Nekromanti återkommande spelledarpersoner

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
hej alla glada! undrar om det är fler spelgrupper som gjort som min och haft att spelledarpersoner är med i olika äventyr? även om det inte är samma rollpersoner överhuvudtaget.
Har tillexempel Roland som började som en sjökapten på ett handelsskepp som spelgruppen reste med, men dom drev honom vansinig så han dumpa dom över bord. sen långt senare träffade en grupp med nya rollpersoner honom igen men då hade han blivit en av de farligaste piraten någonsin. och ikväll ska en ny spelgrupp hjälpa honom fly från ett fängelse de har hamnat i.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,511
Sådant är skitbra. Äldsta knepet i boken, nästan.

Jag hade en stående slp i cyberpunk-Mutant, Joe Collins, som ständigt växlade mellan att försöka erövra världen (eller staden) genom ambitiösa intriger och ibland krigshandlingar, till att vara en del av rollpersonernas planer på att göra dito. Idag allierad, imorgon fiende, om och om igen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Det går att göra detta på ett snyggt och ett mindre snyggt sätt. De mindre snygga sätten är om spelledaren lider av Mary Suekomplex eller om det blir krystat när spelledarpersonerna dyker upp, som när karaktärer från de äldre Star Wars-filmerna dyker upp i de nya också.

De snyggare sätten är när spelarna knyter ett bekantskapsband med spelledarpersonen, antingen om de gillar eller ogillar denna, som återupptas när personen återkommer, när spelledarpersonen visar en kontinuitet i världen (som i ditt exempel med kaptenen som blev pirat) eller för att skapa en känsla av igenkänning hos spelarna.

/Han som gillar trådstarten
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"Jup, sånt gör jag hela tiden i min Saga-kampanj..."

Stort grattis!

Men Arfie, har du inte missat poängen lite nu? Framgår det inte att det också är meningen att du ska berätta lite om hur du har gått till väga, eller om vilka spelledarpersoner du använder på detta vis och varför. :gremsmile:
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Hade nog lite problem med att jag favoriserade mina SLP figurer. Mina spelare hade ganska jobbigt att ha ihjäl dem, men det brukade gå bra men det var ingen som fastnade. Sen var alla mina spelare ganska dåliga på att komma ihåg vilka SLP de har träffat.

Men allt det har blivit mycket bättre, jag kan se mina SLPs få rejält med stryk. Och spelarna brukar nu ta mer kontakt med vissa SLP. Använder båda typer av ”gubbe i lådan”. De som strider emot och sabbar för spelare och de som hjälper spelarna.

Funkar riktigt bra!
:gremcool:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har spelat med en SL många gånger och dessutom i olika spel och han har haft en SLP som en återkommande ball. Jack the Ripper ska alltid finnas med eller dyka upp.

Vi kan spela Trudvang, Kult, Mutant eller i Faerûn. I någon skepnad finnas alltid Jack med och det har blivit som en sport för oss spelare att lista ut vem han var. Kul om än aningen meta.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
Inte jag (tyvärr...)

Tråkigt nog tror jag aldrig att jag haft tillfälle att ha återkommande spelledarpersoner på det här sättet. Jag har mest spellett lösrykta äventyr eller väldigt korta kampanjer så där har det inte funnits utrymme. Annars tycker jag det är en smart och enkel teknik som nog ger väldigt mycket tillbaka.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jarå, det har jag.
Har en "ren" SL-person om hängt med i några äventyr. Sedan så slutade tyvärr 2 pers i gruppen, så deras karaktärer blev lite av 2 som kom & gick när det behövdes.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Japp, det har jag. Och jag brukar lösa all misstanke om favoritism/mary sue-ism genom att låta spelarna ta hand om deras formulär och slå SLPns slag. Då kan de se själva att SLPn inte är obalanserat mycket mer mäktigare än RP. Oftast är de sämre eller snarlikt lika starka som RP.
Mitt problem är snarare att de gnäller över att deras "backup" är för veka för att kunna hjälpa till effektivt..

Förra kvällens spel resulterade i att en SLP blev allvarligt skadad och en annan dog.

Sen har jag en annan SLP som dyker upp och sätter käppar i hjulet hela tiden.. och de hatar honom med passion :gremelak:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,672
Location
Rissne
Det är så sjukt sällan jag spelleder två kampanjer i samma spelvärld, att det nog inte hänt på flera år...
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
AH, det var alltså SLP som dyker upp i olika kampanjer också som menades.

Då introducerade jag ett medelålders amerikanskt par som åkte runt i världen som turister som RP stötte på i KULT. Oavsett vart i världen RP reste så gick de aldrig säkra för att plötsligt stöta på dessa till synes oskyldiga men något irriterande amerikanska par.

Jag har sedan för mig att jag återanvände dessa till spelet MAGE som en comic relief. De driver spelarna till vansinne med sina frågor och uppseendeväckande beteende. Tänk er själva om RP spanar på en misstänkt SLP, följer in denne in på ett lyxhotell och sen inne i lobbyn krockar med dessa egentligen harmlösa men högljudda par..

