Nekromanti ääääventyr :) igen

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag sitter och klurar så smått på ett äventyr som ska introducera en ny spelare (hoppas jag) till rollspelens fantastiska värld, det ska vara övernaturlig fantasy (mer mystisk sådan) med inslag av tekniska grunkor och annorlunda civilisationer, iaf om allt klaffar...

Iaf, jag hade tänkt dela ut bilder på intressanta karaktärer men för att få det att flyta på fint och så så tänkte jag låta karaktärerna ha en kamera modell gammal där varje bild dom får på något sätt ska kopplas ihop med användandet av kameran. Frågan är, kommer detta funka (att spelarna tar kort på intressanta karaktärer dom stöter på och får det i handen) eller kommer det skita sig fullständing?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det förutsätter att du begränsar rollpersonernas rörelsefrihet ganska mycket, typ att de endast får röra sig bland en handfull andra personer, så att du kan ha bilder förberedda på alla dessa. Annars märker ju spelarna genast en skillnad på vilka karaktärer som är "viktiga" i äventyret: De andra kan de tydligen inte ta några bilder av.

Man kan ha det där problemet om man ger spelarna bilder på äventyrets spelledarpersoner - de märker genast att en person är oviktig om han/hon inte har någon bild.

Men visst, begränsa bara rörelsefriheten på något sätt, såsom att du isolerar rollpersonerna så att de tvingas umgås med ett hanterligt antal spelledarpersoner (vilka du kan ha porträttfotografier till) så funkar det ju: De får ett fotografi på alla som går att fotografera.

(Eller så har du ett antal hår/pannor/ögon/näsor/munnar/hakor och så kan du kombinera ihop hela porträtt när som helst, så att du kan improvisera fram porträttbilder på spelledarpersoner om det skulle behövas. Men... liksom, orka.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Själv har jag löst det genom att dra ned en bunt bilder på folk från nätet, skrivit ut och gett ansikten till de flesta folk börjar med. Och vissa har jag självklart typecastat för att de är viktiga roller ;-)
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Det är tänkt att handlingen för det mesta ska utspelas i miljöer där få människor håller till, så myllrande storstäder är inte med, iaf inte i början. Dessutom så kommer jag att beskriva miljöer där jag kan ge ut bilder (många bilder blir det :p) mer ingående för att fästa deras uppmärksamhet på miljön i fråga. Jag kommer nog inte ha med så många karaktärer som inte är genomtänka ändå (och när jag tänker igenom dom och pular med personlighet och sånt så kan jag lika gärna skaffa fram en bild).

Äventyret kommer struktureras mer som fisktank hoppas jag...
 
G

Guest

Guest
(Eller så har du ett antal hår/pannor/ögon/näsor/munnar/hakor och så kan du kombinera ihop hela porträtt när som helst, så att du kan improvisera fram porträttbilder på spelledarpersoner om det skulle behövas. Men... liksom, orka.

Vi gjorde ett sådant system till ett online spel, och beväxt bakdels öppning vad jobbigt det var då vissa linjer måste finnas på vissa kombinationer och måste saknas på andra, samt att har personen gasmask ska han bara ha mun eller näsa eller ögon (fördelaktligen ögon) och det svåraste, att förklara allt detta för "konstnären".
 
Top