Nekromanti övergångar i livet under antiken/medeltiden

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Jag har suttit och funderat på när man genomgick olika stadier i livet förr (alltså antiken/medeltiden). Jag har utgått från att man blir lärling vid tolv-tretton års ålder, sju år senare - vid 20 års ålder - blir man gesäll och efter ytterligare fyra, fem år kan man tänkas klara sitt mästarprov och få rätt att driva sin egen verksamhet inom collegiets (gillets) ramar.
Någon som vet hur pass detta kan tänkas stämma överens med verkligheten?

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag har suttit och funderat på när man genomgick olika stadier i livet förr (alltså antiken/medeltiden). Jag har utgått från att man blir lärling vid tolv-tretton års ålder, sju år senare - vid 20 års ålder - blir man gesäll och efter ytterligare fyra, fem år kan man tänkas klara sitt mästarprov och få rätt att driva sin egen verksamhet inom collegiets (gillets) ramar.
Någon som vet hur pass detta kan tänkas stämma överens med verkligheten?"


Vet inte hur det var då... men det låter väldigt kort med tid. I Sverige 15-1800-tal så var det ungefär såhär för en smed verksam på ett bruk.

12-13 år: Antagen som Kolpojke
18-21 år: Antagen som Smedsdräng
30-35 år: Mästersvensprov, vid klarat, antagen som Mästersven (dvs Mästarens närmaste medarbetare)
45-50 år: Mästarprov, vid klarat, benämnd som mästare (om plats vid bruk har ledig plats som mästare, antagen som mästare)

Åren varierar stort, finns sådana som är smedsdrängar livet ut, lika som några blev mästare och andra titlar tidigare och senare.

Smedsdräng är den titeln som inom skråväsendet (hantverkare i städer) motsvaras av gesäll/lärling.

Inom Bergsslagen fanns det också två förtroendeposter.
Bisittare = Sitter i ledamotsställning vid ett hammarting/gruvting (bergslagens egna domstolar)
Ålderman = Ledamot i hammarting/gruvting, och ordförande

Inom skråväsendet var en Ålderman ledare för skrået.

Det går nog inte helt att jämföra 1600-tal med medeltiden (7-1300-tal), men jag skulle tippa på att det tar ca 15 år för en lärling att få göra gesällprov, och ytterliggare ca 15 år för att få göra ett mästarprov. Dvs är runt 35-40 år vid första mästarprovet.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Under medeltiden var du inte garanterad en möjlighet att bli mästare. Genom att hålla kvar skråväsendet kunde de rika hantverkarna bibehålla sitt monopol och dessutom hålla sig med arbetskraft.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Detta beror nog skapligt mycket på om livet var starkt statligt reglerat som inom romarriket eller mer lokalt reglerat. När romarna försvann fick ju folk odla och tillverka det de ville, varvid skråorganisationerna blev starkare.

/Daniel
 
Top