Nekromanti är the forgotten realms...

JetSnail

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
32
Location
Sollentuna STHLM
....bäst eller vad ska man annars ha??? om man inte har nån värld att spela i, måste man väl spela i "typ" en grotta eller två???

@_/-
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det är bra nog, men annars behöver man inte spela i grottor, man kan ju göra sin egen värld eller använda andra från Wizards of the Coast eller andra bolag.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Bogmoll

Veteran
Joined
11 Dec 2000
Messages
18
Jag har spelat och spellet i Forgotten Realms i snart 15 år.
Av all de värdar som TSR har släpp är Forgotten Realms enligt mig bäst.
Men om du vill ha mer realism så skall du nog välja Gray Hawk eller Dragonlance då dessa är lite mer low fantasy.
Tyvärr så kommer inte Wizards att ny släppa sådana pärlor som Ravenloft och Planescap.
Om du vill ha en värd där du kan får mycket information är nog Forgotten Realms världen för dig.
Själv kan jag knappt hålla mig tills den nya Forgotten Realms boken släpps i july.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
maj

maj.. 25 maj släpps den i usa..

planescape kommer inte som egen värld... men det kommer en manual of the planes... förhoppningsvis räcker den till...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Snart kommer ju Kingdoms of Kalamar. Den ser ut att kunna bli riktigt bra!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Mitt eget högst subjektiva svar på den frågan är ett otvetydigt: Nej.
Greyhawk tycker jag är och alltid har varit pärlan bland TSR/WotC:s världar, även om Mystara inte står den långt efter (och, ärligt talat, har en underbart skön fantastisk feeling, även om den enligt min erfarenhet är svår att få fram). Mystara ges tyvärr inte ut längre; Greyhawk däremot upplever en renässans som standardvärld för den nya upplagan.

Feliath - som en spik i foten
 

quentor

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
9
citat: "Men om du vill ha mer realism så skall du nog välja Gray Hawk eller Dragonlance då dessa är lite mer low fantasy."
Njae, mycket kan man säga om Dragonlance, men low fantasy är det inte. Här är drakarna i centrum och det finns hela drakarméer. Kan det bli mycket mera High fantasy???
Fast samtidigt håller jag med om att Forgotten Realms är mer high fantasy då där finns extremt höglevlade SLP och gudarna står väldigt nära befolkningen på Toril.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
WOTC kommer förvisso inte att släppa Ravenloft till 3e, men varför skulle de när White Wolf kan ta risken i stället (via Arthaus, deras dotterbolag som har hand om de lite mer riskfyllda världarna som Trinity och Changeling)? Se <A HREF="http://www.kargatane.com" target="_new">http://www.kargatane.com</A>. /Staffan "Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Jag tycker att det är onödigt att lägga ut pengar på böcker om världar när man kan göra en egen. Man behöver ju inte ha namnet på varenda liten stad i hela världen från början, det kan man ju komma på efter hand. Det enda man egenteligen behöver är ju en karta och en idé över hur världen styrs.

Man behöver inte kunna alla regler,
bara följa dom.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det beror på hur man värderar sin fritid. Om jag kan betala 450 kr (vilket Tradition påstod att den skulle kosta) för en snygg bok i färg, med 320 sidor massiv text om ett stort antal områden med olika karaktär samt nya spells, feats, raser, monster, gudar och så vidare som hör till världen plus en stor fet färgkarta i stället för att sätta mig ner och försöka få ihop en värld själv så lägger jag gärna de pengarna på att köpa boken. Då kan jag i stället lägga min tid på att knåpa ihop äventyr till den här världen, eller fokusera på en viss del och beskriva den utförligare, eller något annat skoj.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Dessutom beror det på vad man vanligtvis använder sin fritid till, alltså vad man tycker är kul. Själv har jag som hobby att sitta och knåpa på rollspelsvärldar, så jag skulle sitta och göra det även om jag inte behövde någon. Jag har en egen värld till D&D3E, delvis därför att det är vad jag vill göra med min fritid (delvis också för att det är lättare för mig att få allting som jag vill ha det då, som t.ex. metaplot).

Feliath - småvriden
 
Top