Nekromanti Översättning av Awesomeland och Kickass?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hemsk nog kan jag komma på mig sjävl att säga att saker "kickar arsle" , så kickass har försvenskat krypit in i min vokabulär.

Awsomeland kan jag bara komma med förslag på:
-Valhalla (trad. nordiskt schysst ställe)
-La-la-land (men tror det är mer droger det handlar om, och nog ockås ickesvensk grund)
-Långtbortistanien (fast inte alltid posetivt)
-Huddige (dit man går om man är enastående enlgit gammal refernens)
-Graceland (för Elivsfantaster)
-Säffle (som negativ motsvarighet, alternativet blir då; "Rälsning är okej, så länge det leder bort från Säffle (får man en kopp kaffe)")

Grunnar dock på att det borde finnas en bra term att hämta ur Astrid Lindgrens verk, så får man det så ursvenskt som möjligt.

-Gunnar (kan tycka att rälsning är okej när ingen ser spåren)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
-Huddige (dit man går om man är enastående enlgit gammal refernens)
Huddinge förekom även i brädspelet MAD, som var en parodiversion av monopol. Huddinge hette den ruta som i orginalet motsvarades av fängelset. ("Inkassera fyra tusen spänn eller åk till Huddinge.")

/Anders (uppväxt i Huddinge)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Huddinge

-Huddige (dit man går om man är enastående enlgit gammal refernens)
Huddinge förekom även i brädspelet MAD, som var en parodiversion av monopol. Huddinge hette den ruta som i orginalet motsvarades av fängelset. ("Inkassera fyra tusen spänn eller åk till Huddinge.")
Jag åsyftade mer den ruta (det kort?) som lydde; "Är du enastående - gå till Huddinge", självklart refereat tillsamma spel ;-)

-Gunnar (funderar på om MAD-spelet ligger kvar i nån låda hemma)
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Huddinge, Sundbyberg och Alfred E. Neumanland EDIT

Huddinge förekom även i brädspelet MAD, som var en parodiversion av monopol. Huddinge hette den ruta som i orginalet motsvarades av fängelset. ("Inkassera fyra tusen spänn eller åk till Huddinge.")
Fast hette inte stället "Klagoburen" i tidiga versioner av spelet? Och det som var "Sundbyberg" i senare versioner kallades "Alfred E. Neumanland" i tidiga?

Tillägg: Nu kom jag på att vad som i en version kallades "Klagoburen" kallades "Jämrans osis" i nästa. Har jag rört ihop allting eller finns det fler än två versioner av MAD - brädspelet?

Dewil
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Mmm, "störtskönt" är nog rätt nära faktiskt. Ordet jag söker har lite av engelskans "Hear! Hear!" i sig också, vilket störtskönt saknar iaf för mig, men det är helt klart bäst hittils.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
"Valhall" är bäst hittils. Det är verkligen kickass! Nackdelen är att det kommer att trassla ihop sig med spelet som kanske heter Bläcks setting och kunna tas som bokstavligt, dessutom för det med sig toner av "och jag kommer att dö", iaf för mig.

Men bortsett från de små struntsakerna så är det ett lysande förslag.Bättre än att behöva skriva Awesomeland i boken iaf.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Awesomland måste ju vara ett land som slutar på -ien tex "Förträffligen" eller "Fenomenalien".

Kickass var svårare om man ska använda det före ord, tex "a kickass movie". Det ska ju kännas med något som är kickass. Jag skulle använda ett våldsamt ord, men samtidigt lite sött:

"Den där filmen den smiskade!"

/Magoo, kan man få med horskor?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Ang smiskade. Mmm, precis som Risings Röj. Problemet är att det skall utropas uppskattande av medspelarna när man gör något passande, dvs tar spelet till Awesomeland.
 
Top