Nekromanti Övergivet dvärgafäste [Spoiler mina spelare]

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hej forumet.

Jag som SL har nu lyckats få ner mina spelare i ett nyligen övergivet dvärgafäste som ligger precis norr om Sunari-skogen och är inte ett officiellt sådant. Anledningen att de tar vägen genom dvärgfästet är att de misstänker att det går fortare att gå igenom än att gå runt.
Det har ganska nyligen i kampanjen rasat ett fruktansvärt krig mellan alver och dvärgar och alverna har genom att sprida en hemsk epedimi lyckats döda fästet och dvärgarna skyr därför det som pesten och har ännu inte förseglat fästet.

Jag har dvärgboken och allt sådant och har fullt med spännande platser och scener jag ska måla upp för mina spelare. Men det jag behöver hjälp med är att tänka utanför lådan med händelser/platser och företeelser det kan tänkas finnas i ett gammalt och stört dvärgafäste ifrån klan Ghor.

Liksom jag tror jag har fått med alla klichéer i mitt planerande så nu behöver jag någonting som är helt fucked up oförväntat.

Ge mig typ idéer på rymdraketer i dvärgafästet fast som kanske passar lite mer väl in i Mundana :gremtongue:

/Poseur vill göra ett grymt fäste.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Måste erkänna att jag faktiskt gillar idén.

Fan, Sanari-alver som tagit över en del av fästet och bedriver super-soldat expriment på dvärgiska krigsfångar.

FTW!



/Posuer
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vart ligger fästet?

Kan det vara så att en Sanarialv använder sig av, spoilervarning, Vholsaka-mineralen för att skapa muterade dvärgar?

Jag kan också tänka mig att en grupp hitintills oupptäckta varelser har tagit residens i fästet.
Kanske en moder-vrakh? Som antyds i monsterboken så teoretiserar man om enorma modervraker som pytsar ut ungar i mängder.
Kanske ett Vrakhsamhälle?

En annan idé vore att insektoider hade börjat kalla fästet för hem. Eller arachnider för den delen.

I brist på balrogs kan spelarna stöta på en Wyrd? Eller en enorm freaky lindorm, som sprutar lava/etter istället för vatten? Som borrar sig sakta genom världen i jakt på... något.

Vandöda dvärgzombies är ju alltid en idé.

Ett "något" som jagar och förföljer spelarna utan att nånsin visa sig. endast skuggor, ljud, och lämlästade kroppar antyder om varelsens existens. (snott från en tidigare grott-diskussion).

EDIT: Snor från Dragon age, men möjligen en smedja, eller smältdegel, som kan gjuta "Talos", fast av dvärgmodell.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Telephalsion said:
Kanske en moder-vrakh? Som antyds i monsterboken så teoretiserar man om enorma modervraker som pytsar ut ungar i mängder.
Kanske ett Vrakhsamhälle?
En mäktig sanarialv har morphat dvärgar och vrakher genom avancerad biotropi och skapat en egen armé som dyrkar honom som Gud. Skulle andra dvärgfästen få nys om detta skulle det säkert kunna förena alla klaner i ett korståg för att förinta denna extrema förolämpning, så alven är mycket mån om att ingen lägger näsan i blöt. Samtidigt är hans nyfikenhet såpass stor att han inte kan bärga sig till 100% utan vill utöka experimenten till att inkludera alver, misslor, tiraker och människor. Tänk Island of Dr Moreau.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
I...Love...You...


Vrakh-dvärgar. Så jävla überhårt. Så jävla coolt :gremgrin:


/Poseur älskar idéen så hårt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oh! Jag gillar skarpt. Fan jag har fått tillräckligt med skumma idéer i den här tråden, även om inte många har svarat än, för att skapa en hel kampanj om dessa skumma grejer ju.

