en av sektorns främsta hamnar. Runt Rotter-Haag breder väldiga tångodlingar ut sig, som hanteras av automatiserade robotsystem samt flottfolk - rhensjöns nomader. Här och var sticker skyskrapor och spiror upp som tecken på den gamla civilisation som en gång bredde ut sig här (Nedomländerna?), och vissa särskilt vackra distrikt är avskärmade som marinkulturella turistmål för bättre bemedlade ArkoNORMisar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag vänder mig mot tanken att Rio skulle vara Brasiliens megapol istället för São Paulo. Om vattnet stiger så ligger ju Rio risigt till, och folk flyr till Sampa för att:
  1. Det är redan större än Rio (São Paulo är södra halvklotets största stad),
  2. Det är rikt (Brasiliens ekonomiska centrum),
  3. Det är nära, och
  4. Det ligger i bergen, och därmed skyddat från det stigande vattnet.
Så rimligtvis borde SP växa rejält och bli ännu större än den enorma stad den är redan idag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag vänder mig mot tanken att Rio skulle vara Brasiliens megapol istället för São Paulo. Om vattnet stiger så ligger ju Rio risigt till, och folk flyr till Sampa för att:
  1. Det är redan större än Rio (São Paulo är södra halvklotets största stad),
  2. Det är rikt (Brasiliens ekonomiska centrum),
  3. Det är nära, och
  4. Det ligger i bergen, och därmed skyddat från det stigande vattnet.
Så rimligtvis borde SP växa rejält och bli ännu större än den enorma stad den är redan idag.
Jag kom inte på något coolt namn på San Paulo. Men Brazilopolis kan avse San Paulo med omnejd om man vill. Annars mottar jag gärna alternativa namn!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag vänder mig mot tanken att Rio skulle vara Brasiliens megapol istället för São Paulo. Om vattnet stiger så ligger ju Rio risigt till, och folk flyr till Sampa för att:
  1. Det är redan större än Rio (São Paulo är södra halvklotets största stad),
  2. Det är rikt (Brasiliens ekonomiska centrum),
  3. Det är nära, och
  4. Det ligger i bergen, och därmed skyddat från det stigande vattnet.
Så rimligtvis borde SP växa rejält och bli ännu större än den enorma stad den är redan idag.
Dessutom kan man då använda världens mest cyberpunkiga låttext:

Não existe amor em SP
Um labirinto místico
Onde os grafites gritam

Det finns ingen kärlek i SP
En mystisk labyrint
Där grafittin skriker




São Paulo é um buquê
Buquês são flores mortas
Num lindo arranjo
Arranjo lindo, feito pra você

São Paulo är en bukett
En bukett är döda blommor
I ett vackert arrangemang
Vackert arrangemang, gjort för dig




Não existe amor em SP
Os bares estão cheios de almas tão vazias
A ganância vibra, a vaidade excita
Devolva minha vida e morra
Afogada em seu próprio mar de féu
Aqui ninguém vai pro céu

Det finns ingen kärlek i SP
Barerna är så fulla av själar så tomma
Girigheten vibrerar, fåfängan eggar
Ge tillbaka mitt liv och dö
Dränkt i din egen galla
Här kommer ingen till himlen


Não precis morrer pra ver Deus
Du behöver inte dö för att träffa Gud
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag kom inte på något coolt namn på San Paulo. Men Brazilopolis kan avse San Paulo med omnejd om man vill. Annars mottar jag gärna alternativa namn!
Allt behöver ju inte döpas om, men mitt förslag skulle vara att justera det till Brasilândia, som då blir en ironisk vinkning till Cracolândia. Eller så kan man göra något med Sampa, som det heter i folkmun. Eller kanske Estado Novo?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Allt behöver ju inte döpas om, men mitt förslag skulle vara att justera det till Brasilândia, som då blir en ironisk vinkning till Cracolândia. Eller så kan man göra något med Sampa, som det heter i folkmun. Eller kanske Estado Novo?
Utmärkta exempel! Estado Novo får det bli men Cracolandia måste ju namedroppas iaf!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag kom inte på något coolt namn på San Paulo. Men Brazilopolis kan avse San Paulo med omnejd om man vill. Annars mottar jag gärna alternativa namn!
Sudeste är mitt förslag på ett namn för megastaden Sao Paolo - Rio de Janeiro (ja, jag vet att det är 40 mil emellan. Stor stad :) )
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sudeste är mitt förslag på ett namn för megastaden Sao Paolo - Rio de Janeiro (ja, jag vet att det är 40 mil emellan. Stor stad :) )
Låter lagom tycker jag!

