Nekromanti överhettad laptop

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag har ett problem. Ett stort problem.

Jag gillar att spela spel och även om jag spelar mest spel på min box och wii så finns det ett par spel som jag gärna vill kunna spela på min laptop. Men den blir snabbt överhettad. Hinner kanske spela mellan 30 - 60 min, ibland längre, ibland mindre. Om jag har riktigt tur så kan jag spela i flera timmar, men det är väldigt sällan.

Jag har ingen budget för att köpa en ny laptop än på ett tag, och tyvärr är väl det det mest smarta.

Jag har inga andra program än dom nödvändiga när jag spelar, jag har dammsugat datorn efter bästa förmåga. Enkla och avancerade lösningar uppskattas, så länge jag kan få någon lösning utan att behöva köpa en ny dator.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Elmrig said:
En såndäringa fläktplattform, typ en sån här, kanske kan funka?
Har prövat sambons, men den fungerade rätt så dåligt. Skitbra om man ska sitta och läsa, men inte när man ska spela.

Det sagt, det kan ju finnas någon extra stark version, fast då känns det som att jag lika gärna kan bygga en själv..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag hade ett liknande problem med min lillebrors laptop som jag lånat för att spela förra sommaren. I slutänden fick jag ställa upp den och ha en fullsize bordsfläkt som blåste in kalluft under den.

Det här med att inte bygga laptops så att de kan hantera sin egen värme... Jag undrar om laptoptillverkarna är dåliga eller helt enkelt inte vill ha återkommande kunder.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Jag hade ett liknande problem med min lillebrors laptop som jag lånat för att spela förra sommaren. I slutänden fick jag ställa upp den och ha en fullsize bordsfläkt som blåste in kalluft under den.

Det här med att inte bygga laptops så att de kan hantera sin egen värme... Jag undrar om laptoptillverkarna är dåliga eller helt enkelt inte vill ha återkommande kunder.
Det här kan jag faktiskt testa ganska snabbt. Har en fläkt nere i källarn.. En ganska stor fläkt.. Men då kommer vi till frågan hur man ska ställa upp den.

Ang det med laptop vs uppbyggnad.. Jag vet inte.. Alltså, visst det är ingen speldator jag har, men om dom bygger den så att den ska klara -vissa- spel så borde den klara av det i ett par år iaf.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
Jag hade ett liknande problem med min lillebrors laptop som jag lånat för att spela förra sommaren. I slutänden fick jag ställa upp den och ha en fullsize bordsfläkt som blåste in kalluft under den.

Det här med att inte bygga laptops så att de kan hantera sin egen värme... Jag undrar om laptoptillverkarna är dåliga eller helt enkelt inte vill ha återkommande kunder.
Jepp, samma sak har fungerat bra med min laptop. Jag höjde upp den med fötter gjorda av PET-flaskkapsyler och använde en bordsfläkt för att blåsa kalluft under den. Fungerade mycket bättre att spela på den under varma sommardagar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Tyr said:
Jepp, samma sak har fungerat bra med min laptop. Jag höjde upp den med fötter gjorda av PET-flaskkapsyler och använde en bordsfläkt för att blåsa kalluft under den. Fungerade mycket bättre att spela på den under varma sommardagar.
Min nya burk verkar hantera värmen hyfsat, men vi får se hur det ser ut i sommar... Jag har en rätt bra fläktpryl, med ruskigt bra genomströmning, som jag kan använda om det kniper...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Jag hade också problem med värmen. Jag köpte fyra stycken gummifötter till bärbara datorer som funkade bra. Sedan tog jag bort batteriet när jag spelade och det hjälpte också lite.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Caligo said:
Jag hade också problem med värmen. Jag köpte fyra stycken gummifötter till bärbara datorer som funkade bra. Sedan tog jag bort batteriet när jag spelade och det hjälpte också lite.
Jag har såna gummifötter också. Räcker inte.. Kör utan batteriet också.. :gremfrown:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
!Paxen said:
Jag har såna gummifötter också. Räcker inte.. Kör utan batteriet också.. :gremfrown:
Om kylplattor: den här liknar den jag har. Det finns ju de som är heltäckande, vilket ju kan funka om de har nåt bra värmeavledande material kanske, men jag föredrar nog såna här som är lite mera luftiga.

Lite beror det också på din burk. Om den t.ex. bara har ett enda utblås för värmen är det ganska lite man kan göra. En del modeller har hål på undersidan också, t.ex., vilket gör det lättare för en kylplatta att göra sitt jobb...



Men ibland räcker det inte, som sagt. Ibland har datortillverkarna lurat på konsumenterna en apparat genom att skryta med vilket ballt grafikkort den har, och snabb processor, utan att också ha fixat ordentlig kylning som krävs för att utnyttja desamma.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
okej, kör med min gigantiska golvfläkt nu. Skulle vilja modifiera stativet så att det är exakt rätt höjd, men det fungerar skitbra ändå, även om det ser lite "trashigt" ut att ha en golvfläkt ståendes riktad mot laptopen.

Jag tänker nog investera i antingen en kylmatta eller bygga en egen i framtiden.
 
Top