Övernatulig äventyrsidé till Expert Partisan

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
8,306
Inspirerades lite till att skriva ett scenario till Expert Partisan som blandar lite ungdomshistoria, typ The Goonies och Stranger Things med övernatuliga föremål och skattjakt, inspirerat av exempelvis Indiana Jones. Det är inget färdigt äventyr på något sätt, utan mer ett koncept och en intrig i nuläget. Tar gärna emot respons och idéer på hur man kan bygga vidare på det hela.

Rollpersonernas inblandning
Allt utspelar sig i ett litet bysamhälle i Småland, Nättetorp, nära en sjö som heter Örlsasjön. Ockupationsstyrkorna har hittills lämnat samhället mer eller mindre ifred, men under den senare tiden har fler och fler trupper besökt området och gått skallgång i skogsmarkerna omkring byn. Det är uppenbart att de letar efter något, men ingen vet vad.

En eller flera av rollpersonernas familjemedlemmar tillhör motståndsrörelsen och ju fler ockupationstrupper som kommer till byn desto mer ökar rädslan för att familjemedlemmarnas samröre med motståndsrörelsen ska röjas. Rollpersonerna bestämmer sig för att ta reda på vad ockupationstrupperna letar efter i topp om att det ska ge ledtrådar till hur man ska bli av med dem.

Bakgrund
Under Dackefejden gömde bönderna i trakten en kyrkklocka från Gustav Vasas män så att dessa inte skulle beslagta den. Klockan var dock nära att hittas och bönderna bad skogens väsen om hjälp att klockan skulle förbli gömd. Klockan togs omhand av dessa väsen, men när den återlämnades till bönderna var det som om en förbannelse fallit över den. Varje gång den slog väcktes de döda till liv och Nättetorp blev en hemsökt plats som de flesta fruktade. I hopp om att bli av med förbannelsen sänkte byborna klockan i Örlasjön och där har den legat sedan dess, bortglömd av de flesta.

DDR’s avdelning AG-EISEN (Archeologie–Geheimabteilung), ledd av Erich Hoffmann vill hitta klockan. Han håller på att söka reda på magiska föremål runt om i Norden då han vill återuppväcka döda till liv som soldater i DDR’s armé.

Koncept
Rollpersonerna i form av ungdomar måste utforska bygden och dess historia för att räkna ut vad ockupanterna vill ha. De kommer att få göra mycket undersökande arbete, akta sig för ockuperande trupper och undanhålla för sina föräldrar vad de sysslar med. Ju mer de får reda på desto mer blir de varse att det finns övernaturliga väsen i orten de lever i. Vid äventyrets slut kommer de att stå inför ett moraliskt val: Lämna klockan till ockupanterna så att deras by och familj får vara ifred eller inte.

Platser
Lanthandeln -
Nättetorps centrum för skvaller. Det gäller dock att vara försiktig här då ockupanterna ofta befinner sig här för att ta konserver
Landsvägen - DDR-trupper spärrar för tillfället av den, vilket gör det svårt att ta sig någonstans i närområdet obemärkt.
Örlasjön - Platsen där byborna sänkte klockan för hundratals år sedan. Sjön har rykte om sig att hysa märkliga fiskar och sjövarelser som man inte ser någon annanstans (en konsekvens av klockans närvaro?)
DDR-Basen - En tillfällig bas från vilken trupperna planerar och förbereder utgrävningar efter klockan Erich Hoffmann håller oftast till i basen.
S:t Olofs kyrkoruin - En förfallen och bortglömd kyrka i området som för länge sedan huserade den förbannade klockan

Spelledarpersoner
Erich Hoffmann -
Huvudfiende till rollpersonerna. Kall, akademisk och fanatisk
Kyrkvaktmästaren Carl Närman - Lokal förrädare. Den som alla i byn anförtror sig åt, men i maskopi med DDR. Han har blivit lovad kyrkklockan om han hjälper till att hitta den.
Gunvor Gerlofstig - En märklig ensam kvinna som bor vid sjön.
 
