Nekromanti åsikter i fansin

nix

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
5
Location
Upplands Väsby
Hej, alla!

Skulle vilja ställa några frågor...

Nyligen fick jag höra av en annan fansinmakare (inga namn) att vi på Runan framhävde våra politiska åsikter i tidningen. Jag blev både road och oroad av detta.

Kan någon ge exempel på framhävande av politiska åsikter i en rollspelstidning? Tycker det hela verkar rätt absurt...

Är det någon annan som läst Runan och fått avsmak för tidningen pga ovan nämda?

Tacksam för svar...

[nix representerar runan, men om vissa inlägg är privata åsikter meddelas detta]
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
tre exempel på politiska åsikter i Runan #32:

• fansinrecension
• gothconintervju
• och dessutom, som jag inte märkte förrän vid senaste genomläsningen, religionsartikeln. Dvärgarnas religion och samhällsstruktur visade sig vara den nyliberala marknadsutopin. Eftersom jag inte sitter här med tidningen kan jag inte ge några citat, men läs gärna artikeln.

Vad gäller politik så tror jag att det är omöjligt att skriva politiskt obundet, även den så kallade "objektiviteten", "obundenheten" etc är politiska åsikter. Då är det bättre att lyfta fram sånt i ljuset än att låtsas att rollspel och politiska åsikter är helt väsensskilda.

För några (något?) år sedan diskuterades det en hel del politik på zinescene-listan. Det tycker jag visade att åsikterna finns där, och att de helt klart påverkar innehåll och utformning av fansinen.

mvh Aron Ambrosiani

(den icke namngivne fansinredaktören)

jag skulle också vilja tillägga att jag, till skillnad från vad som verkar antydas i föregående inlägg, inte alls hyser någon avsmak för Runan. Det är ett helt okej fansin, som jag läser med nöje och intresse.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
>Nyligen fick jag höra av en annan fansinmakare (inga namn) att vi på Runan framhävde våra politiska
>åsikter i tidningen. Jag blev både road och oroad av detta.
>Kan någon ge exempel på framhävande av politiska åsikter i en rollspelstidning? Tycker det hela verkar
>rätt absurt...

Jag tror problemet egentligen inte ligger i att Runan skulle vara politisk, utan att många *andra*
rollspelare är det. Nuförtiden. Ibland så in i helsicke.
Kommer inte på nåt exempel på "framhävande" av åsikter, däremot en del där man kan läsa in
det mellan raderna (i form av vad slags material de tar med eller inte o dyl). Det har ju förekommit
fölk som vägrat ta in annonser från spelföretag, t ex.

--
Åke; kommersiell, osolidarisk, porranhängare och lite annat smått och gott
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Vi vet ju alla att rollspelarna är nazister som planerar att ta över Sverige och dessutom få bidrag för att göra det. Rollspelarna lär sig bygga vapen och slåss genom rollspelen.

Nä allvarligt talat:
Vem bryr sig vad andra rollspelare har för politiska åsikter? Mig kvittar det helt. Jag tycker att en sån här diskussion är ganska larvig.

Willie

"Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra i övermorgon" Mark Twain
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
I slutet av intervjun med Dark Saga Games för några nummer sedan kunde man läsa någonting i stil med; "Även rollspelare ska behöva lida av den röda politiken". Dessutom antydes det i någon ledare att kapitalism var någonting som låg i människans natur...

Och visst.. Det är detaljer och egentligen ingenting alls att hetsa upp sig över. Men jag kan också förstå att folk stör sig.

/Daniel
Red. Frontline
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
I nämnda recension uttryckte jag mig, som du uttryckt i din recension av Runan i nya FB, plumpt.

Det enda jag egentligen borde ha tagit som exempel med nämnda nummer var det faktum att bilden på omslaget var ritad av Ernesto "Che" Guevara och föreställde ett gerillavapen.

Jag tycker att det är befogat för personer att uttrycka sina åsikter i debattrelaterade artiklar, men att skapa ett helt fansin som enbart hänger sig åt en ideologisk riktning är dåligt. Jag tycker att många personer skall få uttrycka sina olika politiska åsikter i debatten.

Det är, enligt min mening, farligt när en enad redaktion väljer att ett fansin representerar en viss åsikt och att låta denna åsikt styra fansinet. Och jag kan försäkra dig om att medlemmarna i Runans redaktion inte har samma åsikter! ;-)

En annan sak jag kan bli lite arg över är att Runan buntas ihop till en homogen massa. Runan görs av flera individer och allt för ofta skrivs att Runan uttalar sig hit och Runan uttalar sig dit. Det är enskilda individer som uttalar sig och inte Runan som kollektiv.

En sista sak jag vill ta upp är användandet av ordet fansin kontra tidning. Runan är i egentlig mening ett fansin (t.o.m. #33). Jag älskar fansin, men termen känns aningen mallplacerad. Många har negativ förförståelse och således kan vi inte sprida vår tidning. Eftersom vår avsikt inte är att tjäna pengar på Runan, finns det ingen som helst anledning att kalla oss kommersiella. Och visst är det en provokation att använda benämningen tidning! Men rollspelssverige behöver fler provokatörer och inte färre!

