Oldtimer
Slava Ukraini!
"Now you're gonna die wearing that stupid little hat, how does it feel?"
"Now you're gonna die wearing that stupid little hat, how does it feel?"
Det är korrekt. D-Fens säger detta hånfullt till golfaren som har fått en hjärtattack.Är det golfaren som får hjärtattack i Falling Down? Minns att D-Fens skriker ”five” och drar sitt vapen och att golfaren får en hjärtattack. Har han även en löjlig hatt?
It's June second, he told himself. Try to remember that. This is New York, and tomorrow will be June third. If all goes well, the following day will be the fourth. But nothing is certain.
Nej, det här är något du läser första gången typ i gymnasiet eller något år efter.Jäklar vad bekant det där låter.
Arthur Dent? Troligtvis i Ajös och tack för fisken?
Ah, så typ Jack Kerouac i On the road?Nej, det här är något du läser första gången typ i gymnasiet eller något år efter.
Är det Austers New York-trilogin?Dags för lite finkultur:
Det är det.Är det Austers New York-trilogin?
There isn't a day in my life when I haven't felt like a fraud. I mean priests, doctors, I've talked to them all. I don't know anyone who hasn't felt that.
Det där är ju från min dagbok. Fan vad creepy att du har tillgång till den.
Nice, läst på svenska, men att det tipsades om "finkultur" och "New York" i citatet samt den lite skumma känslan så fick man chansa lite.
Här är mitt citat:
Helt rätt! En personlig favorit, som även satt sina spår... Nästa citat är ditt!Det är ju den tvivlande prästen i Exorcisten!![]()
Säkert nån WarhammerImagine he said all the flesh that is eaten
The teeth tearing into it
The tongue tasting its savour
And the hunger for that taste
Now take away that flesh he said
Take away the teeth and the tongue
The taste and the hunger
Take away everything as it is
That was my plan
My own special plan for this world
För ett antal månader sedan köpte jag Paradoxes from Hell utgiven av ypperliga Chiroptera Press, där Ligotti även hade en dikt med samma titel som en av tre i hans novellsamling "My Work Is Not Yet Done". I somras läste jag denna för första gången.Imagine he said all the flesh that is eaten
The teeth tearing into it
The tongue tasting its savour
And the hunger for that taste
Now take away that flesh he said
Take away the teeth and the tongue
The taste and the hunger
Take away everything as it is
That was my plan
My own special plan for this world
För ett antal månader sedan köpte jag Paradoxes from Hell utgiven av ypperliga Chiroptera Press, där Ligotti även hade en dikt med samma titel som en av tre i hans novellsamling "My Work Is Not Yet Done". I somras läste jag denna för första gången.
"I Have a Special Plan for This World" av Thomas Ligotti
Samma! Han är en legendHelt rätt!
Jag älskar Ligotti så mycket!![]()
Något ifrån The Sundering serien? Banewreaker/Godslayer av Jacqueline Carey.Mitt citat (som för övrigt är min favorittolkning av en drake):
"'Jag vet allting, förstår du', lockade den gamla rösten. 'Begynnelsen, det närvarande, änden. Allt. Du förstår, liksom andra lägre varelser ser du det förflutna och det närvarande: inga högre förmögenheter än minne och varseblivning. Men drakar, min gosse, har ett helt annat slags medvetande'" ... "'Vi ser från en bergstopp: all tid, allt rum.'"
Edit: Kan säga att originalspråk inte är svenska.
Mitt citat (som för övrigt är min favorittolkning av en drake):
"'Jag vet allting, förstår du', lockade den gamla rösten. 'Begynnelsen, det närvarande, änden. Allt. Du förstår, liksom andra lägre varelser ser du det förflutna och det närvarande: inga högre förmögenheter än minne och varseblivning. Men drakar, min gosse, har ett helt annat slags medvetande'" ... "'Vi ser från en bergstopp: all tid, allt rum.'"
Edit: Kan säga att originalspråk inte är svenska.
Helt rätt med Gardner, men det är fr kap 5 i GrendelDet här är väll John Gardner i ”Dragon, Dragon”? Det kan vara från hans Grendel men jag tror det är från Dragon, Dragon.
Låter som någonting med Darth Vader art göra
Gissar att det är från en romanversion av Revenge of the Sith?
Vi väntar med spänning på nästa citatGissar att det är från en romanversion av Revenge of the Sith?
