Nekromanti Övernaturligheter i din kampanj

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Kampanjidé (tidig):

Jag har starka funderingar på att starta en kampanj där jag lämnar det övernaturliga (drakar, magi, etc.) helt i bakgrunden, i alla fall till en början (säg under det första och kanske det andra året). Fokus skulle då ligga på det politiska förhållandet mellan olika samhällsklasser och raser (människor, alver, dvärgar i huvudsak).
Det övernaturliga skulle finnas där, men mest som sägner och myter, trollen som härjar i skogen eller draken som sover under berget, till exempel.
Allt det övernaturliga ska hela tiden ligga under ytan och bubbla, utan att RPs har en aning om det. RPs ska få smaka lite mer av den övernaturliga kakan i samma takt som de stiger i makt och förståelse (eller level om man så vill). Vid högre nivåer kommer fokus fortfarande att ligga kvar på politiken, enda skillnaden vore att det då skulle handla om den interplanära-politiken (kan man säga så?).
Anledningen till det här inlägget var dock inte att tråka ut er med lösryckta kampanjidéer på embryostadiet, utan...

* Hur stor plats får det övernaturliga i era kampanjer?
* Har någon spelat (eller sl:at) i en kampanj med väldigt lite (eller ingen alls) inblandning av det övernaturliga och i så fall fungerade det / var det roligt?
* Hur stora erfarenheter av politiska kampanjer har ni?

/Noir - Som kanske är helt ute och cyklar.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Jag tänkte låta bli att svara på dina frågor :gremsmile: men tipsa om en produkt som verkar vara mycket intressant:

Dynasties and Demagouges

Författaren Chris Aylott har även skrivit äventyret The Last Dance, som är ett av de bättre jag har läst.

-J
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Tacksam för litteraturtipset

Det tipset tackar jag för.
Verkar vara en bra bok. Personality feats kan nog fungera, även om det kändes lite väl likt WoDs Nature/Demeanor system.

Noir - Har hittat en (förhoppningsvis) bra bok.
 

Gnöm

Veteran
Joined
15 Oct 2002
Messages
29
Location
Stockholm
Low-magic Kampanj

Den senaste kampanjen jag spelade som nu dock verkar vara nedlagd ( sorgligt nog) så var magi sällsynt även om det förekom. Det roliga var ju att eftersom ingen hade koll var de flesta rädda för magi eller trodde inte på den. En level-1 trollkarl kunde skrämma folk(tja bönder iallafall) med cantrips för ingen visste ju riktigt vad han kunde göra.

Jag spelade en rouge som utgav sig för att vara trollkarl med mycket bufflighet och lite alkemitricks. Ett trick i början bara, han kunde göra rökpuffar genom att blanda två innehållet i två flaskor (som han stulit någonstans). Efter att ha hållit på charaden började han desperat leta efter sätt att verkligen göra sig till trollkarl eftersom han var rädd att gruppen skulle komma på honom med bistra följder.

En av de roliga sakerna med sådana low-magic settings är att man som trollkarl (eller bedragare) alltid försöker verka mäktigare än man är. Så de klassiska hotelserna följda av flashiga effekter som är helt ofarliga men som ser mäktiga ut
används i större utsträckning. :gremlaugh:
Helt plötsligt får man användning för dancing lights etc..
För att inte tala om illusioner...
.
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Re: Low-magic Kampanj

visst, jag spelar i en low-magic kampanj nu (fast vi börjar bli så hög level, åtta för att vara exakt, att det inte märks längre) och precis som du säger blir hela fenomenet magi intressantare.
men min tanken är att starta en kampanj där magi endast finns i sagorna, precis som i vår värld, enda skillnaden är att man är säker på att den har funnits och vem vet, kanske fortfarande finns.
jaja, nu börjar vi glida off-topic. själva tanken med mitt första inlägg var egentligen att få tips om hur man driver en low(no?)-magic politisk kampanj.

Noir - Vill vara politisk magiker.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fokus skulle då ligga på det politiska förhållandet mellan olika samhällsklasser och raser (människor, alver, dvärgar i huvudsak)."

Politisk kampanj. Mums-mums. Trubblet är att en SL i en sådan kampanj måste förbereda så jefla mycket och spelarna måste bry sig nog för att lära sig saker i förväg, det funkar inte att den store mästerränksmidaren inte har den blekaste om hur en proposition blir en lag eller vad fanken som helst.
Hela den politiska maktsrukturen måste spaltas upp, och sen måste spelarna vara medvetna om hur den ser ut. Det är svårt, men om det lyckas så är det guld. :gremsmile:


Storuggla, ser Vita Huset som en lysande idé för en rollspelkampanj
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Politik kräver tålamod

Visst, du har helt rätt. En politisk kampanj kräver en hel del arbete både före och under kampanjens gång. Man måste som sl ha alla grupperingar klara för sig, gärna detalj arbetade med ledare och framstående ledare för varje gruppering, såväl som deras agendor. Det kan bli en hel del att hålla reda på, man måste hela tiden komma ihåg att alla grupperingar fortsätter att arbeta för sin sak även om inte RPs bryr sig, allt blir rätt rörigt. Men jag tror det kommer att vara värt det. Det blir både intressantare arbete för sl och lyckas man bra kommer även spelarna att gilla de sociala utmaningarna lika bra som de fysiska.
Nu ska jag bara börja modda Omarien (Feliaths kampanjvärld så att den passar tänkta kampanj).

Noir - Påverkad av Sovjetdrömmar
 
Top