Nekromanti öl

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
ca hur lång tid tar det att brygga en liter öl med en hembränningsapparat i eon?
hur många liter per vecka?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"ca hur lång tid tar det att brygga en liter öl med en hembränningsapparat i eon?"

Man brygger inte öl med hembränningsapparat, och processen är inte begränsad till antal liter per tidsenhet.

Först tar man kornet och mältar det så att man får maltsocker (man låter helt enkelt kornet gro i ca en vecka). Sedan rostar man malten, blandar med vatten till en mäsk och värmer resultatet. Skaldelar silas bort och kvar blir en vört till vilken humle tillsätts. Resultatet blir en stamvört. Därefter lägger man till jäst till stamvörten och låter det jäsa. Jäsningen kan gå fort eller långsamt, men säg en vecka eller två. Efter att jäsningen är avslutad ska ölet lagras i en till tre månader. Totalt sett bör det gå mellan en och en halv till tre och en halv månad per sats, varav större delen är lagring. Satsens storlek påverkar i princip bara mellanmomentens längd, så det spelar inte så stor roll om man gör en liter eller femhundra liter. Allting blir likförbannat klart på slutet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Fascination

Fullkomligt flummig inlägg, men mtp mina nuvarande drogdoser så...

Jag undrar hur människan på jorden kom fram till hur man skapar alkohol/öl. Det är ju inte riktigt as-enkelt att tillverka det ena eller det andra.

-Marco Behrmann
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Alkohålens ursprung

"Fullkomligt flummig inlägg, men mtp mina nuvarande drogdoser så..."

Så varför dessa drogdoser?

"Jag undrar hur människan på jorden kom fram till hur man skapar alkohol/öl. Det är ju inte riktigt as-enkelt att tillverka det ena eller det andra."

Det är faktiskt hur enkelt som helst: det enda som krävs är att socker får jäsa. När jästsvamparna sätter fart på sockret så bildas alkohol och koldioxid. När man bakar bröd ångar man dock ut alkoholen, så det finns ingen alkohol kvar i limpan när den kommer ut ur ugnen, och koldioxiden lyfter brödet och gör det luftigt och mumsigt. När man gör öl eller vin så gör man i princip samma sak, men låter koldioxiden ta vägen dit den tar vägen (löses i vätskan eller försvinner ut i luften) och tar hand om alkoholen istället. Det händer helt naturligt på till exempel vindruvor och rönnbär om man inte gör något skoj med dem innan naturen har sin gilla gång.

Min teori är att ölbryggning kom till genom någon slags olyckshändelse i samband med hanteringen av skörden - kanske ett magasin råkade översvämmas, gro, jäsa osv, eller så råkade druvsaft jäsa, eller något i den stilen - varpå någon upptäckte att det var gott och man blev redigt kanon på det. Sedan förädlades processen.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: Alkohålens ursprung

jasså.. mycket nyttt som inte jag visste... kan man inte baka bröd med alkohol i?? eller så var det precis det man inte kunde(!?)

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(www.spelaroll.net/naug)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Alkohålens ursprung

Läste någonstans hur någon historiker hävdade att ölen var orsak till att människan började bli bofast. Man kunde ju försörja sig som jägare/samlare (med mer fritid än man hade som bonde), men man hade ju inte möjlighet att brygga öl när man inte hade ett fast boställe att sköta dessa månadslånga tillverkningstider på (hur man kommit på det i första hand fick man ingen riktig förklaring på). Eftersom man inte ville vara begränsad till att leta efter svampar hade man därför boställen där man brukade jorden för att få kornet, och tillverkade sitt öl. Och från denna (visserligen blöta) jord spirade Sumer och Egypten! Jag vet själv inte vad jag ska tro...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alkohålens ursprung

"kan man inte baka bröd med alkohol i??"

Inte om du vill ha kvar alkoholen efter gräddningen.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Det är inte asenkelt:

att tillverka en videokamera. Enligt liftarens guide till galaxen är det enda tekniska vi kan göra är att bre smörgåsar.

// Slut.
 
Top