Planet of the Apes"Where there is fire, there is smoke. And in that smoke, from this day forward, my people will crouch—and conspire—and plot and plan for the inevitable day of Man's downfall..."
"...And that day is upon you—now!"
Japp, från Conquest of the Planet of the ApesPlanet of the Apes
Lion King/Lejonkungen?Mitt citat:
"No. It is your will. When I was little and we would look up at the stars, and you would tell me of the heroes whose glory was written in the sky. How there was a star up there for me. Is this what you imagined would be written on it?"
Hercules (Disney)?Mitt citat:
"No. It is your will. When I was little and we would look up at the stars, and you would tell me of the heroes whose glory was written in the sky. How there was a star up there for me. Is this what you imagined would be written on it?"
Jepp. Dejah Thoris talar till sin far.John Carter of Mars?
Star Trek TNG?There are times Sir... when men of good conscience cannot blindly follow orders. You acknowledge their sentience but ignore their personal liberty and freedom. Order a man to turn his child over to the state? Not while I'm his Captain.
Star Trek TNG?
"When a Frenchman and an ape think you’re not even worth killing, that’s a bit of a dark day. I didn’t begin as a joke. I had — many advantages. And somehow, I’d allowed myself to become the lowest rung on an already short ladder..."
Det hade varit min gissning också.Är det Peacemaker Tries Hard?
Det är lite roligt tycker jag att när det gäller DC så är fransman en bättre ledtråd än apaJa, det är ju uppenbart att det är Monsieur Mallah and the Brain som åsyftas. Men inget underskott på losers i DC, direkt, så…
Det är lite roligt tycker jag att när det gäller DC så är fransman en bättre ledtråd än apa.
Det kanske blev lite obskyrt citat, men det är från en serie skriven omkring tiden för Infinite Crisis och strax därefter.
Nått av de där strategidataspelen? Typ Civilization?
Nej.
Det är från tidiga 1800-talet
Så länge det bara var fransman hade det kunnat vara Jean de Baton-Baton.Det är lite roligt tycker jag att när det gäller DC så är fransman en bättre ledtråd än apa.
Ah! Så Empire?Nej.
Det är från tidiga 1800-talet
Så länge det bara var fransman hade det kunnat vara Jean de Baton-Baton.![]()
Jag drar till med Napoleon. Mest för att han är den enda fransman jag känner till från den tiden (eller ok, det kan vara han den där Karl-Johan också).Det är en fransman!
För tidig.Montesquieu
Utgiven som en del av reaktionen, alltså. Rimligt.1821 är boken med just det här citatet utgiven.
Snart kommer du väl och säger att personen inte ens sa det där på svenska ursprungligen!Jag blev informerad att författaren är född på Sardinien vilket inte tillhörde Frankrike just då. Så jag har dummat mig på en ledtråd.
Snart kommer du väl och säger att personen inte ens sa det där på svenska ursprungligen!
lista på den franska konservatismens fäder som jag har hört talas om:Franska från början. Han är en av den franska konservatismens fäder.
Jag fick just Nej på det.Det kan inte tänkas vara Francoise Rene Chatauebriand? Som jag endast minns på grund av hans fantasitska efternamn?
Tvåhundra år fel, typ.För det är inte han Descartes va?
Har ingen aning om när han är ifrån men han låter fransk.
Sverige har producerat många fantastiska ingenjörer, vill jag påtala.Tvåhundra år fel, typ.
Sveriges största bidrag till filosofins historia är fö att vi dödade Descartes. Eller vårt klimat i alla fall.
Jag vill slå ett slag för Uppsalaskolan. Sverige var, bäst jag vet, det enda land som gjorde upp med Hegel oberoende av britterna (i alla fall på ett sunt analytisktfilosofiskt vis).Sveriges största bidrag till filosofins historia är fö att vi dödade Descartes.
Min bra gissning nu, funkar inte den ger jag upp:
de Maistre
Hmm är vi säkra på stt det inte är en lich- eller möjligeh en highlandersituation?Tvåhundra år fel, typ.
Give me priests who are fat and corrupt and cynical [...] the sort who like to sit on soft satin cushions, nibble sweetmeats, and diddle little boys. It’s the ones who believe in gods that make the trouble.
Hmm är vi säkra på stt det inte är en lich- eller möjligeh en highlandersituation?
Det är ju väldigt likt en replik ur Shakespeare's Julius Ceasar, men där handlar det om senatorer...Nästa:
BorgiasNästa:
Nej.Nån som heter Henry överhuvudtaget?