"MEN ÄR DET NI! DET VAR INTE IGÅR! BOR NI PÅ DET HÄR HOTELLET? JA DET ÄR DYRT MEN DE HAR EN FIN RESTAURANG. HAR NI ÄTIT FÖRRESTEN? FÖLJ MED OSS FÖR VI HAR HITTAT EN MYSIG KROG; VI BJUDER.. ELLER JOBBAR NI? SPANAR PÅ TERRORISTER ELLER NÅTT? BUSS PÅ TALIBANERNA BARA!" osv osv samt sedan en fin beskrivning om hur alla i lobbyn nu tittar mot RPs håll... mycket möjligt inklusive deras mål som de spanar på..
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Han said:
Det går att göra detta på ett snyggt och ett mindre snyggt sätt. De mindre snygga sätten är om spelledaren lider av Mary Sue komplex eller om det blir krystat när spelledarpersonerna dyker upp, som när karaktärer från de äldre Star Wars-filmerna dyker upp i de nya också.
Tack för länken. Nån mer än jag som tycker Lisbeth Salander är en Angsty-Sue?

Det bästa sättet att skapa en återkommande karaktär är att gjuta liv i en som redan finns. Inget är värre än en SLP som skapas, och hålls vid liv, bara för att vara återkommande.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Erik är dryg

Finns det något annat sätt att spela på? :gremcool:
Eftersom vi i princip bara spelar kampanjer som är sjukt långa, så återkommer saker hela tiden:

SLP dyker upp i tid och otid. Få av dem är ärkeskurkar, utan de flesta är helt enkelt andra aktörer som kan introduceras vid ett tillfälla och fyra äventyr och fem in-game-år (eller off-game-år också för den delen) senare så kommer de och ber om hjälp/ställer till en scen. Detta är särskilt vanligt i Pendragon där filurer som Lancelot, Tristram, Kay, Arthur etc förekommer i mer eller mindre utsträckning.

Pensionerade rollpersoner dyker också upp mer eller mindre frekvent. Oavsett om det beror på att spelaren flyttar eller att rollpersonen uppfyller sina mål och "skrivs ut" ur kampanjen så kan SL ta över dem och göra om dem till mäktiga SLPs som ens nya karaktär får beundra eller hamna i trubbel med.

Karaktärers föremål kan på samma sätt vara återkommande inslag. Min gamla Pendragonriddare högg till exempel för länge sedan ner i ett svärd i ett troll som direkt efter förvandlades till sten. Detta svärd är nu del av Pendragonmythoset. Unga riddersmän SLP:er) har vid tillfällen berättat för helt andra karaktärer hur de ämnar dra svärdet ur stentrollet för att kunna få äkta den gamla riddarens dotter.

Vi har också vissa koncept som dyker upp i varje kampanj. Oavsett spelvärd så dyker alltid Cardons kompani upp. Ett annat är att plocka dialog från de gamla star wars filmer och ympa in det på snygga sätt i spelet.

Vi kan också ha andra typer av in-jokes som pågår under en kampanj. I Star Wars fanns till exempel Schlorg. "Skämtet" bestod av att det aldrig uttalades om det var en växt eller djur eller hur det såg ut. Man kunde äta schlorg, man kunde se det domnestiserat i klungor i trädgårdar. Man kunda träffa schlorgförsäljare etc.

//erik. tycker personligen att korta fristående äventyr skulle kännas otillfredsställande i längden. Men så är han dockskåpare också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,672
Location
Rissne
Re: Erik är dryg

Lindenius said:
Finns det något annat sätt att spela på? :gremcool:
Eftersom vi i princip bara spelar kampanjer som är sjukt långa, så återkommer saker hela tiden:
Jamen, öh, alltså... Om det var det menades är det väl klart; om inte annat brukar jag inte ha "äventyr" per se utan mer försöka ha ett antal samtidiga trådar. Jag hatar känslan av "början, mitten slut" som äventyr har, jag föredrar känslan av kontinuitet...

Men nå; givetvis har jag saker som återkommer - eller bara finns där hela tiden - i mina kampanjer. Annars vore de inte mycket till kampanjer...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Erik är dryg

krank said:
Lindenius said:
Finns det något annat sätt att spela på? :gremcool:
Eftersom vi i princip bara spelar kampanjer som är sjukt långa, så återkommer saker hela tiden:
Jamen, öh, alltså... Om det var det menades är det väl klart; om inte annat brukar jag inte ha "äventyr" per se utan mer försöka ha ett antal samtidiga trådar. Jag hatar känslan av "början, mitten slut" som äventyr har, jag föredrar känslan av kontinuitet...
Nja, jag tror att Lindenius, precis som typ alla andra skribenter, inte läste trådstarten ordentligt. Eller iallafall inte besvarade den ordentligt:

undrar om det är fler spelgrupper som gjort som min och haft att spelledarpersoner är med i olika äventyr? även om det inte är samma rollpersoner överhuvudtaget.
Bättre kan vi.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
hej alla glada! undrar om det är fler spelgrupper som gjort som min och haft att spelledarpersoner är med i olika äventyr? även om det inte är samma rollpersoner överhuvudtaget.
När vi spelar Berättelser från Staden så är det en ofta återkommande tradition att det ska finnas en hjältinna, en liten flicka som heter Mira med i berättelsen... Det är väldigt kul, det är lite som att det finns en Link i alla Zeldaspel, även om de har helt olika stories.

