Nekromanti ínitiativ/sr eller /strid?

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
ínitiativ/sr

Jag förmodar att du menar DoD6...

Efter det att "steg 2 - handlingen" är klar börjar man om på "steg 1" - bestäm turordningen.

Så svar på din fråga är: Initiativ/sr

Se sid 55-57 under "Stridsrunda" och "initiativ", jag håller med dig, det står lite otydligt och luddigt vad som gäller.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
I princip skall man nog slå varje sr enligt DoD 6, men i DoD 4:ans regler står det att man kan slå för hela striden om det är många med, då går striden lite snabbare... Det kan man mog säkert göra i DoD 6 också om man tycker att det behövs.

Man skall ju aldrig binda sig till reglerna, om det är någon detalj som man inte tycker om så hittar man på något annat som man tycker bättre om.
 

Serge

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
24
Location
Hässleholm, Skåne
Re: ínitiativ/sr

Förstörs inte flytet i striderna om man ska slå för intiativ för varje stridsrunda, speciellt om det är många deltagare i striden.

(Jag tycker nog att det är lättare om man bara slår för intiativ innan första stridsrundan och sen låter det intiativet stå för resten av striden.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
en tanke

Om man nu bara slår ett slag för initiativ och det sedan ska stå genom hela striden (som kanske tar 30 SR för att dra till med något ordentligt). Då är det inte särskilt roligt om man kom sist i den turordningen och sedan inte får en endaste chans att förbättra sina odds att spöa fienden innan dom spöar dig..........
 
Top