”Var är citatet ifrån?”-leken

Den tiden är, såsom man kan hoppas, numera förbi, då det var nödvändigt att försvara tryckfriheten såsom ett skyddsmedel mot en usel och tyrannisk regering. Intet bevis torde längre behöva uppställas mot det oriktiga uti, att en lagstiftande eller värkställande myndighet, vars intressen icke sammanfalla med folkets, skulle vara berättigad att föreskriva detta åsikter eller att avgöra, till vilka läror och bevis det bör tillåtas att lyssna. Denna sida av saken har dessutom så ofta och med så mycken framgång blivit behandlad av tidigare skriftställare, att vi ej här behöva uppehålla oss därvid.

Svensk översättning.

"Arnie och jag växte upp i samma kvarter, gick tillsammans i Owen Andrews Grammar School och Darby Junior High, och sedan i Libertyville High. Det var väl tack vare mig som Arnie inte blev helt överkörd i high school. Jag var nämligen ett högdjur där. Visst, jag vet att det inte betyder ett skvatt - fem år efter det att man gått ut kan man inte ens tigga sig till en gratis bärs på meriten att ha varit både lagkapen i fotboll och baseboll och dessutom juniorelitsimmare. Men eftersom jag var det då så tog de aldrig kål på Arnie. Han fick mycket på käften, men de tog aldrig kål på honom."

"Arnie och jag växte upp i samma kvarter, gick tillsammans i Owen Andrews Grammar School och Darby Junior High, och sedan i Libertyville High. Det var väl tack vare mig som Arnie inte blev helt överkörd i high school. Jag var nämligen ett högdjur där. Visst, jag vet att det inte betyder ett skvatt - fem år efter det att man gått ut kan man inte ens tigga sig till en gratis bärs på meriten att ha varit både lagkapen i fotboll och baseboll och dessutom juniorelitsimmare. Men eftersom jag var det då så tog de aldrig kål på Arnie. Han fick mycket på käften, men de tog aldrig kål på honom."
Låter som King, men vilken? Jag gissar på nåt äldre. Stand by me, eller vad heter den The Body. Är ju inte Kroppen på svenska?

Har man hört den här sitter varje ord, takt, ton, frasering etsad i medvetandet, men jag är ok med att den kan vara svår. Ni får förstås ledtrådar apu. Vill ha artist OCH låttitel.

"One more expensive kiss-off
Who do you think I am?
Lord, I know you're a special friend
But you don't seem to understand
We got heavy rollers, I think you should know
Try again tomorrow
Can't you see they're laughing at me?
Get rid of him
I don't care what you do at home
Would you care to explain
?"

Har man hört den här sitter varje ord, takt, ton, frasering etsad i medvetandet, men jag är ok med att den kan vara svår. Ni får förstås ledtrådar apu. Vill ha artist OCH låttitel.

"One more expensive kiss-off
Who do you think I am?
Lord, I know you're a special friend
But you don't seem to understand
We got heavy rollers, I think you should know
Try again tomorrow
Can't you see they're laughing at me?
Get rid of him
I don't care what you do at home
Would you care to explain
?"
Fasen, det här känner jag igen. Tror det är 1970-tal. Joni Mitchell?

Du bör belönas dock, trots fiendeskapet, för 70-talet, då det här albumet spelades in 79 och då texternas rent litterära struktur liknar Mitchells så är de mer studier här: vad ser en outsider i den här miljön? Vilka berättelser om hedonisminen vill den rösten förmedla?

Du bör belönas dock, trots fiendeskapet, för 70-talet, då det här albumet spelades in 79 och då texternas rent litterära struktur liknar Mitchells så är de mer studier här: vad ser en outsider i den här miljön? Vilka berättelser om hedonisminen vill den rösten förmedla?
Jag kom på vilket band det är (allt som krävdes var att koppla bort hjärnan från alla dumma felslut som hade fastnat med en ovidkommande aktivitet), men jag kommer inte på vad låten heter. De gjorde ett album 1979, men vad är det för låt från det albumet... Försöker höra mer av låten i huvudet men lyckas inte. En till paus så kommer jag kanske på det...

Jag kom på vilket band det är (allt som krävdes var att koppla bort hjärnan från alla dumma felslut som hade fastnat med en ovidkommande aktivitet), men jag kommer inte på vad låten heter. De gjorde ett album 1979, men vad är det för låt från det albumet... Försöker höra mer av låten i huvudet men lyckas inte. En till paus så kommer jag kanske på det...
Tror albumet kom 80 sen, känt för att vara det sista. Då. Och för att Mark Knopfler typ provspelade men blev klippt. Det är titellåten vi pratar om här.

Back