”Var är citatet ifrån?”-leken

"You know what freedom is? No fear. Just like Tom Cruise."

Är det här från något? Jag har sett det på tumblr och stuff men trodde det var dum internet skit och inte från något 😂 Hmmm… Det är inte Tom Cruise själv som säger det hos Opera eller något?

Är det här från något? Jag har sett det på tumblr och stuff men trodde det var dum internet skit och inte från något 😂 Hmmm… Det är inte Tom Cruise själv som säger det hos Opera eller något?
Det är från nåt, en film faktiskt.

Men en ledtråd då: regissören har gjort en film med Tom Cruise (i en av sina bättre roller, bredvid Tropic Thunder som nämndes ovan), men han är inte med här. (Han som säger det har spelat tex Sancho Smilax och Alejandro Gillick.)

Det liknar väldigt mycket hur Strauss talar om Cruise i The Game.
Cruise spelar en möjligen något Strauss-aktig figur i regissörens tidigare film som jag nämnde, om nu det kan ge nåt.

Du har rätt, det var väl det som var lurigt. Men kollar ni inte trailers my dudes? Det här är fan höstens release.

One battle after another? Såg trailern för den innan Fantastic 4 (men minns inte repliken) och alla snackar om den filmen.

One battle after another? Såg trailern för den innan Fantastic 4 (men minns inte repliken) och alla snackar om den filmen.
Aye!

Det har släppts ett par trailers hittills, tyvärr tror jag den (iaf den jag sett ett par gånger) på bio är lite nedkortad.

Här är ett omöjligt jävla citat! Lycka till!

The body is but a vessel for the soul, a puppet which bends to the soul's tyranny. And lo, the body is not eternal, for it must feed on the flesh of others, lest it return to the dust from whence it came. Therefore must the soul deceive, despise and murder men.

The body is but a vessel for the soul, a puppet which bends to the soul's tyranny. And lo, the body is not eternal, for it must feed on the flesh of others, lest it return to the dust from whence it came. Therefore must the soul deceive, despise and murder men.
Eddison, The Worm of Ouroboros?

Eddison, The Worm of Ouroboros?

Nej, men man, den boken har också AMAZING citat som hade varit perfekta för tråden.

Det här är från ett tv-spel som har en ovanligt ökänd översättning till engelska.

Nej, men man, den boken har också AMAZING citat som hade varit perfekta för tråden.

Det här är från ett tv-spel som har en ovanligt ökänd översättning till engelska.
Aldrig läst den, men det här blev en påminnelse om att jag ska köpa den!

Gnnfnfnfbf har det på tungan!! Tror jag vet (bara av ledtrådarna, känner inte igen citatet alls)

Pseudotysk setting, Playstation 1, inte så mkt action, ökänd översättning (så antagligen något riktigt japanskt?). Gaahh!!

Legacy of Kain?

Nej. Jag undviker trailers så gott jag kan; för många spoilers.
Äsch, spoilers är påhittat precis som jultomten och elallergi. Det gäller att se/läsa/höra verket som det är bara, oavsett vad man kan fått för försmak innan. Kräver lite skills kanske. Med det sagt kan det ju vara kul att se nåt helt blint ibland, så jag får respektera inställningen.

Ja! Rätt! :D
I admit I was guessing based on the criteria and the titles already suggested, its been entirely too many years since I played it.

Okay an easy one:
"Contact with alien races always renews ones faith in Humanity. It is my belief that foreign travel narrows the mind wonderfully"

I admit I was guessing based on the criteria and the titles already suggested, its been entirely too many years since I played it.

Okay an easy one:
"Contact with alien races always renews ones faith in Humanity. It is my belief that foreign travel narrows the mind wonderfully"
The Orville

We done a lot of things we're not proud of. Robbing graves, eh, plundering tombs, double parking. But, nobody got hurt. Well, maybe somebody got hurt, but nobody we knew.

