Nekromanti är Cthulhu Dark Ages värt att köpa?

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
jag sitter här och funderar på att köpa Cthulhu Dark Ages.
frågan är då är den värd att köpa?
hur är det att spela det?
hur är det uppbyggt?
är det likheter system mässigt me vanliga call of chuthulu eller är det något helt annat?
tack på förhand // jacobsson
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
Har du ett vanligt CoC?

Ja: Det är CoCs regelmotor rakt av med några få påklistrade sidor bakgrundsmaterial som egentligen inte ger mer än du skulle fått av att se Ivanhoe före spelmötet och sedan spela med vanliga CoC "fast i medeltiden".

Nej: Tja, boken är ju lite tunnare än ett vanligt CoC, och därmed rätt billig, kan vara värt att skaffa om du inte redan har ett medeltidsrollspel och samtidigt vill ha CoC.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter

Helt klart är Cthulhu Dark Ages värt sina pengar. Jag har upptäckt att Cthulhu Dark Ages är långt mer spännande och utmanande än CoC:s sentida settingar. Aldrig någonsin att jag lirar 1920 eller moderna scenarier.

Men det finns några saker att tänka på som kan ställa till problem för den oförberedde. För det första, Cthulhu Dark Ages utspelar sig i en tid då och miljö då den kristna religionen verkligen är sanning. Man måste som sl helt enkelt tänka på konsekvenserna att antyda en helt annan kosmologisk dimension. Frågan som sl måste ställa sig är vilken plats Gud har i en Mythos-kosmologi. Fundera i detta sammanhang på vad man kan göra Genesis 6:1-4, dvs om hur änglarna steg ner på jorden, lägrade kvinnor och sålunda producerade jättar. Någon form av stark dualism mellan Gud och Mythos-gudarna rekommenderas, ja nästan i gnosticerande termer, dvs kampen mellan ljus och mörker, där mörkret hotar att uppsluka allt.

För det andra bör man fråga sig själv vad som egentligen hände i Europa mellan 950 och 1050 och hur saker och ting såg ut. Kan man ge ett vidlyftigt svar på den frågan bör man inte har några problem. Men faktum är att just denna tid verkligen är "Dark Age". Det är före Wilhem Erövrarens erövring av brittiska öarna, det är före korstågen, det är före den skolastiska teologin, det är strax före den stora schismen mellan katolicismen och ortodoxin. Glöm alla förutfattade uppfattningar om medeltiden och släng dig ner i en tillvaro där krigsherrar styr, där allt bara är skog, skog och åter skog, och där klostren är de enda platserna för verklig civilisation och bildning. För att det verkligen ska funka bör sl vara ganska inläst på epoken (ja, det lilla som egentligen finns), för spelarna kommer inte att veta ett skit. Så lasset blir ganska tungt för sl att dra. Kör enkla, trevande scenarier i början för att få spelarna att känna av sig och långsamt bekanta sig med denna öde och obekanta värld.

Exempel. Finns det chans för rollpersonerna att ta in på ett världshus? Nej, knappast, inte i den här världen. Världshuskulturen som vi känner från DoD kommer senare. Rollpersonerna får snällt fråga en fattig skogsbonde om lov att sova på höskullen. Hur ser städerna ut? Nja, snarare än städer får man nog i stället prata om anspråkslösa och skitiga bonnbyar. Tänk bort tinnar och torn och tänk i stället på totalt kulturellt barbari så är du närmare sanningen. Etc...
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
Re: Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter

ok då var det ungefär vad jag trodde det skulle vara då...
hur är spel cystemet i sig då?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter

hur är spel cystemet i sig då?
Spelsystemet skiljer sig inte knappast från vanliga CoC. Överhuvudtaget tycker jag att CoC har ett mycket bra system som är enkelt och snabbspelat. Heltschysst, IMHO! Ett system som passar som handen i hansken med den spelgenre som CoC representerar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter

"ok då var det ungefär vad jag trodde det skulle vara då... hur är spel cystemet i sig då?"

Samma som tidigare: en helt vanlig "slå under procentvärdet med din T100"-basic roleplaying-klon.
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
Re: Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter

så enda skillnaden mellan Dark Ages och vanliga coc är stort sätt miljön då och att Dark Ages behandlar hur medeltiden såg ut stort sätt då....
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter

Jepp, men jag rekommenderar att du tar det lugnt med Lovecraft-förutsättningarna och i stället, med utgångspunkt i Cthulhu DA, bygger upp en egen kosmologi som funkar med de tidigmedeltida kristna förutsättningarna. Varför exempelvis inte latcha med en tredelad konflikt mellan Gud, Mythos och de gamla hedniska gudarna?
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
Re: Cthulhu Dark Ages: Problem och möjligheter

ok det låter som en väldigt bra ide...
är det något annat man kan behöva tängka på innan man köper det? eller man ska spela det?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Bara kör på!

Nej, det är bara att fixa modulen, läsa och låta dig inspireras. Gå gärna till biblioteket och kolla om du hittar något som på ett bra och enkelt sätt beskriver epoken 950-1050. Men i övrigt är det bara att köra på. Lycka till!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: I västerlandet, ja

Exempel. Finns det chans för rollpersonerna att ta in på ett världshus? Nej, knappast, inte i den här världen. Världshuskulturen som vi känner från DoD kommer senare. Rollpersonerna får snällt fråga en fattig skogsbonde om lov att sova på höskullen. Hur ser städerna ut? Nja, snarare än städer får man nog i stället prata om anspråkslösa och skitiga bonnbyar. Tänk bort tinnar och torn och tänk i stället på totalt kulturellt barbari så är du närmare sanningen. Etc...
...förutsatt att man spelar i västeuropa då. Borta i Byzans, Arabvärlden och längre österut spirar kultur och civilisation. Kina, tex, stod ju på sin politiska höjdpunkt under Tang, som förvisso faller redan 906, men också de efterföljande små dynastierna var vid den aktuella tidpunkten utvecklingsmässigt ganska långt före Europa.

Fast det var onekligen ett fräscht grepp av Chaosium att välja en annan period än den uttjatade högmedeltiden. Fast den tidiga medeltiden är lite för outvecklad rent intellektuellt för min smak...jag skulle isåfall hellre spela Call of Chtulhu under senmedeltiden. Fast det är klart, man hade ju kunnat spela en bindgalen arab i Damaskus :gremsmirk:

- Ymir, drägglar
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Of course!

Cthulhu Dark Age utspelar sig framför allt i Väst- och Centraleuropa, alltså i veritabelt barbarland. Östra medelhavsområdet, å sin sida, fungerade alltjämt som civilisationens hem, förkroppsligat i både Bysans och det abbasidiska kalifatet. Om en rollperson reser till Konstantinopel finns stora möjligheter för honom att ta in på ett gästhem eller härbärge, inte sällan i anslutning till ett kloster. Så är det fortfarande i Rom. Ska man bo riktigt billigt i Rom ska man kontakta de gästhem som förestås av fromma munkar och nunnor och bo centralt för mindre än hälften av vad det kostar att bo på något av de vanligaste hotellen. Inklusive kontinental frukost. Så är det nu, och så var det då. Men sällan i de trakter där det är tänkt att Cthulhu Dark Age ska utspela sig.
 
Top