Nekromanti är det någon mer än jag som tycker att man dör för

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
lätt i Eon

asså shokslag brukar ligga någonstans på 9-13 vilket inte räker till att klara ett svårt trauma slag
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Du är rätt så skadad om du får ett svårt traumaslag, kanske några hugg med en yxa i kroppen, det klarar inte de flesta personer.
Ändra om du vill, det blir väl bättre för dig.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: är det någon mer än jag som tycker att man dör

För en normalbyggd person så måste man samla på sig 25 Traumakryss för att tvingas göra ett Svårt Dödsslag. Om du tar och kollar på de allvarliga skadetabellerna och räknar lite kring hur mycket våld, och svåra träffar, som du måste ta för att få 25 Traumakryss är det kanske inte så konstigt att det ska vara svårt att överleva den mängden våld?

(Men, om du vill att folk ska vara lite mer seglivade så kan du ju dels använda den frivilliga regeln där man får högre Chockvärde ju högre Stridsvana man har. Kombinerar du detta med Ödestärningar också kan du säkert få folk som är betydligt mer seglivade.)

Mvh / Phelan
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Det är mycket irriterande att figurer utan någon som helst rustning överlever en kniv i armhålan.
Speciellt i en sådan primitiv värld som mundana.
(Till yttermera visso så tycker jag att neogames är för snälla när det gäller skador och läkning)
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Däremot så kan du dö av enbart en kniv i armhålan i Eon, till skillnad från många andra spel, i synnerhet de som baseras på KP/HP som nästan uteslutande kräver att du blivit skadad innan, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

i korthet: man begär inte att en treåring skall deklamera Shakespeare.
Med andra ord - EON och de andra rollspelen från neogames står så skyhögt över de flesta andra spel att jag tycker att de inte är värda att nämna.
Däremot tycker jag att om man har nått ett bra resultat som nästan når upp till excellens så är det dumt att låta det stanna på bra. Därför min kritik./O.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Infektion och armhålor

För det första finns det ju inget träffområde som heter armhåla i Eon. Om en kniv i armhålan ska vara farlig så ska den ju antingen träffa armen och ge artärblödning (vilket torde döda de flesta Eon-karaktärer) eller lämplig organskada i bröstkorgen (också dödligt).

Vad folk dog av innan modern sjukvård är infektioner, sjukdomar och motsvarande. Detta simuleras lite halvdant i Eons regler, men infektionsslag finns ju iaf och ett misslyckat sådant innebär att man får mer trauma varje dygn och måste slå dödslag varje dygn - som att få samma skada om och om igen :gremgrin:

/RipperDoc
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Infektion och armhålor

Om en kniv i armhålan ska vara farlig så ska den ju antingen träffa armen och ge artärblödning (vilket torde döda de flesta Eon-karaktärer)

Vi har en rp som överlevde en artärblödning i låret en gån. och han är inte så über.... dock är det en sådan där otrevlig typ som överlever allt... tex nästan krossad nacke, punkterad tarm, troll som kastar sten på hans huvud, vargar som tuggar hans ansikte, en björn som knäckte revben, bröt en arm och "skallade" skrevet på rp med träffen "könsorgan" och liknande.... ;/
När jag tänker efter har vi en som överlevde ett perfekt klubbslag utdelad av mindre glad minotaur, dock kan han inte röra sig ordentligt... :gremwink:

Silvervarg håller förövrigt inte med trådskaparen om att det är för lätt att dö i eon och låter ovannämnda rps stå för bevisning :gremwink:
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Så vad bör göras? Fördubbla alla skadevärden RP får?
Hur lätt ska man egentligen dö i ett rollspel?
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

I eon bör man ju dö lika lätt som i denna värld typus. Eftersom det är väldigt realistisk. Men jag tycker utan rustning och med endast mindre strids duglighet dör man fort. Men med rustning och strids duglighet så dör man aldrig... om man inte knackar på hos draken förståss hehe
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

I eon bör man ju dö lika lätt som i denna värld typus.
Bör kanske, men detta är omöjligt då man inte kan ta med alla omständigheter som finns i verkligheten, det är helt enkelt omöjligt.

Men med rustning och strids duglighet så dör man aldrig...
Nu förstår jag inte vad du menar, bara för att man har någon som helst rustning,
och är skolad på något sätt i något vapen, så är man odödlig?
Nu överdriver jag säkert, men förklara gärna.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Skillnaden mellan att vara skadad och inte i eon är ganska grov tycker jag, om man träffar någon med ett mindre vapen (kniv eller så) brukar offret klara sig utmärkt men en lite värre träff som ger +ob1t6 är förödande

Jag har aldrig upplevt att någon med en svårighetsökning klarat sig, typ alls.

Är det bra?
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Om någon hugger dig med en kniv rakt i magen så blir det antagligen lite jobbigt att göra något, eller hur...
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Jo något i den stilen, men manär ju såklart inte odödlig, men sålänge man inte gör allt för drastiska saker, så klarar man sig ofta. Eller så är det min SL som sitter och fuskar hehe.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Och alla stridsdugliga soldater i rustning som dött genom åren? Nåja. Skit i det. Men det du säger är befängt.

-Hjalle, påpekar.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
jag skulle faktiskt vilja säga emot dig där, de flesta personer skulle antagligen inte dö knall och fall av ett par yxhugg i kroppen som inte ger hjärtträff eller något sådant. däremot skulle de blöda ihjäl inom en mycket snmar framtid och detsamma händer i eon. man måste ju tänka på att 25 trauma får man ganska snabbt om det blir lite allvarligare träffar.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Du börjar med att säga emot mig, men här:
man måste ju tänka på att 25 trauma får man ganska snabbt om det blir lite allvarligare träffar.
Känns det som att du håller med mig.

Det behöver inte ens vara allvarliga träffar, 3-4 yxhugg med en extraskada var, så är du uppe i minst det.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
[OT] skada och verkligheten

Är det fler än jag som ibland ser ett händelseförlopp och börjar fundera hur mycket trauma, smärta och blödningstakt personen får eller hur svårt ett svårighetsslag är?

Exempel: Kompis råkar hugga sig i huvudet med en yxa, det blöder jättemycket (blod ser alltid mer ut än det är och de deciliter som rann ur hans vener kladdade ner rejält) men skallen klarar sig.

Fummel på ett lätt slag (han högg ved) mod yxa, FV runt 7-8.
Träff i skallen, extraskada, långt sår.
När blödningen stoppats läker det fort, efter några dagar är all truama borta, alltså fick han kanske 10 trauma (han vårdades under dagarna).

Även om verkligheten och alla dess variablar inte låter sig fångas så lätt verkar skadetabellerna stämma överens med verkligheten. Fast när jag tänker närmare på det är det bara fånigt, om det varit EON hade han kunnat fummla sitt chockslag och dött som en strypt sill.

Om man sen börjar fundera på hur det skulle varit i ett annat regelsystem blir det bara absurt...
 
Top