Sedan är ju inte dagens ekonomiska Eller geografiska situation så noga heller. Helt nya megastäder kan växa upp rätt fort. Jag var I Guangzhou för ca 20 år sedan. Oerhört mycket har hänt sedan dess.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Angående trådens inledande postning så måste jag säga att jag gillar att du håller det kort. Det är något jag verkligen uppskattar med Mutant 2089s tidslinje som lyckas måla med både bred pensel och lite ”färg i burken”. Vilket skiljer sig markant (så som jag minns det från den ytliga genomläsningen jag gjort) i förhållande till Cyberpunk RED som jag tycker är alldeles för detaljerad.

Det som firma Gulliksson/Thulin/Strandberg/Thorell lyckas så fint med i grundreglerna till Mutant 2089 är att presentera tillräckligt med bakgrundsinformation för att spelledare och spelare ska kunna sätta igång på studs. Det är en sparsmakad text som (om man så ville) funkade ”direkt ur boxen” och samtidigt var en bra grund att bygga vidare på själv. Cyberpunk RED, å andra sidan, är nästan överdrivet fixerat vid sin lore där man nästan måste ”skohorna” in spelarna i ett redan färdigt världsbygge (detta är förstås min högst personliga tolkning).

Man skulle kunna hårddra det till att Mutant 2089 litar på att läsaren kommer kunna använda sin fantasi och kreativitet till att skapa en ”mörk framtid” medan Cyberpunk RED inte gör det. Inte alls, faktiskt.

Som ett sidospår så kanske det är just det här som skiljer europeisk (svensk, i detta fall) speldesign från amerikansk; jänkarna är mer benägna att presentera en färdig och polerad produkt (Marvel, Lucas, DC eller whatever) medan ”vi” presenterar ett koncept att sedan göra vad man vill med. Kanske.

Vad jag (nog) försöker säga med detta är att jag tror att det är bra att inte bli allt för detaljerad och dogmatisk i världsbygget. Att inte detaljstyra världen för mycket då risken finns att världen upplevs som alldeles ”för färdig”. Och den trådinledande tidslinjen gör just det - lämnar världen ”öppen” och lockande att utforska/utveckla vidare.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Fick skriva om Mutants tidslinje, den funkade inte riktigt och tog ju sitt avstamp på 2010-talet :) Iaf, detta är ett utkast som i stora drag beskriver hur vi gick från nu till sen.

2030-talet Kraschen
Klimatkatastrofer, ekonomisk kris, populism, krig och nationalstaters allt svagare ställning leder till historiens värsta krasch. Banker runt om i världen går i konkurs och de djupt skuldsatta länderna de är verksamma i kan inte, eller vill inte, lösa ut dem. Världen, som vi känner den, går under.

2040-talet Återuppbyggnaden
Även om provisoriska regeringar och krigsherrar återtog makten på många håll var det inte de som till slut lyckades stabilisera läget - det var företagen. Många av världens biljonärer hade förutspått finanskraschen och omsatt sin rikedom till olja och guld och kunde från säkra bunkrar och herrgårdar via nybildade företag helt sonika köpa upp hela regioner och investera i infrastruktur och sjukvård. Sakta men säkert stabiliserades läget och företag som Kauffman/Meier och SinWei såg dagens ljus.

