Nekromanti Überworld

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Uppe bland molnen kan man se en mängd öar sväva omkring, förankrade i varandra av broar och stegar. Detta är Überworld... en värld i kaos. I staden Gitter, på ön i centrum, råder laglöshet och diverse fraktioner kämpar om makten. På de andra öarna har vildmarken tagit över helt. Det enda som finns kvar av den eventuella befolkningen är ruiner. Dock finns det legender som säger att det inte alltid varit såhär.
Legenderna talar om Überguy, ett gudomligt väsen som styrde Überworld. I sin tjänst hade han svartklädda ryttare som red på stora flygande bestar, och som bevarade lag och ordning i världen. Überguy formade världen efter sina önskemål, och världen växte och blev vackrare och vackrare. Men människorna blev fler och fler, och började göra uppror mot de svarta ryttarna. Überguy vädjade till dem att sluta, men ingen lyssnade. Tillsist blev überguy så trött på allt att han lämnade världen åt sitt öde. Sedan dess har världen förvildats och försjunkit i kaos.


Detta är inledningen till mitt konventsäventyr Tetris Allehanda för FalCon 04, och en eventuell kampanjvärld. Überworld var från början en väldigt oseriös värld där Überguy satt bakom en spelledarskärm på sin lilla avskärmade ö och med hjälp av sin flotta av kontruktionsskepp byggde upp spelvärlden allt eftersom vi spelade. I varje skepp fanns ett antal Matrix-liknande agenter (mer om dem senare), som höll koll på världen. Spelarna fick röja loss precis som de ville i den ofärdiga världen. Detta var i och för sig ganska lyckat i början, men blev tråkigt i längden. Überworld övergavs snart till förmån för mer seriösa världar.

För några dagar sedan fick jag dock för mig att rusta upp gamla Überworld till Falköpingskonventet (FalCon), efter att ha insett att mina större, mer seriösa kampanjvärldar inte fungerar för spelare som inte varit med och utvecklat dem (fungerar och fungerar, det är helt enkelt för mycket information man måste ta in). Jag bestämde mig för att Überguy, efter att ha byggt världen ganska stor, försvinner från Überworld (solsemester, andra projekt, avskedning, kidnappning, vad vet jag?). Utan Überguy och hans agenter föll världen i kaos. Legenden levde dock kvar (agenter = svarta ryttarna, konstruktionsskepp = flygande bestar).

Spelet kommer i ganska stor utsträckning utspela sig i mega-staden Gitter. Där råder laglöshet, och diverse fraktioner kämpar för makt och överlevnad. Här kommer jag nog sno lite Staden-idéer (har alltid velat göra det, Staden rockar!). Resten kommer utspela sig på de förvildade öarna runt omkring (tänk er Zonerna i Mutant: UA). Där kommer man kunna hitta efterlämningar efter Überguys tid (skeppsvrak, bunkrar, överlevande agenter). Stilen på spelet kommer vara humoristisk och blandad, men i stort påminna om en lite modernare variant av Mutant: UA...

Sådär... det var bakgrunden. Nu kommer frågorna:

1. Jag skulle gärna vilja inplantera (passande ordval) lite cyberpunk i det hela, men vet inte riktigt hur man gör det i ett samhälle som det här (jag har iof till och med fått till cyberpunk nere i helvetet, så det borde nog gå här också). Någon som har några idéer?

2. Vad ska man tänka på när man gör konventsäventyr?

Och sedan vill jag ju såklart ha en massa idéer och inspiration. T.ex. vilka delar av Staden man kan använda...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konventsäventyr

"Vad ska man tänka på när man gör konventsäventyr?"

1) Fyra till fem spelare. Tja, det är inte så mycket mer att orda om saken. Det är standarden inom konventsäventyr, så de flesta åker i lag om så stora grupper. Jag har varit med om äventyr för fyra spelare som inte har fått lag, eftersom lagen är fem pers.

2) Fem timmar. Så långa är de traditionella spelpassen på konvent. Se till att äventyret passar in på de fem timmarna på olika sätt, genom att händelser kan tillfogas eller tas bort från äventyret. Och speltesta-speltesta-speltesta!!! Se till att äventyret funkar a) för olika spelare, b) med olika spelledare och c) med olika händelseförlopp.

3) Förbered allt. Spelledare på konvent har begränsade resurser att fixa extragrejer till sina äventyr, så det får äventyrskonstruktören se till att han har. Alla handouts ska vara enkla att klippa ut och dela ut, till exempel.

4) Rollpersonerna. Se till att rollpersonerna funkar med äventyret, funkar ihop och drar igång varandra. Det finns många äventyr som faller på att en viss rollperson egentligen inte behövs, utan mest är utfyllnad. En bra rollperson har en plats i äventyret och i gruppen, och tar ca 1-2 sidor inklusive siffror.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Konventsäventyr

4) Rollpersonerna. Se till att rollpersonerna funkar med äventyret, funkar ihop och drar igång varandra. Det finns många äventyr som faller på att en viss rollperson egentligen inte behövs, utan mest är utfyllnad. En bra rollperson har en plats i äventyret och i gruppen, och tar ca 1-2 sidor inklusive siffror.

