Nekromanti är magin glömd eller?

Perola

Veteran
Jag menar nu ska de byta ut Krigarens väg mot tre nya mer detaljerade expantioner trots att de flesta regler redan finns i denna. Och det märks att det lagts ner tid på atlats boxen. Och grundreglerna är redan uppe i sin tredje uppdatering. Men vad har hänt med magin, eon har enligt mig ett klart intressant upplägg som möjliggör ett komplext rollspel för magiker. Jag menar nu kan man föra diskussioner bedriva forskning och likande, men trots det så har det inte kommit något mer än mystik och magi. Vilket bara nosar på magiteorin och ger ganska vaga och klart otillräckliga förklaring. Ta bara det där med måttsystemet taum som jag tror näms i någon stämningshöjande text, var finns en förklaring till det. Jag vet att det kommit en expansion som heter Nekromanti eller nått men den tar ju just bara upp nekromanti och vandöda. Och de största skrällen är ju att hela biten med demoner och rang har lämnats helt oberöd och hänvisar forfarande till Demoner och Demologi vilket det forfarande saknas releasdatum till, trots att det är en av grunderna till avancerad Alkemi. Nej jag tycker det verkar som att Neogames helt struntat i magi biten efter Mystik och Magi, vilket är lite irreterande då jag länge har tänkt starta en kampanj med magiker med tyngdvikten på forksning och teroretiska och filsofiska samtal, valet jag har nu är att skriva allt själv vilket jag tänkt flera gånger och då riskera att expantionerna seda kommer ut och är jätte bra och jag får börja att ändra saker som inte ska kunna ändras på tex fysika egenskaper och regler.

Jag vill dock ändå tacka Neogames för ett överlag klart genomarbetat och helt klar goskänt arbete.

/Perola

MongoMan

Swordsman
Vilken modul tycker du att det saknas? Har du något förslag?
Personligen tycker jag att en ny modul om magi skulle vara inom ett lite väl smalt område.

GoblinGurra

Swordsman
Det finns väll inte så mycket mer att skriva om magi...det skulle vara alla aspekter bättre beskrivna, men det blir ungefär 10-sidor.

Hjalle

Swashbuckler
Men det ger å andra sidan Drunoks Drängar fria tyglar, och det tycker vi om. :gremsmile:

-Hjalle, anser.

lijat

Swordsman
Oavsätt om det finns mycket att skriva eller inte vore en magi modul till vara intresant.

Jag kan börja med att tillägga att jag anser att magisystemet är eons största styrka och gärna skulle se att det fick mer platts kanske inte i reglerna utan i värdsbeskrivningarna.

Förslag:
För det första så för att magin enns ska kunna bli någotsånär komplett så måste demon modulen ut och jag misstänker att andebesvärjar modulen också behövs för att ge en bättre bild. Därefter så skulle jag villja se.
1. Fler efekter och regler för efektforskning
2. En lista/tabell som beskriver vad 1 filament biotropi kan göra , 2 filament ... och så vidare (har för mig att ars magika hade något sånt)
3. Utförligare beskrivning av hur undervisning i magi går till gärna med ett flertal exempel texter (skönliterära och regeltekniska)
4. Fler nya teorier om magi (menar som antiaspekter beskrivs i mystik och magi) men inga svar på om dom stämmer eller inte. (så att det lämnas lösa trådar till speledarna)
5. Beskrivninga av magikers ställning i sammhellen och utförligare om några magiordnar exempelvis asharinas magikergillen , legio colonan och cirfaliernas magiker.
6. Alkemin skulle kunna utökas både den analytiska alkemin och annan ej artefaktskapande alkemi skulle kunna utökas.
7. Beskrivning av hur magi ser ut när den praktiseras (några berättelser som beskriver hur magiker viftar och vad de säger tex. vanlig besvärjelse från två olika magivägar och en tyst besvärjelse)
8. Förklaringar till dethär med att lära sig ritualer vad är det som krävs att kasta en ritual kan man plocka upp sin lärares ritualsamling och börja varför/varför inte och är det skilnad om man skulle ta dendär alvens ritualsamling istället.

Tja där var några förslag på saker som kan finnas i en ny magimodul den kanske inte skulle kunna vara lika tjock som den nuvarande men nog tror jag att det finns tillräkligt med material för en modul. Kom gärna med egna exemple så kanske vi kan övertala neogames till att prioritera magin i sitt skrivande.

Lijat - diggar eons magisystem.

Perola

Veteran
För det första så förstår jag inte varför man anser att magin skulle vara ett smal område det borde ju vara precis lika smalt som ett stridande yrke. Trots det så finns det minns tre böcker redan utgivna om just detta och ännu en på gång, jag syftar på Krigarens väg, Vapenmästaren och Riddaren, boken som är på väg är ju Krigsherren. Dessutom tar man ju upp stridande karaktärer och förband och vapen ect ect i princip varje modul. Så självklart handlar det inte om att magi skulle vara ett smalt ämne att skriva om då nästintill alla länder har någon form av en magiakademi, och upp lägget som Neogames har skapat gör ju magin till en typ av vetenskap där avancerad forskning pågår. Så att säga att det är ett smanlt ämne att skriva om vore att säga biokemi också vore ett ämne som man skulle kunna sammanfatta på tio sidor ( dock så är biokemi inte så intressant i mundana). Det hela handlar självklart om att de flesta konsumenter vill ha stridande och väpnade karaktärer och därför lägs mycket av tonvikten vid det. Om endast det som står i grundboken skull vara det som beskrev strid och alla andra Modul beskriver livet på landsbygden, relationerna mellan handelshus, och politska konflikter så skulle nog Eon vara ett förläng sedan skrotat rollspel, då de flesta vill ha ett actionbetonat rollspel. Men det jag menade var att man nämt en massa saker i Mystik och Magi som man sedan inte beskrivit mer omgående någonstans, något som inte är likt Neogames och därför min undran, om man glömt magin?

//Perola

Phelan

Hero
Magireglerna är i huvudsak skrivna av CJS själv, om jag förstått det hela rätt. Han har väl rätt mkt att stå i med att sköta företaget som helhet, administrera frilansare, kolla konsekvenser i moduler mm mm, så personen som gjorde magireglerna från början är nog inte så sannolik att ha tiden att bygga vidare på dem. Min teori, i alla fall, vilket också kan förklara varför man ganska sällan får konstruktörssvar på regelklur kring just magi. Vilket är synd, men det är väl så det är helt enkelt, CJS hinner inte hänga här.

Hursomhelst, om du vill hitta gamla trådar och inlägg om magiklur och magiteori så kan du söka på GrottrolletNaug eller mig (Phelan) som inläggare, till att börja med. Naug skrev rätt mkt om magi då han spelade Eon, vilket var ett tag sen, och jag har försökt få igång lite diskussioner på sistone då jag har en magiteoretiskt tung kampanj för tillfället, men har inte fått så mkt feedback på forumet. Jag vet att jag missar nån som gjort en del inlägg om magi på sistone, men namnet har rymt för mig just nu.

Jag kan gärna ta en del via PM också, så slipper jag fundera så mkt kring vad som kan bli spoiler för min kampanj.

Mvh / Phelan

Gastono

Hero
En magi "2" är det väl pratat om på NG, jag tror att det är ett samtalsämne, alltså inge bestämelser om vad som kommer hända men den kommer väl så småningom.