Hej!
Dina idéer känns rätt sköna. Jag gillar magisystem där magi kommer i flera olika varianter och det är en sjysst individuell feeling till de olika typerna. Jag ser inga direkta fel med dina kategorier. Liksom Rising uppskattar jag att du inte hakat upp dig på de traditionella fyra elementen när det gäller trolldom utan försökt hitta kategorier som bättre passar de effekter magin ska kunna uppnå.
Jag hade velat se lite mer om hur du hade tänkt dig att det hela skulle fungera regelmässigt. Ska du ha samma underliggande system för alla fyra typerna, eller ska du använda dig av olika system. Perosnligen har jag inget emot det senare, men det finsn gott om personer som föredrar standardisering. Jag skulle kunna se hur fasta, formaliserade besvärjelser skulle passa till trolldom medan lite mer flytande magi skulle kunna användas för häxkonst och schamanism som gav magikern ganska stort kreativt utrymme (dels genom att besvärjelserna eller förmågorna som fanns var väldigt breda och löst definierade, dels genom att möjligheterna att skapa nya förmågor var stora). Gudomlig inverkan skulle förstås vara precis så nyckfull som det bekommer en mäktig gud.