Bara ett tillägg - gör alla rollpersoner intressanta att spela. Dödssynden är personlighetsbeskrivningen: "Bosse är en tystlåten, inåtvänd enstöring..." - skitkul att gestalta... På ett konvent...

Det är också okay (tycker jag) att ta ut svängarna lite extra - speciellt med rollpersonernas koppling till storyn. Att en rollperson avlider under ett konventsscenario gör oftast inte alls lika mycket som de dör i hemmakampanjen, tex. ,-)
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Konventsäventyr

Det finns många äventyr som faller på att en viss rollperson egentligen inte behövs, utan mest är utfyllnad.
*host Striketeam Luna på senaste GotCon host host*
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Konventsäventyr

Citat:
Det finns många äventyr som faller på att en viss rollperson egentligen inte behövs, utan mest är utfyllnad.



*host Striketeam Luna på senaste GotCon host host*


Tja, det var skrivet för fyra pers och jag skrev in den femta karaktären åt den spelgrupp som mailade mig några veckor innan konventet och sa att de absolut ville spela på fem och om jag inte skulle tänkas skriva ihop en femte karaktär åt dem.

Vips. Sidekicken som skulle vara just en NPC och sidekick fick bli den femte karaktären. I foldern stod det dessutom att det var för fyra spelare, plus att jag väl med all säkerhet sa det innan vi körde igång?

Den funkade för vissa, för andra inte. Alternativet var att inte spela alls. Jaja. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Konventsäventyr

"Tja, det var skrivet för fyra pers och jag skrev in den femta karaktären åt den spelgrupp som mailade mig några veckor innan konventet och sa att de absolut ville spela på fem och om jag inte skulle tänkas skriva ihop en femte karaktär åt dem."

Förmodligen samma gäng som skrev till mig om samma ärende. Fast jag hade ingen spelledarperson som kunde befordras till rollperson.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Konventsäventyr

Jo, och vår spelgrupp var på fyra pers. Men sen kom en extra-spelare in, och vi kände oss inte sugna på att mobba ut någon...

Annars är jag väl bara lite småsur för att just jag råkade få den tråkiga karaktären.... Bra äventyr i övrigt, dock.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Tillägg

3. Hur gör man med kvinnliga respektive manliga rollpersoner? Har aldrig förut gjort färdiga karaktärer till slumpmässiga spelgrupper...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Män och kvinnor

Hur gör man med kvinnliga respektive manliga rollpersoner? Har aldrig förut gjort färdiga karaktärer till slumpmässiga spelgrupper...
Man hoppas att spelgrupperna är medvetna om att de kommer få färdiga rollpersoner utdelade och därför inte blir upprörda om det visar sig att de måste spela kvinnor/klingoner/kommunister/alver eller vad det nu råkar vara. Det finns inget annat sätt att lösa det på. På konvent ska man räkna med att få spela saker som man normalt inte spelar.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Män och kvinnor

"Det finns inget annat sätt att lösa det på. På konvent ska man räkna med att få spela saker som man normalt inte spelar."

Ett sätt att hjälpa upp problemet är att inleda rollpersonsbeskrivningen med en kort text som förklarar vilken sorts rollperson det är och vilken sorts spelare som man gissar kan passa till den.

Exempel: "Den är rollpersonen är en egotrippad intrigör, och passar till spelare som gillar att intrigera och ställa till jävelskap i bakgrunden."
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Konventsäventyr

Jo, och vår spelgrupp var på fyra pers. Men sen kom en extra-spelare in, och vi kände oss inte sugna på att mobba ut någon...

Annars är jag väl bara lite småsur för att just jag råkade få den tråkiga karaktären.... Bra äventyr i övrigt, dock.
Ah, inte så mycket göra åt. Nästa gång det händer dig kan du ju prova och ta ut ramarna istället för att spela så som du tror att den är tänkt att spelas. Jag hade inte gråtit om du gjort förändringar så att det blivit roligare för dig :).

Sedan kan det alltid bli lite sådär halvdåligt om man kör på arketyperna som man tilldelar karaktärerna i White Wolf-spel, då Nature & Demeanor inte riktigt är .. varierbara i betraktarens ögon.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Tillägg

3. Hur gör man med kvinnliga respektive manliga rollpersoner? Har aldrig förut gjort färdiga karaktärer till slumpmässiga spelgrupper...

Man kan göra som så att man kör en kort introduktion av karaktären innan man fyller på med den matiga informationen. Sedan är det en bra grej att beskriva karaktärerna könsneutralt och tilldela dem två namn, så att de som absolut inte behöver ha ett visst kön satt på sig kan vara det som spelarna känner mest för. Teasern alternativt introduktionen är mest till för att ge en snabb överblick över karaktären så att spelarna kan välja om man inte delar ut dem på måfå.

