Nekromanti äntligen

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
microsoft

vad ska man säga! Äntligen kan man få hälsostatus i realtid! Tänk så bra om man också fick ha dess mojänger på sig hemma! Fasen vad praktiskt när man är sjuk! Behöver inte ens ringa och sjukskriva sig! Eller när man har sex! Då vet chefen automatiskt att han inte ska ringa angående jobb... oj oj kollar graferna där! Nu vet vi allt vad Micke håller på med höhöhö!

Och inte bara det, skulle man dåsa till lite på jobbet så kan ju chefen komma in och ge några bra tips på hur man skall hålla sig vaken.

Kanske till och med hjälpa mig hitta ett annat jobb om det är så att jag riskerar att bli sjuk och kosta företaget pengar!
Finns ju bara fördelar med det här systemet! Men det var ju på tiden att Microsoft kastar ur sig något bra!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det har sin poäng

Alltså inom tung industri och transportsektiorn och andra farliga branscher kan det ha sin poäng. Att ha hälsoövervakning i sådana tjänster innebär att man kan rädda liv.

Jag körde tarvers i sommars uppe i hytt och lyftr 30tons stålämnen. Gör man fel dör folk och under sommaren inträffade saker som att en förare fick en hjärtattack under körning vilket dels var livsfarligt för dom på golvet men också gjorde att den personen inte kunde föras ner pch få vård av räddningstjänsten förrän efter ett par -timmar- (på grund av läget traversen stoppades i och hur svårt det var att ta sig dit).

Kan man ha övervakningar och larmsystem som varnar i sådana situationen är det fullt berättigat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Herre jävla gud

Det var fanimej det sjukaste jag hört på länge. Låt Stasi-jämförelserna regna!
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Det har sin poäng

Kan man ha övervakningar och larmsystem som varnar i sådana situationen är det fullt berättigat.
Nej jag tror faktiskt inte att det. Fatta mig inte fel jag tycker inte att folk ska dö i onödan. Men totalövervakning är för riskabelt om det kommer i fel händer. Och eftersom det finns människor med tillgång till övervakningssystemet så kommer det att missbrukas. I det här fallet är det nog bättre att några fåtal dör, än att hela samhället blir totalitärt. För har man infört en sådan här sak på en "farlig" arbetsplats, så är det väldigt lätt att ta ett till och ett till steg tills man övervakar minsta lilla skitsak.
Hmm rått sagt, men det är inte alltid rätt att rädda liv på alla möjliga tillbuds stående medel, man måste ta i beaktning vad det får för konsekvenser långsiktigt också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Det har sin poäng

Mmm, det är ju bara ett naturligt steg på samma linje som död-mans-grepp som stannar farliga maskiner när operatören släpper dem.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Herre jävla gud

Det här är bara ett steg till(vi räddar ju bara liv)
Speciellt som vi vet att de bara är ute efter de som bara ser på ena ögat... :gremtongue:irat: (observera hur Microsoft dessutom hindrar piratsmileyn från att synas)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Det har sin poäng

Mmm, det är ju bara ett naturligt steg på samma linje som död-mans-grepp som stannar farliga maskiner när operatören släpper dem.
Nej. Det hade varit det om anordningen var direkt kopplad till maskinen ifråga och stoppade/desarmerade den vid behov och ingenting mer. Istället är den designad på ett sådant sätt att data skickas till exempelvis chefen och data lagras. I princip är det jämförbart med att ge chefen tillgång till din sjukjournal.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Re: Det har sin poäng

Jag citerar från artikeln: "Sensorerna skickar information till den dator som arbetaren användaren." Det här tycker jag tyder på, förutom att IDG inte kan svenska, att det är till för folk som sitter vid en dator och arbetar. Att det dessutom är Microsoft som utvecklat den och att artikeln följer med en bild på en snubbe vid en dator verkar ju visa att det handlar om kontorsslavar.

Eller?

Plus det lokomotiv sade.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, vad ska man säga...
Ännu ett program så går under min katogri "Onödiga saker".
Men men, det blir säger bra tillslut med detta program åxå.
 
Top