Nekromanti Übermagi!

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Har suttit och tänkt på hur man skulle kunna få riktig användning av elementarvarelser och sen kom jag fram till en idé som skulle kunna bli feta kampanjen.

En vecka varje 16:e år så är ataxatropi extremt högmagiskt, den har tre influxer och blir således två nivåer lättare att alstra. Om man då söker upp en plats där ataxatropi är högmagisk eller har nån häftig artefakt så betyder det att man får tre nivåer lättare på slaget.
För att göra en permanent salamander krävs 6 filament, 1 för Gestalta, 1 för Eldharmoni, 2 för Provisorisera samt 2 för Permanenta. Om man har tre nivåer lättare på slaget så blir det en alstring på Ob3T6 vilket en skicklig magiker klarar i de allra flesta fallen, resten med transformeringar och sånt gör att besvärjelsen tar 3 eller 4 rundor. Sen har man en andra magiker som sköter kontrollerandet av salamandern för att få det hela lite mera effektivt.
Under en minut hinner man således frammana 3,75 salamandrar vilket blir 15 salamandrar på 4 minuter eller 225 salamandrar per timme. Detta kan man hålla på med i en hel vecka, låter det inte som ett gott förberedande om Thalamur vill invardera?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Den lilla rösten.

Så till vida att SL inte går emellan.

Vidare så är jag osäker men det låter som att någon eller några av effekterna inte sk agå att göra Permanenta.
[Tittar efter den icke närvarande boken.]
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Den lilla rösten.

Jo då, det går att göra permanenta elementarer. I alla fall enligt magiboken. Jag ser heller inget hinder till att göra det.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Mycket cool tanke.

Man kan ju också tänka sig att med improvisation skapa alla dessa salamandrar, förvisso något långsammare, men då kan man utföra det när som helst. Det kan se ut såhär till exempel:
Altra pyrotropi, väva eldharmoni
Alstra biotropi, väva gestalta
Alstra ataxatropi, väva provisorisera
Alstra ataxatropi, väva permanenta
Alstra pyrotropi, väva kontrollera
Alstra ataxatropi, väva provisorisera
Alstra ataxatropi, väva permanenta
Detta skulle ta 14 rundor alltså en knapp minut.

Inte lika effektivt alltså, men kan utföras när som helst om man har en liten eld att alstra från.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Grattis (ANT)

Du har läst på bra du :gremlaugh:

Snacka om grym idé asså... fast jag har ju nu slutat spelleda EON och börjat med WoD istället men detta kan vara en bra spelidé när vi drar igång igen :gremlaugh:

//Emil "Kanturi" Nises, snyggt jobbat :gremlaugh:
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
en alstring på Ob3T6 vilket en skicklig magiker klarar i de allra flesta fallen

med 15 i färdighetsvärdet för Alstra Ataxatropi kommer 4,98% av slagen att fummlas, med Ob3T6. typ en gång av 20 alltså.
fummel med ataxatropi leder automatiskt till okontrollerad dissipation, och magikern måste slå antal fimalent=Ob6T6 mot PSY för att inte förlora quadosh. med, låt oss säga 17 i PSY, innebär det ett missyckande (och -1 i quadosh) i 54,1% av slagen, och fummel (-6 i quadosh) i ytterligare 25,7% av slagen. vilken magiker är dum nog att försöka göra det flera minuter i sträck?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Übermagi = farligt farligt!

med 15 i färdighetsvärdet för Alstra Ataxatropi kommer 4,98% av slagen att fummlas, med Ob3T6. typ en gång av 20 alltså.
fummel med ataxatropi leder automatiskt till okontrollerad dissipation, och magikern måste slå antal fimalent=Ob6T6 mot PSY för att inte förlora quadosh. med, låt oss säga 17 i PSY, innebär det ett missyckande (och -1 i quadosh) i 54,1% av slagen, och fummel (-6 i quadosh) i ytterligare 25,7% av slagen. vilken magiker är dum nog att försöka göra det flera minuter i sträck?
Exakt vilket också förmodligen är främsta anlednigen till att det inte hänt hittills i Mundanas historia(eller kanske hänt men resulterat till en av negativ qadosh dissiperad magiker).

Ett par andra saker att ta med i beräkningen är:

1. Drakarnas magiska sensitivitet och ansvarskänsla för magisk balans: En sådan magisk aktivitet hade skapat en ordentlig rubbning i den magiska väven något som närmsta drake med all säkerhet hade uppfattat och reagerat på (och förmodligen inte heller gillat dvs "åtgärdat" det hela).

2. Elementarfurstarnas åsikt: Varje element har ett, eller möjligtvis flera, gudomliga väsen som styr över det. De är så att säga ytterst ansvariga för sin specifika energi gentemot universum. Om det plötsligt skulle ske en sådan kraftfull urladdning av deras specifika energi så skulle de förmodligen bli medvetna om detta och sannolikt också ha en åsikt om detta. Exakt vad detta sedan skulle kunna tänkas leda till är dock svårt och säga då vi för tillfället hyser begränsad insikt vad gäller dessa väsen. Kanske skulle det väcka deras agg eller kanske skulle de till och med se på det med tacksamhet - vem vet (SL vet naturligtvis och därför handlar de givetivs exakt så som han önskar för att antingen hindra eller uppmuntra spelaren till ett sådant "magiutnyttjande").

