[大禍時 2089] Teknologi

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sparar detta här:

Jag är säker på att vi kommer få se cool avantgardistisk AI-genererad konst framöver, och jag är säker på att det kommer blåsas upp som det fräckaste sedan, ja jag vet inte, Andy Warhol? Konstnärer som programmerar sina egna AIs och kanske med något slags uppkäftigt punkigt uppdrag, typ, lyft fram alla politiska skandaler och korruption och gör konst av det. Oj! Blev det så mycket!? Och oj! Blev konsten så cool!

Och oj! Jag hittade nog just på hur den första AIn skapas i mitt nya cyberpunkrollspel!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Älskar Technobox-stilen - helt rätt! Vad använder du för bildprogram?

Hade ju varit en dröm (för mig iaf) om du kunde anlita Peter Bergting för övriga illustrationer (min favoritillustratör från Ä-spelstiden). ;)
Tack! jag använder Illustrator och photoshop. Ritar upp grunden först i AI sedan trixar jag i PS. Ja, Bergting hade varit coolt! Antagligen över min budget... :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Skyddsvästen är rosa liksom knäskydd och armbågsskydd. Byxorna pulserar i en lila nyans och är så tajta att de skulle kunna misstas för hud om det inte vore för färgen. Jackan är uppknäppt så att skyddsvästen syns. Det är en företagshockey-jacka Mih/Chrysler Frighters, i grönt och guld.
Tack vare att jackan är uppknäppt kan vi skönja axelhölstret där en grönförnicklad buntlinerevolver av modell TrippleTaurus 357. återfinns. I ett lågt skuretbälteshölster hänger en Big.Ma-19 och nonchalant slängd i en axelrem ser vi en trippelbock med plasticflettece.

Vår andra modell är en android helt klädd i gul kevlar. Mustasch är ett lite dyrare tillval. Håret är kopparfärgat och beväpningen är en Toledoklinga infälld i vänster arm. Den har också dubbla rygghölster med Gyrojetkarbin ^HZ.

Just inne från ett blött jobb i Red River Delta är vår tredje Merc. Det är en anabolhistoria med mycket krom och överväxlar. Något lynnig men får jobbet gjort. Priset för dessa tre ligger på 150.000 Ẽ$ om dagen. Vid uthyrning ställer vi som konsulter inga frågor utan det blir så som ni arbetsgivare önskar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Internet of death
För retrokänsla funkar inte att man kan göra allt med sin smartphone. Men det finns en del som pekar mot att det kanske inte blir så i framtiden heller. Jag har redan varit inne på några: deepfakes, reklam och virus. Men det finns fler orsaker och den kanske viktigaste; uppkopplingen och tillförlitligheten suger i framtiden. Orsaken är enkel. Space junk. Rymden är helt enkelt numera (2089) en soptipp där krossade satelliter far fram i 50 000 km/h. Det går inte att skicka upp något och det går inte att få tillförlitlig info från de satelliter som finns kvar. Det finns lokala system. Ett block kan ha en fungerande simsändare som ger invånarna underhållning till sina terminaler o.s.v

Vill du lyssna på musik 2089? Då behöver du en inspelning. Vill du spara ett foto? Skriv ut det. Vill du veta var någon ständigt är? Då får du skugga den, eller hålla dig så nära att du kan följa en planterad bugg.

O.s.v.

Death of Internet.

Edit: Vi har ju även solstormar och EMP.
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Internet of death
I like it! Känns som en fullkomligt rimlig förklaring för den här settingen.

Något jag initialt hade svårt att använda mig av i NE var den ständiga uppkopplingen och lager-teknologin (i vår spelgrupp hanterade vi det med att till slut inte låtsas om lagren öht) - den här lösningen gör inte våld på retrokänslan, vilket torde vara avgörande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
I like it! Känns som en fullkomligt rimlig förklaring för den här settingen.

Något jag initialt hade svårt att använda mig av i NE var den ständiga uppkopplingen och lager-teknologin (i vår spelgrupp hanterade vi det med att till slut inte låtsas om lagren öht) - den här lösningen gör inte våld på retrokänslan, vilket torde vara avgörande.
Ja, det blir lite för enkelt att först försöka lösa alla problem genom att hacka lagren. För allt finns ju där. Det är bara att hacka smartguns, smart cars eller vad som helst så är det du som bestämmer. Det finns ingen anledning att göra något fysiskt, som cyberpunkare i allmänhet vill. Men det blir även oöverskådligt.

Men bra att du gillar! Tänker att i Sprawl är det även egna generatorer som gäller eller tjuvkopplad energi från bolagens kablar.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Skyddsvästen är rosa liksom knäskydd och armbågsskydd. Byxorna pulserar i en lila nyans och är så tajta att de skulle kunna misstas för hud om det inte vore för färgen. Jackan är uppknäppt så att skyddsvästen syns. Det är en företagshockey-jacka Mih/Chrysler Frighters, i grönt och guld.
Tack vare att jackan är uppknäppt kan vi skönja axelhölstret där en grönförnicklad buntlinerevolver av modell TrippleTaurus 357. återfinns. I ett lågt skuretbälteshölster hänger en Big.Ma-19 och nonchalant slängd i en axelrem ser vi en trippelbock med plasticflettece.
7708139F-CF0F-4EFB-862F-6A6AFC0BD106.jpeg
 
Top