2050-talet Städernas era
Klimatkrisen är ett faktum och människor från hela världen flyr till de de få städer som tycks klara sig. Befolkningen i dessa växer till över 100 miljoner, ofta det dubbla eller mer. En byggboom utan motstycke drabbar städerna som växer sig större än många av de stater som ingen knappt minns längre. Gigantiska block och sektorer där väldiga skrapor på långt över 100-våningar försvinner upp i den eviga smoggen.

2060-talet Rymdkoloniseringen
De ändliga resurserna på jorden kan inte längre ersättas med syntetiska alternativ och mer utav tvång än av prestige och ekonomisk vinning vänder sig företagen mot den sista yttersta gränsen - rymden. Först koloniseras Mars av företaget Callisto, sedan Jupiters månar av KuiperCorp. Efter det gick det snabbt. Snart hade månen en befolkning på över 50 000 personer. Optimismen visste inga gränser och allt fler rymdprogram realiserades, allt fler månbaser grundades och allt fler rymdstationer etablerades och trots att satsningarna krävde enorma summor blev avkastningen ännu större. Först koloniserades det inre solsystemet och asteroidbältet, och därefter riktades blickarna mot det yttre solsystemets månar och Kuiperbältet. Sedan drabbades företagen av girighet…

2070-talet Krigen
Små gräl över asteroider och fyndigheter ledde till diplomatiska dispyter som ledde till fullt krig. Kriget i rymden var över på 10 timmar, men kriget på Jorden blev betydligt längre. Städerna och deras företag gick i krig med varandra över de resurser som finns kvar och efter åtskilliga år inträdde någon form av lågintensiv krigföring som trots allt tillät städernas befolkning att återgå till en slags normalitet.

2080-talet NU!
Världens kvarvarande megastäder är isolerade fickor i en ödelagd värld. Här lever hundratals miljoner människor, mutanter och robotar sina liv i någon form av välmående. Företagen förstår att ta hand om sina anställda, och trots att världen numera är någon form av neo-feodalism uppmuntras den stora massan av belöningar, skuldavskrivningar, diplom, droger och stora evenemang. Detta räcker för att hålla det värsta missnöjet borta. För dessa människor består livet till stor del av mer eller mindre meningslösa arbetsuppgifter. Många av dem hade kunna automatiseras men företagen anser att sysselsatta människor är en större tillgång. Men alla har det inte så bra. De lägre våningsplanen, våning 15 och nedåt, är förslummade, och i de väldiga kransregionerna, som gränsar till zonerna, är företagens närvaro låg. De ser främst till att hålla de väldiga interstradorna någorlunda färdbara och skydda konvojerna från zonerna som levererar spannmål, alger, mineraler till deras dotterföretag och anställda. Runt dessa härskar gängen, kartellerna och mängder av små företag och frilansare försöker överleva dagen. Dessa är inte sällan underleverantörer till några av de stora företagen. Men strukten är i princip omöjlig att överblicka. De flesta vet inte vilka som styr megakorparna känner till alla de tusentals mindre företag de äger. Det är så eliten vill ha det. De lever på de högsta våningarna i staden och i sina fortifierade lyxvillor långt från staden.
Hörru! Du skriver inte ut när mutanterna dyker upp, eller robotarna för den delen. När kommer de stora (enorma!) förändringarna av definitionen människa / mänsklighet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Hörru! Du skriver inte ut när mutanterna dyker upp, eller robotarna för den delen. När kommer de stora (enorma!) förändringarna av definitionen människa / mänsklighet?
Känns spontant att det borde vara inför och under rymdkoloniseringen - både robotteknik och genexperiment för att anpassa sig till miljön i rymden
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hörru! Du skriver inte ut när mutanterna dyker upp, eller robotarna för den delen. När kommer de stora (enorma!) förändringarna av definitionen människa / mänsklighet?
Jag tänker att det nämns kort i beskrivningen av de olika klasserna. Men jag undrar om inte mutanter i någon mån alltid har funnits. Skulle gärna se att det finns generationer. Men jag har inte riktigt bestämt hur man ska lägga fram det. Robotar är enklare. De uppfanns på 2040-talet men användningen ökade markant under koloniseringen av rymden och sedan ännu mer under krigen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag tänker att det nämns kort i beskrivningen av de olika klasserna. Men jag undrar om inte mutanter i någon mån alltid har funnits. Skulle gärna se att det finns generationer. Men jag har inte riktigt bestämt hur man ska lägga fram det. Robotar är enklare. De uppfanns på 2040-talet men användningen ökade markant under koloniseringen av rymden och sedan ännu mer under krigen.
Nu vill jag skriva 1989 - gritty, muterat 80-tal. Varselklotet möter X-men fast mer punk.