Men en blandning av din idé och Telephalsion´s gjutna dvärgtalos plus Marukusu´s Dvärg-vrakher plus Telephalsion´s vrakh-drottning så blir det nog ett riktigt intressant dvärgafäste om man även lägger till några av mina egna idéer såsom t.e.x. spökstäder fulla med spökdvärgar och delvis spontant-reanimerade dvärgzombier och en port ner till underjorden, fullt utsmyckad med ockulta mönster och tecken som trors leda ner till demonernas rike... Nämnde jag att sagda port av någon anledning inte längre är stängd?
Min lilla egna hyllning till Tolkien där.


/Poseur längar tills nästa spelträff
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Nu när jag fått sova på saken så kom jag på ett ännu coolare monster: vrakh-gruvbesthybrider...

(För de som inte har gamla monsterboken så är gruvbestarna ett sorts skitstora maskar som äter sten och mineraler med hjälp av en enorm käft i ena änden. Påminner rätt vagt om Onix i Pokémon. Dvärgarna verkar ha domesticerat gruvbestarna och använder dem dels som mat (har jag för mig) och dels som tunnelgrävningsmaskiner.)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nu när jag fått sova på saken så kom jag på ett ännu coolare monster: vrakh-gruvbesthybrider..
Well jag gillar idéen faktiskt, men jag tror det ger mycket bättre slagkraft med dvärg-vrakherna hos mina spelare. Dessutom kan det fungera alldeles ypperligt att en galen/ond sanarialv skulle göra de exprimenten.

Gruvbästarna tänkte jag dock ha med som "vanliga" gruvbästar, en något förstorad form kan enkelt jaga rollpersonerna i en lång korridor och allt de ser är en enorm mun som kommer närmare :gremsmile:


/Poseur
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Apropå det som nämndes ovan med jättedvärgar (say what!?!) så använde jag mig faktiskt av något liknande i ett äventyr. Spelarna var uppe Khrunbergen för att leta efter Vontars bryne. Ett magiskt bryne som sades ha förmågan att slipa vapen onaturligt vassa.
Tiraker hade dock fått nyss om detta, slag hade utkämpats och brynet försvunnit.
När Rp:na var påväg i den sista dungeon innan Brynets viloplats stötte de på en genmanipulerad dvärg. Den var stor som två människor och überhårig pågrund av de biotropiska och psykotropiska krafterna som den utsatts för av en Drezindvärg som ville skydda brynet.
I dvärgens armar, ben och nacke satt fem slangar som förde vätska laddad med de ovan nämnda aspekterna in och ut ur dvärgens muterade omlopp. En pump som drevs av ett vattenhjul fixade omloppet.
Mums!!!

Förresten... har dvärgarna och vrakherna något gemensamt? Hur kommer det sig att vrakher och dvärgar så ofta stöter ihop i samma miljö? Varför har Sanari-alven så lätt att morfa ihop de båda arterna?
Hur ser modervrakhen ut? Wyrd och modervrakhen...
Hoppas detta sätter igång fantasin, det gjorde denna tråd på mig :gremgrin:

- Rokan funderar på skäggiga vrakher
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Varför inte bara låta dvärgfästet ligga väldigt nära skugglanden. Det känns jäkligt oväntat, men måste ju finnas skugglandsgrottor. Det är ju så gott som vildmark med naturliga grottsystem så...

Kombinationen grottor och skugglanden gör ju att rollpersonerna lär vandra vilse och sedan lär väl den form av underliga skugglandsvarelser som kan tänkas leva i hålor göra saken ännu mer intressant.

Andra uppslag skulle kunna vara ett kamorffäste som byggts upp här av den fraktionen som söker sig till de andra varelserna. Högmagi+varma källor leder till perfekt klimat för kamorferna, vilka tagit med sig alla de high-tech magigrejer de kommit över hit. Eller kanske Ödlemänn som funnit en portal från sina öar till mitten av dvärgfästet (undergörare kan ställa till med en hel del mög).

Jaja, nu har jag spånat något. SYnd att mina spelare föredrar mer down-to-earth grisfarmar action...
 
Top