[大禍時 2089] Teknologi

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fanns i 2089 om jag inte missminner mig? För de riktigt rika då.
Inte omöjligt. Jag trodde jag kom på det nu, men är väl ingen unik tanke :)

Hur långt in i Shadowrun tänker du dig f.ö.? Där det finns speciella ambulansteam som känns rätt inpassade för shadowrunners och som ja.. lite är en ersättning för Resurrection spells från D&D typ..
Bra fråga. I 大禍時 2089 är man ju inte ständigt uppkopplad så om det inte sker på övervakad plats eller om man inte har möjlighet att kontakta sitt evac-team så lär det dröja. De följer ju alla fysiska lagar och behöver lite tid att rycka ut och lokalisera. Tror det blir en tabell som modifieras av var man befinner sig och hur situationen ser ut. Och givetvis hur dyr försäkring man har. Shadowrun har jag rätt dålig koll på. Har ägt något utgåva för decennier sedan men minns inte mer än att det var cyber/fantasy.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,095
Inte omöjligt. Jag trodde jag kom på det nu, men är väl ingen unik tanke :)



Bra fråga. I 大禍時 2089 är man ju inte ständigt uppkopplad så om det inte sker på övervakad plats eller om man inte har möjlighet att kontakta sitt evac-team så lär det dröja. De följer ju alla fysiska lagar och behöver lite tid att rycka ut och lokalisera. Tror det blir en tabell som modifieras av var man befinner sig och hur situationen ser ut. Och givetvis hur dyr försäkring man har. Shadowrun har jag rätt dålig koll på. Har ägt något utgåva för decennier sedan men minns inte mer än att det var cyber/fantasy.
Shadowrun är kul och det finns evt lite tankar om nån slags ekologi runt shadowrunners som kan vara inspirerande eller avskräckande. Egentligen borde de väl vara för sällsynta för att motivera sin egen service-industri med medevac osv. Det är oxå möjligt att jag bara inte har bra nog koll på SRs lore..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Shadowrun är kul och det finns evt lite tankar om nån slags ekologi runt shadowrunners som kan vara inspirerande eller avskräckande. Egentligen borde de väl vara för sällsynta för att motivera sin egen service-industri med medevac osv. Det är oxå möjligt att jag bara inte har bra nog koll på SRs lore..
Ja, det här är ju en tjänst för paramilitära styrkor i första hand som kan tjäna lite extra på privatkunder. Det kan ju också vara så att tjänsten är territoriell. Lämnar du sektorn har de ingen möjlighet att evakuera, eller om det är en het zon. Jag tror att tjänsten kommer vara så dyr att den inte är en rimlig utväg för RP, men tycker konceptet är coolt. Mer rimligt är väl någon form av VIP-kö så man får sin akutoperation när man väl tagit sig till närmsta Emergency Unit, som säkert finns i de flesta block åtminstone.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vi måste ju prata skjutvapen.
Hylslös ammo?
Plasma?
Laser?

Tänker att i slumblocken ska man knalla omkring med en uzi eller liknande under rocken. I normblocken kan man inte ha sina egna grejer utan någon får ha planterat pufferten där innan. I elitblocken får du ha exakt vad du vill om du är elit.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Alltså Gud, alla de här trådarna om 2089 får mig att till slut helt och hållet förstå och respektera djupet i folks nostalgi kring det häringa nya Drakar och Demoner som visst kommer i höst, för jag inser att jag har samma metkrok ända in i själen kring Mutant 2089, som jag nog måste ha spelat väldigt mycket. Tack? Tror jag?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi måste ju prata skjutvapen.
Hylslös ammo?
Plasma?
Laser?