Pontus Löf,
Speltidningen Runan
[www.sverok.se/runan] [runan@hotmail.com]
 

nix

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
5
Location
Upplands Väsby
Jag uppfattade det hela som om "den icke namngivne..." inte uppskattade Runan pga politiska åsikter i tidningen. Om så inte är fallet finns det inget att diskutera, vilket gläder mig. Politik och vidriga skatter kan diskuteras på www.moderaterna.se... (skrattar)

Samtidigt vill jag poängtera att det Pontus sade här oftast inte uppmärksammas.

Runan är en enhet, men enheten är uppbyggd av individer. Vår framgång bygger på att arbetet fördelats effektivt och att olika åsikter blandas för att uppnå bästa möjliga tidning...

[nix representerar runan, men om vissa inlägg är privata åsikter meddelas detta]
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Omslagsbilden använde jag inte i första hand för att uttrycka någon politisk åsikt, utan för att jag tyckte det var en fascinerande illustration. Även om det kanske inte är så konstigt att det uppfattas som ett politiskt budskap - och det är det väl också, på sätt och vis.

Vad jag vänder mig mot i Runan (och då, om man ska vara noga med att särskilja de diverse skriventerna, främst i Pontus Löfs artiklar, eftersom det är de jag läst ordentligt) är inte den politiska hållningen. Det jag tycker är fel är inkonsekvensen - att dels förespråka "opolitiskt" innehåll, dels propagera för sin egen åsikt.

Vad gäller den homogena massan FB-redaktörer ("...när en enad redaktion väljer att ett fansin representerar en viss åsikt och att låta denna åsikt styra fansinet...") så skulle jag vilja påpeka att vår redaktion till skillnad från Runan endast består av två personer. En enad redaktion betyder alltså inte samma sak, och den politiska likriktningen (eller vad man nu kan kalla det) är inte särskilt grav.

Och slutligen, fansin/tidning... det är väl ganska enkelt att reda ut egentligen? Fansin som begrepp andas idéellt engagemang. Det gör inte ordet tidning. Alltså kan jag bara dra slutsatsen att Runanredaktionen (den homogena massan), oavsett om man vill tjäna pengar eller inte på produkten, tycker att ordet fansin är fult och att tidning låter bättre. Eftersom den enda egentliga skillnaden mellan dessa två ord är att det förra just bygger på ett engagemang utanför de marknadsekonomiska ramarna, så vill inte Runan placeras i fansin-facket. Man tycker det är fult att vara idéell. "Många har negativ förförståelse och således kan vi inte sprida vår tidning."

Alltså ännu ett exempel på Runans politiska hållning.
 

nix

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
5
Location
Upplands Väsby
ok ok... det hela har visst gått längre än vad jag trodde.

Är rollspelare synonymt med nörd? Är fansin samma sak som moraliskt korrekt? Kan man verkligen vara så enkelspårig? Kan man skilja på individers åsikter och deras politiska åsikter?

Alla har vi åsikter. Om vi inte ansåg att våra egna åsikter var korrekta och andras felaktiga skulle inga debatter finnas. Det är fullkomligt naturligt att framhäva sina åsikter...

Senaste konventet jag var på var Lincon och en personlig reflektion därifrån var att de flesta där ansåg att deras hobby var en livsstil. Jag ser Runan som en hobby, rollspel som en hobby... när jag korsar gränsen och anser det vara en livsstil blir plötsligt allt väldigt personligt.

När något blir personligt riskerar omdömmet att försvinna.

[nix representerar runan, men om vissa inlägg är privata åsikter meddelas detta]
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Varför inte föra en sansad debatt? "När något blir personligt riskerar omdömmet att försvinna." Jag ser faktiskt inte var eller när allting blev 'personligt'. Men jag skulle gärna vilja veta.

mvh Aron
 

nix

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
5
Location
Upplands Väsby
...*suckar*

ok... för mig är debatten synnerligen opersonlig då jag inte anser att "kritiken" har någon som helst grund eller substans. Vad jag snarare syftade på var dina enträgna svar.

[nix representerar runan, men om vissa inlägg är privata åsikter meddelas detta]
 

AlterE

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
5
Eftersom Runan för sin talan (åtminstone i detta forum) under samlingsnamnet Nix, är det väl korrekt att förstå det som att alla Runans redaktionsmedlemmar har enats om de åsikter som framförs under namnet "Nix"? Och i annat fall skulle den/de som var av skiljande åsikt reservera sig med namn? Om vi med att säga Runaans åsikter menar åsikterna hos Runans redaktion, och inte Runans läsarkrets eller medarbetare (dit också jag skulle räknas :), så måste det vara godtagbart att tillskriva Runan en samling gemensamma ståndpunkter?

Johan
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En annan sak jag kan bli lite arg över är att Runan buntas ihop till en homogen massa. Runan görs av flera individer och allt för ofta skrivs att Runan uttalar sig hit och Runan uttalar sig dit. Det är enskilda individer som uttalar sig och inte Runan som kollektiv.

Jag skulle säga att Runan måste räknas som en enhet i många fall. Tidningen är summan av individernas prestationer, och likaväl som Runan är ett</I> bör någon svara eller tala för Runan som ett.

Individerna talar förstås för sig själva, men någon måste tala för Runan som enhet, vilket just bör vara den ansvariga utgivaren. Han måste ta emot "skiten" som tidningen får, och ta ansvar för sina skribenter.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top