”Var är citatet ifrån?”-leken

Korrekt! En av många Bowiefavoriter. Jag får vara mer obskyr nästa gång verkar det som. Kanske hitta någon numetal.
Ja, särskilt musik är svårt att vilken nivå man ska lägga citaten på.

I live the slow serrated rape
The bucks fizz of amyl nitrate
Victims force fed their own face
Tear stains upon the drape
I should compare them
To a warm Summer's day
But to the letter, it is better
To lichen their names to a grave

Det räcker som svar. Lord Abortion heter låten.

Yay! Jag visste väl att det skulle betala sig i slutändan att titta på häftiga musikvideos och läsa CoF-texter i gymnasiet! (fast jag egentligen inte ens då tyckte att det var varken så bra eller coolt egentligen :) )

Okej. Nytt citat dårå. Borde vara lätt:
Egentligen var jag också bortbjuden till bekanta på en villa i skärgården; men jag kände ingen lust. Jag tycker inte så mycket om varken bekanta eller villor eller skärgården. Framför allt inte skärgården. Ett landskap hackat till kalops. Små holmar, små vatten, små bergknallar och små mariga träd. Ett blekt och fattigt landskap, kallt i färgen, mest grått och blått, och likväl inte fattigt nog att äga ödslighetens storhet.

Givetvis!
Tänkte väl det. Kändes alldeles för bekant och jag har ju typ inte läst något svenskt som inte är Doktor Glas :D

Här kommer lite som jag har översatt från orginalspråket. Jag har tagit mig vissa friheter som översättare. Så länge det gissas på det kommer jag vara generös med fler ledtrådar dock.

Över isen mot Nordpolen – där ska jag vänta på dig. Jag ska stå vid jordens axel. Från Eldslandet, i hårt drömarbete mot nordpolen, där ska allt bara kretsa kring oss, Med polstjärnan rakt ovanför mig. Detta är polen – jag väntar här. Men jag kan inte se dig komma någonstans ifrån.

...

Jag väntar vid fel pol.

Tänkte väl det. Kändes alldeles för bekant och jag har ju typ inte läst något svenskt som inte är Doktor Glas :D

Här kommer lite som jag har översatt från orginalspråket. Jag har tagit mig vissa friheter som översättare. Så länge det gissas på det kommer jag vara generös med fler ledtrådar dock.
Frankenstein (a modern Prometheus) av Mary Shelley ?

Last edited:
Back