Nekromanti Övertag?

Jongel

Veteran
Joined
3 Nov 2014
Messages
2
Får man övertag om man flankerar någon fast en av de som flankerar har ramlat omkull?
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Jag skulle säga nej, övertag genom flankering gäller endast om båda flankerande står upp. Enligt reglerna: "En fiende är flankerad om två allierade står på var sin sida om fienden, det vill säga 180 grader från varandra".
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Skulle också säga nej. Övertaget handlar ju om att man har övertag, om den ena personen som behövs för att skapa ett övertag inte kan vara med och strida ordentligt så skulle jag inte kalla det för ett övertag längre.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Hur gör ni med övertag om en av de flankande personerna själva är i strid med någon annan utöver den som blir flankerad? Har man då fortfarande övertag?
Har fienderna också övertag på den flankande som slåss mot två fiender?

Förstår någon någonting av ovanstående fråga? :)
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag försöker tänka så logiskt som möjligt. T.ex.: Om två rollpersoner ostört slåss mot en fiende får de övertag. om de är två mot två går det i vanliga fall inte. Om rollpersonerna försöker fokusera på en av de två fienderna kommer den fienden som de ignorerar antingen att få frislag mot en av rollpersonerna, eller på något vis bryta sig in i striden och stoppa övertaget.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Tror jag gör ungefär samma bedömning. Använder även figurer ibland när det blir för många inblandade.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Som Moberg och Paal säger: För att en varelse ska anses vara flankerad och ge anfallarna övertaget måste man vara två mot en, och dessutom stå på var sin sida om målet. En skiss över slagfält och de stridandes postitioner (kryss på rutat papper duger gott) eller figurer är som Paal poängterar ett utmärkt sätt att hålla ordning på vem som slåss mot vem och var flankeringar uppstår och ger övertag.
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Hum, så om jag förstår allt rätt så betyder detta att man kan inte ha en kedja av övertag?

Säg att vi har 3 rollpersoner R1, R2 och R3 som slåss mot 3 banditer B1, B2 och B3.

Säg att de står på led så här:

R1
B1
R2
B2
R3
B3

Borde inte övertagen se ut så här då?

R1 och R2 få övertag på B1
B1 och B2 få övertag på R2
R2 och R3 få övertag på B2
B2 och B3 få övertag på R3

Det är lite osannolikt att det blir just så i en strid, men det är fullt möjligt om de slåss i en trång korridor och alla försöker komma mellan så att de separerar motståndarna från varandra och då hamnar i denna alla har övertag på alla situation.

Jag kommer köra så här tills vidare, men vill veta om det var tänkt så eller inte.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag vet inte exakt hur det är tänkt, men jag skulle fortfarande använda mig av logiken i ditt exempel.

De enda som skulle få ett säkert övertag är R1 och B3, förutsatt att R2 och B3 faktiskt attackeras av B2 och R2. Oavsett hur de slåss bör man ju göra en skiss över läget och vara tydlig med vem som attackeras av vem. Alla kommer ju vända ryggen mot någon, och de som vill slå någon i ryggen bör få ett övertag, men om det innebär att de lämnar sin egen rygg öppen för attack borde de ju också få antingen ett frislag mot sig eller själva hamna i "underläge".

Lite komplext att förklara i text, men med en bra skiss så tror jag inte det är några problem att ta sig igenom den striden. Men det är nog upp till SL hur man vill göra med övertag osv. i ett sånt läge. Skulle dock också vilja höra vad Järnringen tycker om den situationen :p
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det var det jag också ville veta men förklarade betydligt rörigare. Instämmer med ovanstående talare om förtydligande.
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Jag tror jag kommer modifiera övertag litet. Övertag just nu används av både motståndare så som rollpersoner enligt det exemplet jag gav ovan. Jag har märkt att det ger för vissa väldigt orealistiska och aningen störande situationer där alla bara fokuserar på övertag.

Jag tror att en variant av vad du sa Moberg är bra att ha d.v.s. att man kan enbart ha övertag om man själv inte är i övertag (utsatt för övertag). Spelledaren måste vara vågmästaren i sådana situationer och spelarna måste finna sig i detta, så länge beskrivningen inte är "jag springer in i övertag och anfaller". Om spelledaren inte anser det möjligt måste han informera detta så att spelaren inte får krossade förväntningar och därmed tappar delar av sin entusiasm av att känna sig blockerad av spelledaren.

Jag anser dock att övertag behöver luddas ut litet för att inte bli lika stelt som det kan bli i vissa grupper just nu (för vår del).

På en annan notis, relaterad till ovanstående kommentar så, får man bara övertag en gång per runda eller kan man få det på exempelvis, bägge attackerna med Tvillingattack?

Anledningen till min fråga är att med lönnstöt så kan det uppfattas som att du utan lönnstöt bara får övertag en gång per runda.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Håller med om att spelledaren måste vara beredd att styra övertag en del, speciellt i strider med många som slåss i klunga. Grundtesen att man inte kan få övertag om man själv är utsatt för det var mycket väl formulerad!

@Gerenan: Angående Lönnstöt; alla attacker som görs i övertag ger extra skada och bättre chans att träffa - för alla. Förmågan Lönnstöt ger EXTRA skada utöver det som alla går genom övertag; på novisnivå på en attack per runda och på mästarnivå på alla man får göra - om man får fler genom andra förmågor etc.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Fundering. Har man Övertag när man är ridande och ens motståndare inte är det. För det står väl om övertag i höjd också?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi kör med övertag mot obeväpnade också.

Alla anfall med vapen mot någon obeväpnad som inte har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare ger övertag.
 
Top