Nekromanti [ödets fångar] vägval karaktärsdrag

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Precis som i Mystik har jag hakat på färdighetssynen i Feng Shui och delat in färdigheter i flera aspekter (i Feng Shui en teoretisk, praktisk och social aspekt). En egen aspekt jag hittade på var karaktär, där alltså varje färdighet också innebär ett sätt att agera. Cool, tyckte jag, och extranice att karaktärsdrag är inbakade på det sättet utan ett eget subsystem!

MEN detta visar sig leda till en ganska speciell sorts karaktärsspelande, där karaktärerna ägnar väldigt mycket kraft åt att spela ut sina färdigheter: mekanikern går runt och micklar, ledaren går runt och smider planer och försöker få alla att genomföra dem o.s.v. så jag införde ett subsystem i alla fall, karaktärsdrag. Dessa är mer renodlade personligheter som gnällig, snål, pladdrig, introvert, modig etc. Detta leder till mer personlighetsspelande.

Båda dessa karaktärssystem kan ge belöningar till aktören, om de spelas ut rätt. Mitt problem är att systemen gör samma sak men på olika sätt och det visar sig bli spretigt att ha med båda.
Karaktärsspela sin kunskap i färdigheter, eller karaktärsspela en personlighet, det är frågan! Vilket låter som mest kul i dina öron?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Vill du ha inlevelse i rollen när ni spelar eller inlevelse i settingen/genren? Själv ser jag förvisso inget problem med att kombinera båda.

/Han som dock inte skulle ha gjort det i samma regeldel, men där tror han att hans inlärda konventioner om hur man spelar rollspel spelar in
 
Top