"Farsan fattar ingenting! Det är bara jobbet på volvo och dumburken. När jag är med polarna är jag kung! Vi dricker folkis, lyssnar på Charta och hänger i flunsan! Ibland vecklar jag ut vingmembranen och flyger. Jag vet att jag inte är som andra. Fuck dom! Mutisrotlen trålar - vem bryr sig! Imorgon skall vi visa de där syntsnörena upp vid slätta damm vem det är som bestämmer. De har en som kan spruta eld, tydligen. Kan ju försöka med käften full av Bengans spindelväv!"
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Nu vill jag skriva 1989 - gritty, muterat 80-tal. Varselklotet möter X-men fast mer punk.

"Farsan fattar ingenting! Det är bara jobbet på volvo och dumburken. När jag är med polarna är jag kung! Vi dricker folkis, lyssnar på Charta och hänger i flunsan! Ibland vecklar jag ut vingmembranen och flyger. Jag vet att jag inte är som andra. Fuck dom! Mutisrotlen trålar - vem bryr sig! Imorgon skall vi visa de där syntsnörena upp vid slätta damm vem det är som bestämmer. De har en som kan spruta eld, tydligen. Kan ju försöka med käften full av Bengans spindelväv!"
Är inte det där Ur Varselklotet, fast metal?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Vill minnas att hårdrockare finns med som "yrke" (vad det nu heter i spelet)
Det låter som en Sällsamhet, va? Månkysst, Rackare, Sorgsen Krigare, Urverkshjärta, Hårdrockare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Nu vill jag skriva 1989 - gritty, muterat 80-tal. Varselklotet möter X-men fast mer punk.

"Farsan fattar ingenting! Det är bara jobbet på volvo och dumburken. När jag är med polarna är jag kung! Vi dricker folkis, lyssnar på Charta och hänger i flunsan! Ibland vecklar jag ut vingmembranen och flyger. Jag vet att jag inte är som andra. Fuck dom! Mutisrotlen trålar - vem bryr sig! Imorgon skall vi visa de där syntsnörena upp vid slätta damm vem det är som bestämmer. De har en som kan spruta eld, tydligen. Kan ju försöka med käften full av Bengans spindelväv!"
Det där skulle jag 100% köpa och försöka hitta en spelgrupp till. Det låter fullkomligt awesome. Claremont möter svensk punk- och raggarscen.

EDIT: Låter också som något som passat bra till den här utmaningen. Så skriver du ihop det innan midnatt så lovar jag att rösta på det =)
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
- Vad har du för färg på skosnöret? Bara mutishatarna har vita skosnören.
- De är inte vita, de är gula. Jag är anarkosyndikalist och motståndare mot kapitalistborgerligheten och BGM(f). Det här ärret på underarmen tog jag av en trasig flaska på Gamle Port. Så du fattar, enna.

Fan, det är alltid jävla samma, man hänger i Bältespännarparken och unnar sig långburk. Så dyker de på en. Jag är mutis precis som ni det bara syns inte utåt. Morsan har psigenen och jag kan flytta saker med tanken. Men morsan är en snutgris. Tankeläsare och telepat. Jobbar för SÄPOGBG. Fan hon hatar nog att hennes söner droppa skolan och flytta in i kollektiv i Majerna.
 
Top