Inspirerades lite till att skriva ett scenario till Expert Partisan som blandar lite ungdomshistoria, typ The Goonies och Stranger Things med övernatuliga föremål och skattjakt, inspirerat av exempelvis Indiana Jones. Det är inget färdigt äventyr på något sätt, utan mer ett koncept och en intrig i nuläget. Tar gärna emot respons och idéer på hur man kan bygga vidare på det hela.
Chock: Partisan -- jodå, det kan mycket väl funka.
 
Inspirerades lite till att skriva ett scenario till Expert Partisan som blandar lite ungdomshistoria, typ The Goonies och Stranger Things med övernatuliga föremål och skattjakt, inspirerat av exempelvis Indiana Jones. Det är inget färdigt äventyr på något sätt, utan mer ett koncept och en intrig i nuläget. Tar gärna emot respons och idéer på hur man kan bygga vidare på det hela.

Rollpersonernas inblandning
Allt utspelar sig i ett litet bysamhälle i Småland, Nättetorp, nära en sjö som heter Örlsasjön. Ockupationsstyrkorna har hittills lämnat samhället mer eller mindre ifred, men under den senare tiden har fler och fler trupper besökt området och gått skallgång i skogsmarkerna omkring byn. Det är uppenbart att de letar efter något, men ingen vet vad.

En eller flera av rollpersonernas familjemedlemmar tillhör motståndsrörelsen och ju fler ockupationstrupper som kommer till byn desto mer ökar rädslan för att familjemedlemmarnas samröre med motståndsrörelsen ska röjas. Rollpersonerna bestämmer sig för att ta reda på vad ockupationstrupperna letar efter i topp om att det ska ge ledtrådar till hur man ska bli av med dem.

Bakgrund
Under Dackefejden gömde bönderna i trakten en kyrkklocka från Gustav Vasas män så att dessa inte skulle beslagta den. Klockan var dock nära att hittas och bönderna bad skogens väsen om hjälp att klockan skulle förbli gömd. Klockan togs omhand av dessa väsen, men när den återlämnades till bönderna var det som om en förbannelse fallit över den. Varje gång den slog väcktes de döda till liv och Nättetorp blev en hemsökt plats som de flesta fruktade. I hopp om att bli av med förbannelsen sänkte byborna klockan i Örlasjön och där har den legat sedan dess, bortglömd av de flesta.

DDR’s avdelning AG-EISEN (Archeologie–Geheimabteilung), ledd av Erich Hoffmann vill hitta klockan. Han håller på att söka reda på magiska föremål runt om i Norden då han vill återuppväcka döda till liv som soldater i DDR’s armé.

Koncept
Rollpersonerna i form av ungdomar måste utforska bygden och dess historia för att räkna ut vad ockupanterna vill ha. De kommer att få göra mycket undersökande arbete, akta sig för ockuperande trupper och undanhålla för sina föräldrar vad de sysslar med. Ju mer de får reda på desto mer blir de varse att det finns övernaturliga väsen i orten de lever i. Vid äventyrets slut kommer de att stå inför ett moraliskt val: Lämna klockan till ockupanterna så att deras by och familj får vara ifred eller inte.

Platser
Lanthandeln -
Nättetorps centrum för skvaller. Det gäller dock att vara försiktig här då ockupanterna ofta befinner sig här för att ta konserver
Landsvägen - DDR-trupper spärrar för tillfället av den, vilket gör det svårt att ta sig någonstans i närområdet obemärkt.
Örlasjön - Platsen där byborna sänkte klockan för hundratals år sedan. Sjön har rykte om sig att hysa märkliga fiskar och sjövarelser som man inte ser någon annanstans (en konsekvens av klockans närvaro?)
DDR-Basen - En tillfällig bas från vilken trupperna planerar och förbereder utgrävningar efter klockan Erich Hoffmann håller oftast till i basen.
S:t Olofs kyrkoruin - En förfallen och bortglömd kyrka i området som för länge sedan huserade den förbannade klockan

Spelledarpersoner
Erich Hoffmann -
Huvudfiende till rollpersonerna. Kall, akademisk och fanatisk
Kyrkvaktmästaren Carl Närman - Lokal förrädare. Den som alla i byn anförtror sig åt, men i maskopi med DDR. Han har blivit lovad kyrkklockan om han hjälper till att hitta den.
Gunvor Gerlofstig - En märklig ensam kvinna som bor vid sjön.
Bra koncept! Vill läsa mer : )
 
Back
Top