We done a lot of things we're not proud of. Robbing graves, eh, plundering tombs, double parking. But, nobody got hurt. Well, maybe somebody got hurt, but nobody we knew.
Ringens brödraskap? Om det Tolkien varit lite med hårdrock.

Om det inte vore det där med double parking skulle jag säga Honor among thieves.

Men kollar ni inte trailers my dudes?

Aldrig. Aldrig någonsin frivilligt, om jag inte redan sett filmen. Eller jag är väldigt, väldigt säker på att jag inte vill se den.

Trailers 1) ger mig mer förhandsinfo om handling och vändningar ön jag vill ha och 2) bygger "hype", som ju är djävulens verk. Hype är ett jättebra sätt att gå in i en film med felaktigt ställda förväntningar, helt till ingen nytta. Och att gå in med felaktiga förväntningar är ett väldigt bra sätt att bli besviken på filmer. Eller överlag reagera negativt emotionellt.

Vägen till El Dorado? (Kan inte komma på en enda film som passar om dubbelparkering betyder bilar, så jag skjuter vilt)

Ooo, är det den där Atalantis-filmen? Har inte den där bombmakaren nått sånt tal när han bestämmer sig för att han inte är fullt så skurkaktig trots allt?

Om vi ska gissa på alla tecknade filmer som gjorts så gissar jag att det är de där två rövar-bröderna som spelas av Ron Perlman i Tangled.

Det gick fort. Men det gav mig också ett perfekt uppslag för nästa citat om det blir min tur igen =D

Bonuspoäng om du kan specificera vems härold!

Tjoho!

(Är det inte Heath Ledgers härold som spelas av den där skådisen man känner igen men inte vet riktigt vad han heter?)

Okej då, nytt citat. Bok denna gång:

"I could have become a mass murderer after I hacked my governor module, but then I realized I could access the combined feed of entertainment channels carried on the company satellites."

Okej då, nytt citat. Bok denna gång:

"I could have become a mass murderer after I hacked my governor module, but then I realized I could access the combined feed of entertainment channels carried on the company satellites."
All systems red

“You wrong this house. You misuse its goods. You steal its stock.” Crux loved verbs.

Ledtråd: det är från bok. Boken har inte vunnit en Nebula eller Hugo, men har varit med i finalen för respektive utmärkelse (eller vad det heter på svenska, ”finalist” enligt Wikipedia).

"Där döden finns, finns inte vi och där vi finns, finns inte döden"

Letråd: Filosof. Långt tillbaka.

Men! Nu har vi ju nämnt alla de braiga!

Du menar "långt tillbaka" som typ "för över 1000 år sedan eller så va?". Inte som i "på 1980-talet"? (Det låter lite som Kent. Är Jocke Berg en filosof?").

Testar med Sokrates.

It reinforces a worldview that in which the only way to rebel against the system is to reject it, and it might feel good to throw it on the ground, and throw the rest of the cake too. It gives you a sense of power in a world that makes you feel powerless. But in reality, the only thing it fosters is actual powerlessness, because in rejecting the system, you are not only failing to take it down, you are also forfeiting any voice within it. RENT takes an inherently political issue and depoliticizes it to create something comforting and consumable. RENT looks pretty, and does as little as possible.

Rätt!

Epikuros är för övrigt en av mina favoritfilosofer.
Det här hade jag tagit direkt om jag varit här. Annars ett av mina favoritcitat i ämnet (History of Philosophy Without Any Gaps):

"Do you like a nice garden? Do you enjoy the company of friends? Do you believe the world is made of tiny particles, which you call 'atoms'? Do you trust the evidence of your senses? Do you find politics tiresome, and raise a skeptical eyebrow at those who live in fear of God?

If your answer to these questions is 'yes', you might want to consider becoming an Epicurean."

(Själv hade jag lagt till "Do you like cheese?" Och sjukt pepp på vad vi kan hitta i Herculaneum-rullarna nu när vi till slut kan läsa dem - det är ett epikureiskt bibliotek, och har vi riktig tur hittar vi okända Demokritos-texter där.)

Back