Nekromanti Övergång mellan vapenfärdighet och stridskonst?

Vanilla bear

Veteran
Joined
21 Dec 2010
Messages
16
Hey peeps!

Hur funkar övergången mellan vapenfärdighet och stridskonst? Om en karaktär med Svärd: 16, specat på värja vill lära sig/skapa en stridskonst med moment värja känns det lite dumt att börja om på fv 5.

Så frågan är: Hur funkar detta, har folk tänkt på det och löst det?
 
Bereii said:
Hur funkar övergången mellan vapenfärdighet och stridskonst? Om en karaktär med Svärd: 16, specat på värja vill lära sig/skapa en stridskonst med moment värja känns det lite dumt att börja om på fv 5.
Nu kör inte jag med stridskonst, jag brukar inte ha med strid som så i så stora mängder, men jag skulle väl säga att den som skapar stridskonsten får ha vapenfärdighet / 2 då dens knep och liknande skulle implementeras i stridskonsten, medans alla andra som inte slåss på väldigt lika sätt (som inte tränat med denne under samma lärare) skulle få börja från början, men det är inte något implementerat.

/Zorbeltuss
 
Min första Eonpost på länge...

Som jag minns det så får du faktiskt inte någon fördel alls av din vanliga vapenfärdighet, om du ska följa regelboken strikt. Bland annat därför byggde jag om stridskonsterna helt till att vara lite dyrare specialiseringar till vanliga vapenfärdigheter. För nya karaktärer gjorde jag så att ett yrke som lät dig ha t ex en ovanlig stridskonst kunde du lägga X poäng på tekniker, och Y poäng om yrket innehöll en unik stridskonst.

(Om du söker på Phelan och går några sekel tillbaka kan du kanske hitta hela min husregel för stridskonster.)

Mvh / Phelan
 
Tack för tipset att kolla gamla inlägg, jag hade just tänkt be dig posta husreglerna.

/lijat som varit inne på liknande lösningar
 
Back
Top