Så här är det: Någon gång i den grå forntiden så släpptes Advanced Dungeons & Dragons (1st ed). Där nämndes det lite i förbifarten att det fanns andra existensplan, AD&Ds grundläggande planstruktur förklarades (Inre elementarplan som man kommer till via eterplanet, yttre gudaplan som man kommer till via astralplanet), och så fanns det givetvis en massa monster som kom från andra plan (demoner och djävlar och sånt). Så småningom kom man ut med en bok som gick in i mer detalj om dessa existensplan, Manual of the Planes. Planen var dock fortfarande riktigt farliga ställen som endast tuffa högnivåäventyrare kunde våga sig på att besöka någon gång då och då.
Sedan kom AD&D 2nd ed, och AD&D sveptes över av en våg av politisk korrekthet. I de grundläggande reglerna rördes knappt de andra planen - kanske en sida i DMG, och demoner och djävlar fick inte vara med i monsterböckerna. I alla fall inte på ett tag, förrän Monstrous Compendium: Outer Planes Appendix kom ut. Då hade man dessutom bytt namn på många av monstren, så djävlar blev baatezu och demoner blev tanar'ri. Runt 1995 (plus minus nåt år) så hade TSRs första "metavärld" (värld som binder samman andra världar), Spelljammer, lagts ner och i stället försökte man sig på en ny: Planescape, som utspelade sig på andra existensplan. Till skillnad från den gamla Manual of the Planes låg fokus här på hela kampanjer som utspelade sig på planen, med staden Sigil som en central punkt. Planen blev väl som helhet lite mindre farliga men avsevärt mer lämpade för längre kampanjer. Planescape fick en relativt stor skara riktigt trogna fans, men inte tillräckligt många för att överleva när WOTC köpte TSR och tog en ordentlig titt på vad som bidragit till de ekonomiska problemen och kom fram till att en av orsakerna var att man delat upp kundbasen mellan för många olika världar - folk såg sig inte som "AD&D-spelare" utan som "Forgotten Realms-spelare", "Dark Sun-spelare", "Planescape-spelare", o s v.
Sedan kom då D&D 3rd ed, där man förvisso hade monster från andra plan med i Monster Manual men samtidigt undvek det där med andra existensplan rätt ordentligt i PHB/DMG med undantag för formler som
plane shift. Rätt snart kom en 3e-version av Manual of the Planes, som likt original-MOTP mest var en regelbok som beskrev planen ur regelsynpunkt. Till skillnad från tidigare versioner så är 3e-MOTP mest en verktygslåda för att designa en egen kosmologi, som använder den klassiska kosmologin (lätt modifierad) som ett genomarbetat exempel. Sigil och en del andra Planescape-prylar nämns i förbifarten - jag tror ett eller två stycken ägnas åt Sigil.
Sedan vill jag bara nämna att de gamla Planescape-prylarna finns att köpa på
www.svgames.com (och snart även
www.rpgnow.com) i PDF-form för en sisådär fem dollar styck.