Tänker att i slumblocken ska man knalla omkring med en uzi eller liknande under rocken. I normblocken kan man inte ha sina egna grejer utan någon får ha planterat pufferten där innan. I elitblocken får du ha exakt vad du vill om du är elit.
Har en liten lista på vapentech som ska med:
  • Adaptivt kamouflage - fordon och ballistiskt pansar
  • Smart Guns (uppkopplade mot bäraren, med eldassistans odyl)
  • Gauss/EMR - Elektromagnetiska. Finns alla typer. De största är oerhört kraftfulla!
  • Exoskelett - istället för cybernetik
  • Micro/nanovapen - insekter, placerad i mat etc…
  • Målsökande smart-ammo. I kombination med smart guns och cybertech kan du träffa vilket mål som helst, på vilket avstånd som helst. Oerhört dyr militech.
  • Stealth camo - “osynlighetsmantel”.
  • Hylslös ammo (lägre kalibrar enbart)
När det gäller att bära vapen så är det ju typ så. I slummen finns såklart inga regler. Och ingen övervakning. Du kan beväpna dig hur du vill så länge inte någon med fler/större vapen säger emot. Att ta sig högre upp med skjutvapen går ju inte, iaf inte via de vanliga vägerna. Men det finns ju kulvertar, servicetunnlar, brandvägar, övergivna metrotunnlar m.m. som man kan ta sig in genom. Men väl där finns det likväl vakter och övervakning så det är snabbt in - snabbt ut som gäller. Elektromagnetiska plastvapen kan man lyckas smyga igenom, men de bör laddas med gift eller nanobots för de blir rätt klena. Högst upp är det såklart ännu svårare. Omgivningen scannas av SÄK-robotar och drönare 24/7 och dolda vapensystem är kopplade till hypersense-larm så det är en utmaning!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,095
En annan tanke, hur ser du på nätet/sociala medier osv? Jag tänker att det är väldigt långt från den framtid man föreställde sig i Mutant 2089 och gör upplevelsen helt annorlunda - och till på köpet rätt trist vardaglig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En annan tanke, hur ser du på nätet/sociala medier osv? Jag tänker att det är väldigt långt från den framtid man föreställde sig i Mutant 2089 och gör upplevelsen helt annorlunda - och till på köpet rätt trist vardaglig.
Ja, jag tänker att den biten tonas ner rätt ordentligen. Dessutom gör Neotech det så bra redan. Tänker att hela nätet säkert har kraschat 3-4 ggr vilket gör att man inte behöver förhålla sig till det på samma sätt. Folk har helt enkelt tröttnat. Din smarta hemterminal gör redan det mesta vi tycker är fantastiskt med nätet åt dig, och hela den sociala biten är ju bara ett kulturellt fenomen som kan försvinna av massor av olika orsaker, inte minst att ingen längre tror på något som sker på det öppna nätet. Allt är deep fake, reklam eller virus.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,095
Apropå teknologi, om du inte kikat på Ghost in the shell - stand alone complex-serierna (två säsonger), så kan det evt vara bra insp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Apropå teknologi, om du inte kikat på Ghost in the shell - stand alone complex-serierna (två säsonger), så kan det evt vara bra insp.
Just det! Började titta på den men glömde bort! Då är min dag räddad (ja, sjuk hemma).
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Allt är deep fake, reklam eller virus.
Bra anledning!
Sociala media, ”autentiska” identiteter, ”egna” sidor osv är gammaldags och kitschigt. Igenkorkad dataslum. I vissa små kretsar är det hippt att ha en egen sida igen. Som att samla på vinylskivor.

När man inte längre tror på influencers, och de förlorar sin valuta, så att säga, återvänder kanske en något mer traditionell medielogik, med korpar som har enorma budgetar, reportrar, stjärnor, osv.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,095
En annan sak slog mig om 80-tals-teknologi vs nutida teknologi: ett syfte, en pryl. Man hade en kamera, en videokamera, ett armbandsur, en sony walkman, osv. Inte en pryl som gjorde allt det där (som nutida smartphones). Bulky och single-purpose teknologi känns som en framtid man hade föreställt sig på 80-talet.

En framtid där analogt foto fortfarande är standard är oxå spännande att föreställa sig.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En annan sak slog mig om 80-tals-teknologi vs nutida teknologi: ett syfte, en pryl. Man hade en kamera, en videokamera, ett armbandsur, en sony walkman, osv. Inte en pryl som gjorde allt det där (som nutida smartphones). Bulky och single-purpose teknologi känns som en framtid man hade föreställt sig på 80-talet.
Verkligen! Det märks ju också tydligt när man kikar på utrustningalistor. Skillnaden är främst att sakerna är mindre eller rymmer mer och har tuffare namn. Men det här är ju också en sån grej jag gillar med retrocyberpunken. Det blir lite lättare att föreställa sig istället för att man ska försöka vrida huvudet runt hur det rimligen bör bli.

