”Var är citatet ifrån?”-leken

Jag såg den på bio i somras, men då var den 30 år redan. Folk applåderade efteråt likväl. Då, när den kom, gjordes det en stor grej av vilka det var som spelade de två huvudrollerna. Han som sen ändå kanske är bäst i filmen, third billing typ, är död.

Framför allt i tonen, men låt oss säga att det handlar om heists på ett sätt.

1995 typ alltså... det är verkligen galet länge sen.

Jag tjuvkikade på min (fysiska) filmhylla och vi är typ tillbaka på Ace Ventura och 12 monkeys-tiden...

1995 typ alltså... det är verkligen galet länge sen.

Jag tjuvkikade på min (fysiska) filmhylla och vi är typ tillbaka på Ace Ventura och 12 monkeys-tiden...
1995 stämmer. Är det galet länge sen? Känns som igår.

Det är en massa buzz just nu om att den ska få en uppföljare. Baserad på regissörens inte alls oävna bok.

Nästa replik, från Book About Metals-mannen efter att kvinnan läst titeln och frågat vad han jobbar med, är "Lady, why are you so interested in what I read or what I do?"

Sen är bästa onelinern och levereringen annars "Well ya know, for me, the action is the juice." Han som säger det är också död.

Heists? Trettio år? Två huvudroller?
Är det Face/Off?
Klassiker! Fast fel. Och ena huvudrollen här kan mäta sig med Castor Troys överspel där (oavsett vem som spelar honom).

Och om rån är en slags heist då.

Rätt svar, fast det borde vara: Heat!
Gaaaaaaaaah, det satt långt inne! Jag kunde se nån oidentifierad äldre man sitta och säga det där. George Cloney poppade up, Harvey Kietel, James Caan.

Det var överspelet i kombination med att det var ett rån som fick det att klicka.

Länge sen jag tänkte så hårt på något, nu behöver jag pusta ut lite innan jag grunnar på nästa citat =D

1763841603378.jpeg

Gaaaaaaaaah, det satt långt inne! Jag kunde se nån oidentifierad äldre man sitta och säga det där. George Cloney poppade up, Harvey Kietel, James Caan.

Det var överspelet i kombination med att det var ett rån som fick det att klicka.

Länge sen jag tänkte så hårt på något, nu behöver jag pusta ut lite innan jag grunnar på nästa citat =D

View attachment 26830
Caan är ju jävligt bra i Michael Manns Thief måste sägas, relaterat. Och jag förstår hur du tänker, och hur det känns. Bra jobbat, ser fram emot nästa här.

Okej, jag har pustat tillräckligt!

"I tell you to do one simple thing; refrain from screwing the witness in your own shooting! And you can't even do that!"

Tänker omedelbart på McNulty av nån anledning. Alltså, kan det vara The Wire då och gissar jag Lt Daniels som säger det? Å andra sidan har jag sett om s1-4 nyss och känner inte igen det så, fast det låter också bekant.

En av mina favoritberättelser:

The wind down beneath me whirled and swayed the broad cloud-plain. Once a great eddy formed in it, a whirlpool of vapour, and through it, as down a funnel, I caught sight of the distant world. A large white biplane was passing at a vast depth beneath me. I fancy it was the morning mail service betwixt Bristol and London. Then the drift swirled inwards again and the great solitude was unbroken.

Kan det vara nån Graham Greene? Kan inte säga att det är nån av de romaner jag läst men det finns så många flera, kanske en novell?

Jag har inga problem att komma på författare från perioden (det här måste väl vara tio-tjugotal?), men så känd i vad som måste vara genrelitteratur med i alla fall vibbar av fantastik? Britt. Inte Stoker, och Wells är gissad. Känns inte som Kipling (och efter hans produktiva period). Arthur Conan Doyle? The Lost World om vi måste ha titel.

Jag har inga problem att komma på författare från perioden (det här måste väl vara tio-tjugotal?), men så känd i vad som måste vara genrelitteratur med i alla fall vibbar av fantastik? Britt. Inte Stoker, och Wells är gissad. Känns inte som Kipling (och efter hans produktiva period). Arthur Conan Doyle? The Lost World om vi måste ha titel.
Arthur Conan Doyle är korrekt -- novellen The Horror of the Heights från 1913 (länk >>> ). Fantastik med skräckvibbar.

Ledtrådar: Skribenten var journalist och författare. Publikationen är The New Yorker.

