”Var är citatet ifrån?”-leken

Okej. Då kör vi på den här gamla godingen:

LYSTRING! LYSTRING! VIKTIGT! VIKTIGT! ALL MANLIG PERSONAL SOM HETER KRUGER SKALL RAPPORTERA TILL CENTRALEN. UPPREPAR. ALL MANLIG PERSONAL SOM HETER KRUGER SKALL RAPPORTERA TILL CENTRALEN. VIKTIGT! UPPREPAR: VIKTIGT!

Ledtråd: Några timmar efter att denna varning skickats ut, upptäckte man att en biomekaniker vid namn Kruger hade ignorerat varningen. Med tragisk och dödlig utgång.

Behöver ni fler ledtrådar? Det är en novell som publicerades första gången på 50-talet. Den slutar så här:

Vi minns bara det förflutna; vi känner aldrig igen det när vi möter det. Tanken går bakåt, men tiden går framåt, och avsked borde vara för alltid.

Har jag förstört leken?

Fler ledtrådar: Science Fiction. Författaren är en känd Hugo-vinnare, men har även skrivit för DC Comics under en period. Novellen gavs ut på svenska på 70-talet. Var inte översatt av Sam J Lundwall, men han var inblandad i utgivningen.

Så, 50-tals SF är ett dåligt val? Jag tänkte att den förste författaren att få en Hugo ändå skulle vara läst av någon mer än jag.
Ska vi ta något annat?

Så, 50-tals SF är ett dåligt val? Jag tänkte att den förste författaren att få en Hugo ändå skulle vara läst av någon mer än jag.
Ska vi ta något annat?
Fasen, det här borde jag kunna om det är den förste.

1953 Hugo Awards​

Presented at: 11th Worldcon, Philadelphia, September 5-7, 1953
Toastmaster: Isaac Asimov
Best Novel
  • ???
Han fick ju för bästa roman, men citatet är alltså från en novell från samma år.

Back