Jag vet att Åsa Roos har gjort ett antal scenarion på det här sättet och riktigt bra dessutom, kolla på www.rollspel.com och Trinity efter ett scenario som heter "Brödraskapet". Sedan kan du leta efter hennes "Interference" som är skrivet till KULT/Friform, som använder ovanstående teknik.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Konventsäventyr

Jag hade inte gråtit om du gjort förändringar så att det blivit roligare för dig :).
Jag har tyvärr för vana att försöka hålla mig till karaktären eftersom äventyret brukar bli bäst då. Men i det här fallet borde jag väl att ändrat lite...
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Män och kvinnor

Detta är jag fullt medveten om. Vad jag menade var om jag skulle göra alla karaktärer manliga, en eller två kvinnliga, fifty-fifty, eller alla kvinnliga... typ.

Fast det kanske är bäst att göra så som Yyrkoon sa, med alternativ...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Män och kvinnor

"Vad jag menade var om jag skulle göra alla karaktärer manliga, en eller två kvinnliga, fifty-fifty, eller alla kvinnliga... typ."

Gör vad som passar äventyret. Jag valde att ha fyra flickor i Västmark-scenarierna, dels för att gruppen kändes mer naturlig om det var fyra rollpersoner av samma kön, och dels för att rollpersonerna blev mer utsatta om de var flickor. I just det fallet passade det äventyret och gruppen bättre om rollpersonerna var flickor, men det är ju bara ett fall.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Konventsäventyr

4) Rollpersonerna. Se till att rollpersonerna funkar med äventyret, funkar ihop och drar igång varandra. Det finns många äventyr som faller på att en viss rollperson egentligen inte behövs, utan mest är utfyllnad.
Problemet är om man har ett scenario för "4-5 personer." Då får man antingen ha ett "femtehjul" som inte är nödvändigt för äventyret (eftersom det även ska kunna spelas med de fyra andra), alternativt ha två olika uppsättningar rollpersoner där 5-spelarversionen har de nödvändiga grejerna utspridda på fem pers i stället för fyra.

Ett annat alternativ är att ha två versioner av äventyret i stället. Om man ska ta ett nischat D&D-exempel som bara är inriktat på problemlösning kanske 4-spelarvarianten har de klassiska Fighter, Cleric, Rogue och Wizard, medan 5-spelarvarianten lägger till en Ranger och lite jox som försigår i vildmarken för att Rangern ska ha nåt att göra.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Konventsäventyr

Men oftast är ju inte scenariona flexibla med olika antal spelare. Har sett det ett par gånger i Call of Cthulhu. Däremot så varierar det om äventyret är skrivet för 4 eller för 5 personer.

Men det är ju en intressant ide att ha delvis olika karaktärer och delar i äventyret beroende på antal spelare.

/Ulfgeir
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
T.ex. vilka delar av Staden man kan använda...
Kul attityd, huvudsaken är att du får använda en del av Staden, inte vad.. :gremsmile:

Nå, en modernare version av Mutant UA? Tidigt 1900-talsnivå?
Konstig byråkrati? Behöver inte vara statlig, kan vara ett sällskap som bevarar och organiserar Überguys läror.. Eller något.
Distrikt med egna styrelseskick, och rentutav krig mellan dom? Styrda av gamla styrelseskick, lokala gangsterbossar, religiösa riktlinjer, industrimagnater..
Gamla gator och hus under de nuvarande gatorna och husen - En underjordisk labyrint?
Stadsmagi? Kanske Gitter rent av kan vara oändlig om man går fel..
Luftskepp börjar bli lite passé nu, men är väldigt praktiskt för att ta sig fram i (över) gyttriga städer, och till flygande öar.

Så.. Berätta gärna mera.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Byrokratin tänker jag absolut använda. Tänkte ha ett stort byrokratikomplex i centrum av staden. Rörposten kommer nog också användas, antagligen lite i samband med byrokratin. Sen är det väl mest sådana grejer som att det finns gruvor inne i staden, och att mat inte kommer från odlingar utan från marknaden.

(btw... odlingar existerar inte och sexuell reproduktion är i princip bortglömt. Under Gitter finns nämligen en enorm stads-generator som genererar människor, mat och en del andra varor. Det roliga kommer om några får för sig att kolonisera någon annan ö, och upptäcker att de inte blir fler och fler automatiskt, utan måste återupptäcka "det naturliga sättet...")

Nå, en modernare version av Mutant UA? Tidigt 1900-talsnivå?
Nja, inte riktigt. Snarare så att pga det kaos som råder, de många efterlämningarna från "Übertiden" som finns, och spelets oseriösa natur så är det väldigt olika vilken nivå man befinner sig på.

Distrikt med egna styrelseskick, och rentutav krig mellan dom? Styrda av gamla styrelseskick, lokala gangsterbossar, religiösa riktlinjer, industrimagnater..
Stämmer precis! Men det hade jag ju inte fått från Staden... eller kanske, på något konstigt omedvetet sätt?
 
Top