Hunter Thompson
Kändes som en bra gissning. Vore det inte för alla ledtrådar hade jag kunnat säga Brett Easton Ellis. Känns även som att Ricky Gervais hade kunnat gilla det mest här, men som sagt. Har tyvärr ingen vettig gissning själv.

Ledtråd: Personen har inte bara varit Djävulens advokat enligt ovan, utan har också liknats vid en av Apokalypsens ryttare.

Jag har googlat och måste erkänna att jag inte har någon som helst aning om vem det här är!

Min upplevelse på majoriteten av alla musikfrågor.
Där kan jag i alla fall oftast känna igen namnet på gruppen. Men blir aldrig klokare när undergenre är ledtråd. "Det här är en stor artist inom gorepop, men är lite tripwire-inspirerat om man tänker efter".

Det här var tydligen svårt. Rätt svar är Christopher Hitchens, som inte bara var en av "The Four Horsemen" tillsammans med Dawkins, Dennett och Harris, utan faktiskt togs in av Vatikanen för att vara Djävulens advokat mot Moder Teresa när hon skulle kanoniseras.

Vi försöker med något lättare:
Trust your instincts. [...] Unless your instincts are terrible.

Last edited:
Det här var tydligen svårt. Rätt svar är Christopher Hitchens, som inte bara var en av "The Four Horsemen" tillsammans med Dawkins, Dennett och Harris, utan faktiskt togs in av Vatikanen för att vara Djävulens advokat mot Moder Teresa när hon skulle kanoniseras.

Vi försöker med något lättare:
Jack Sparrow.

Jag vet att det inte är nån av Nolans Batman då men vill ändå säga det pga "mestadels inte live action", och Heath Ledger är ju död.

Det här var ju svårare än vilken lång Genesis-låt det är. Disconcerted, som kidsen säger över att ingen annan gissar, kan, eller åtminstone leder till ledtrådar också.

Det här var ju svårare än vilken lång Genesis-låt det är. Disconcerted, som kidsen säger över att ingen annan gissar, kan, eller åtminstone leder till ledtrådar också.
Jag tycker att ni fått helt sjukt med ledtrådar, men OK: 2014.

Ok forsöker komma på en Morgan Freeman movie från 2014. Han är ju med i allt.

Gone Baby Gone?

Jag tror att det är Lego-filmen! Med Morgan Freeman i rollen som... Vitruvius? Den snälle trollkarlen som är berättarrösten i prologen i alla fall.

Yes! Obligatorisk "Oj är den redan över tio år gammal" :P

Här är min nästa:
Det är ju eftertexterna till den jämte Mad men absolut bästa drama serien. Stephen Universe (den börjar dock inte som det, men fortsätt titta!)

En karaktär i en tv-serie ägnar sig åt (deppig) självreflektion
”What’s wrong with me?”
Ett upplysande ljus skiner över karaktären. Och en symbol för vishet uppenbarar sig. Den talar.
”You’re a sociopath.”

En karaktär i en tv-serie ägnar sig åt (deppig) självreflektion
”What’s wrong with me?”
Ett upplysande ljus skiner över karaktären. Och en symbol för vishet uppenbarar sig. Den talar.
”You’re a sociopath.”
Låter inte som Sherlock, men Sherlock?

Det är varken Sheldon eller Dexter. Det är karaktären som är "skurken" i början och sen blir mer och mer komplex som funderar.

Ice King är för övrigt en av mina absoluta favoritkaraktärer, alla kategorier, alla media. Avsnittet där han tvingas ta på sig kronan för att rädda Marceline är magiskt och visar hur George Lucas KUNDE ha skrivit Anakin Skywalker som en person som ger upp sin mänsklighet för att rädda den han älskar.

Okej, ett citat från mig ...

Kanske för lätt, kanske för svårt. Vill ha titeln på verket OCH karaktären som uttalar detta:

"Toront Too Gosh!"

Ice King är för övrigt en av mina absoluta favoritkaraktärer, alla kategorier, alla media. Avsnittet där han tvingas ta på sig kronan för att rädda Marceline är magiskt och visar hur George Lucas KUNDE ha skrivit Anakin Skywalker som en person som ger upp sin mänsklighet för att rädda den han älskar.

Okej, ett citat från mig ...

Kanske för lätt, kanske för svårt. Vill ha titeln på verket OCH karaktären som uttalar detta:
The Golden One. Det är C-3PO i Return of the Jedi, väl?

"Wouldst thou like the taste of butter? A pretty dress? Wouldst thou like to live deliciously?"

Anthrox är närmast här ändå. Det är ju en slags Faustian bargain som ingås.

Back