/Sebastian - balansfreak
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Übermagi = farligt farligt!

En skicklig magiker tolkar jag som en med typ 20 i sina färdigheter, så då minskas fummelrisken, även om den inte blir obefintlig.

Sen så har ju Ljusetsriddare alldeles rätt, drakar samt elementens furstar lär reagera (detta tänkte jag inte på). Dock kan en munvig magiker kanske övertala i alla fall drakarna att han inte tänker vara stygg med sina skapelser. Vad gäller elementens furstar är det nog mycket upp till dem hur de reagerar.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Übermagi = farligt farligt!

Det som jag tänker på är de effekter som skulle kunna ske som är utanför regelsystemet. Reglerna kan ju trots allt inte täcka in allt. Men låt oss säga att man åkallar 160 salamandrar på en och samma plats. Blir hela det området en asköken av all hetta, blir luften svår att andas, påverkas den magiska väven på ett sådant sätt att aspekterna börjar löpa Amok.
Om man låter kaoskrafterna spela så kan mycket spännande ske.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Übermagi = farligt farligt!

Kanske vore det stabilare med undiner eller så?
Onekligen skulle ju det bli en del rubbningar i magiska väven, kanske salamandrarna skulle slå ihop sig spontant till högre rang och få ett kollektivt medvetande och en egen vilja?

Anledningen till att vandöda inte lider av detta på samma sätt är nog att de trots allt består av magi och materia, till skillnad från elementarvarelser som enligt mig består av enbart magi. Eller är jag ute och cyklar nu? Påverkar vandöda magiväven?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Übermagi = farligt farligt!

Vandöda består ju av en fysisk kropp laddad med nekrotropi. Men om en hel hop av vandöda dör och faller samman, vad händer då. Sipprar nekrotropin sakta ut i marken och gör området dött och livlöst?
Sedan kanske de har en stämningsskapande effekt på sin omgivning. Om det blir tillräckligt många vandöda på en och samma plats så börjar växter att vissna, insekter dör när de kommer nära osv.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Den tomma effekten

Jag tycker den tomma effekten är lite onödig i det här fallet. Den använder man ju till exempel om man vill skapa en effekt och sen lägga avstånd på den. Då använder man "den tomma effekten" för att man inte själv omedelbart ska drabbas av effekten.

"Den tomma effekten" är väl inte ens officiell?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Den tomma effekten

Jag tycker den tomma effekten är lite onödig i det här fallet. Den använder man ju till exempel om man vill skapa en effekt och sen lägga avstånd på den. Då använder man "den tomma effekten" för att man inte själv omedelbart ska drabbas av effekten.
Man behöver effekten för att kunna öka varaktigheten, se det som att besvärjelsen måste vara "öppen" för att kunna öka varaktigheten. Du kan ju inte lägga permanenta på en redan frammanad golem t.ex.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Den tomma effekten

Nej, man använder den även för att t.ex. temporalisera. Eller för att, som i det här fallet, förhindra att den salamander man gestaltat bränner ihjäl en innan man hunnit provisera, permanenta samt kontrollera den (detta då effekter vävda med improviserad magi aktiveras omedelbart efter vävningen). Sen kan man ju fråga sig om du får provisera och permanenta en aktiv besvärjelse...

By the way så måste du även provisera och permanenta eldharmonin så att salamandern du gestaltat inte förlorar kontakten med sitt element (se effekten "gestalta")

Jag vet inte om den tomma effekten är officiell, men det är en mycket praktisk effekt som jag tycker passar (ta en titt på effekten "döda" så förstår du nog) och jag har för mig att skaparen (Krister Sundelin, det var åtminstone han som publicerat den där jag hittade den) är en av Eons fäder, vilket gott och väl räcker för mig. (i skrivande stund fick jag se att någon tydligen är bättre informerad, men jag orkar inte ändra svaret).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Übermagi = farligt farligt!

När en massa magisk kraft trängs ihop på en liten yta kan det bevisligen få en del effekter...

Detta är hämtat ur V&Ns hemlighetskapitel, med allt vad det innebär.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> I Kungagravarna i Soldarn finns en massa magiska arefrakter från Danarth tillsammans med några kronokrater försänkta i magisk sömn, en hel del magiska bevarandebesvärjelser och en massa vandöda, och där uppstår regelbundet "underliga fenomen" i form av "kraftiga magistormar, ekande ljud och underliga ljussken", orsakade av magiska urladdningar uppståndna ur arefakternas närhet till varandra (och kanske även det andra magiska?). </font></td></tr></table>

Om detta kanske inte gäller elementarvarelser vet jag inte, men det verkar väl nästan ännu troligare att deras magi har en tendens att urladda sig lite när det blir överskott?

Vad gäller de vandöda skulle jag anse att den nekrotropiska energin är starkt bunden i deras kroppar, men för "exponerande" vandöda som t.ex. skelett och vandöda med stora mängder nekrotropiska energier kan det nog sippra/stråla ut en del påverkan, som för lågqadoshnekromantiker ungefär. Och om kvalitet fungerar så handlar det väl bara om mängden kvantitet...
 
Top