Antar att man också kan förklara detta med virus, hackerattacker, kraschat nät... Att ha sina digitala docs i molnet är ju inte så kul när man inte kommer åt dem. Och om konsekvensen kan bli att man misshandlas av sektorSÄK för att man saknar behörighet är det kanske värt ta ta med sig sitt ID-pass och spara ner grejer i sin infokloss. Återigen, slutna robusta system.

Man kan ju fråga sig vad alla ens appar i telefonen gör. De flesta är ju förströelse och det löser man även 2089 med MuliteSense och trippar. Och så går man på krogen igen.

En annan viktig aspekt är ju att bolagen inte vill att du ska mäta, analysera, jämföra och ha dig. Du får det du behöver av Bolaget. Du kan liksom inte byta abonnemang ändå...

En framtid där analogt foto fortfarande är standard är oxå spännande att föreställa sig.
Redan Mutant 2089 förutspådde att bilder skulle bli betydelselösa, men jag gillar ju det där i Blade Runner när de zoomar in. Fast det kanske inte håller i en rättegång men kan ju vara nyttig info ändå.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag minns när jag läste i Techno 2090 om nån sorts ”modul” man hade hemma och på vilken man både kunde se video, få nyheter, beställa mat, gå ut i cyberspace, och ringa telefonsamtal, och hur enormt svårt jag tyckte att det var att föreställa sig en sån apparat. Vadå - som en videobox fast man knappar in pizzabeställningar på den också? Jag var möjligen rätt trög.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag minns när jag läste i Techno 2090 om nån sorts ”modul” man hade hemma och på vilken man både kunde se video, få nyheter, beställa mat, gå ut i cyberspace, och ringa telefonsamtal, och hur enormt svårt jag tyckte att det var att föreställa sig en sån apparat. Vadå - som en videobox fast man knappar in pizzabeställningar på den också? Jag var möjligen rätt trög.
Haha, ja. Läste det typ igår. De tycks själva tycka att det är sanslöst coolt att man kan "hyra en film" bara genom att skicka en kod via terminalen. Tror de nämner det tre gånger :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Artificiell intelligens
2068 hade PharmaX forskningsavdelning lyckats kartlägga 87,6% av den mänskliga hjärnan och beslöt sig att sjösätta den första AI:n. Eller, den första kända AI:n. Den fick namnet AlphaGOD (baserad på AlphaGo givetvis) och aktiverades 2069. PharmaX, och ägarkonglomeratet Kiyoko, trodde sig ha programmerat AlphaGOD så att den inte skulle utgöra någon fara för mänskligheten, men många är övertygade att de världsomspännande krig som bröt ut strax efteråt var ett direkt resultat av AlphaGODs försök att utföra sina uppgifter (som till en början var att agera preventivt mot mental ohälsa). 2073 lyckades en liten grupp netrunners isolera AlphaGOD till en glömd del av nätet och krascha alla vägar in. Men bara 2 månader senare förintades Beijing där Kiyoko hade sitt högkvarter och vad som hände med AI:n efter det är inte känt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det finns egentligen bara tre rimliga teorier:

1. AlphaGOD är fortfarande isolerad.
2. AlphaGOD är fortfarande aktiv men döljer sina spår. Tack vara ett skakigt nät tar det längre tid än förväntat.
3. AlphaGOD har utmanövrerats av en starkare AI som fortfarande håller sig dold.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Holvin/Cobbs lilla robotguide

#1<qstn> Är robotar farliga?

Nej, robotar är inte farliga. Robotar är programmerade för att hantera alla möjliga situationer de kan ställas inför enligt ett avancerat prioriteringsschema. Inga av dessa situationer involverar att de skadar andra människor*.
[*bortsett från de som definieras som företagets fiender]

#2<qstn> Har jag råd med en robot?

Ja, alla har råd med en robot. Vi erbjuder förmånliga lån för våra anställda och för de som tillhör koncernen. Det finns även bonusprogram att tillgå om du väljer att göra din robot tillgänglig för företagstjänst om så skulle bli aktuellt*
[*detta innebär att din robot utrustas med övervakningsutrustning och att den kan kontrolleras externt av våra robotvärdar]
 
Top