Det här sattes verkligen på sin spets när jag spelade Berättelser från Staden med två vilt främmande människor, och vi kom fram till att vi skulle ha en liten flicka med i vår berättelse. "Och hon ska heta Mira" konstaterade en av främlingarna.

Det var sjukt. Sjukt härligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,672
Location
Rissne
Arvidos said:
Det här sattes verkligen på sin spets när jag spelade Berättelser från Staden med två vilt främmande människor, och vi kom fram till att vi skulle ha en liten flicka med i vår berättelse. "Och hon ska heta Mira" konstaterade en av främlingarna.

Det var sjukt. Sjukt härligt.
Lite kul var det ju att se reaktionen när jag ville ha Miranda också - utan att ha hört om Mira öht.

//Krank, som kommit på att vad han egentligen ville med den där berättelsen på Gothcon var någon form av Stormenmotsvarighet i Stadenmiljö, med arkitekten och modellmakaren som nåtslags Prospero och kanske Sycoraxmotsvarigheter, eller Prospero och Caliban...
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Erik är dryg

Arvidos said:
Nja, jag tror att Lindenius, precis som typ alla andra skribenter, inte läste trådstarten ordentligt. Eller iallafall inte besvarade den ordentligt:

undrar om det är fler spelgrupper som gjort som min och haft att spelledarpersoner är med i olika äventyr? även om det inte är samma rollpersoner överhuvudtaget.
Bättre kan vi.
Ånej stopp och belägg. Jag tyckte faktiskt att jag ganska (o)tydligt redogjorde för detta. Vår pendragonkampanj (som pågått typ 30 år i spelvärlden och typ 13 irl) har till exempel haft tre uppsättningar karaktärsgrupper (och ett femtontal spelare. Ingen som var med alldeles från början är med nu). Dessa tre karaktärsgrupper råkar ofta ut för "kors-kopplingar".

1. Oftast finns en "överlappande" karaktär från en annan karaktärsgrupp med under en kort tid för att vissa långsiktiga ävertyrstrådar skall kunna överlämnas och hållas vid liv.
2. Denna karaktär brukar ofta vara nära sina livsmål på ett eller annat sätt och fasas därefter ofta så sakteliga (eller med dunder och brak) ut ur spelgruppen.
3. Om karaktärerna är en s k "kronologisk" grupp som tidsmässigt dyker upp efter föregående grupp, så är det inte ovanligt att de stöter på riddare och damer som frekverade i tidigare grupper – SLPs såväl som karaktärer.
4. Om karaktärerna är en "diakron" grupp som verkar parallellt med en annan karaktärsgrupp, kan följande sägas av en SLP: »Karaktär X? Är inte han dömd till döden?« Varpå vi två äventyr senare (säg, 6 spelmöten) byter karaktärsgrupp, hoppar bakåt i tiden och spelar det äventyr där Karaktär X blir fångad och strider för sin sak. (d v s grupp 1 hör ett rykte som grupp 2 sedan spelar ut facit till). När grupp 2 sedan fortsätter sitt äventyrande så är det inte ovanligt att de kan se effekter av vad grupp 1 hittat på. De kan till och med möta karaktärer ur andra gruppen som gett sig ut på små egna eskapader.

//erik. hoppas han var tydligare. poängen var i alla fall att vi i ungefär 25 av 40 spelmöten om år har sådana här händelser.
 

walruz

Veteran
Joined
17 Jun 2008
Messages
33
Location
Falun / Luleå
I ett tidigt speltestscenario till Den yttersta domen (post-apokalyptiskt hemmabygge; se sig), dök den radioaktive alkoholiserade hillbillyn Bobcat Ranger upp som en rollperson. Sedan dess har han börjat ha cameo-appearances i diverse scenarion i samma setting.
I ett äventyr vi arrangerade på SnöKon i år, hade han givit sig av på en episk quest för att kunna supa sig full igen. Det hade artat sig så att han hade varit försökskanin åt en utomsocknes vetenskapsman, som på något vis hade gjort Bobcat immun mot etanolförgiftning.
I en one-shot som utspelade sig i en helt annan del av settingen, hittade rollpersonerna - några av vilkas spelare hade speltestat konventsäventyret - ovan nämnda forskares dagbok, i en helt annan del av Solsystemet. Bobcat är alltså överallt, mer eller mindre. Han har till och med gjort en cameo i GnomviDs följetång Il Perso.
 
Top