Nekromanti Överdrivna framtidsvisioner

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Läste nyligen Neotech2 tidslinjen på Neogames hemsida och den var ytterligare ett exempel på de överdrivna framtidsvisioner som många inom science-fiction har. På 60 år ska hela världen falla ner i ett högteknologiskt, företagsstyrt, mörker. Många gamla 50-tals författare hade de mest storslagna visioner om hur världen skulle se ut år 2000. Vi skulle ha koloniserat hela universum och ha egna små hushållsrobotar, flyga omkring i svävare och kunna färdas i tiden. Är det bara jag som tycker att så omvälvande händelser borde ta längre tid? Även om ideérna och tekniken finns så tar det ändå ganska långt tid att sprida och finansiera dem och att överhuvudtaget få folk att ta en på allvar.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Läste nyligen Neotech2 tidslinjen på Neogames hemsida och den var ytterligare ett exempel på de överdrivna framtidsvisioner som många inom science-fiction har. På 60 år ska hela världen falla ner i ett högteknologiskt, företagsstyrt, mörker."

Och? Talsorian lyckas med samma sak i högre utsträckning på tjugo år.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det vet jag ingenting om. Det är alltså inte meningen att kritisera Neotech som inte är mindre realistiskt än andra framtidsrollspel. Jag söker bara efter en förklaring till varför det alltid måste gå så fort. Jag har ingenting emot högteknologiska, företagstyrda mörker, iallafall inte när det gäller rollspel, men jag tycker nog att det kunde tagit lite längre tid.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag söker bara efter en förklaring till varför det alltid måste gå så fort."

Det går fort, men inte inom de områden som man kunde förutse. Femtitals-SF kom till under atomåldern. Knappt något verkade vara omöjligt med de stora atomreaktorerna och cyklotronerna. Således antog man att allting som ens avlägset hade med atomkraft att göra skulle gå jättefort - inklusive tidsresor, svävande bilar och Gud vet vad. Nu har vi ju inte fått portabla atombatterier som kanske hade kunnat ge oss dessa under. Istället har vi fått en annan fantastisk grunka: transistorn. Och datorutvecklingen gick extremt mycket snabbare än ens de mest optimistiska forskares förväntningar. Utöver små mirakler som talande robotar (som endast Asmivo försökte förklara med positronhjärnan) är det knappt någon som hade kunnat förvänta sig det globala datanätverket och hemdatorn. Jag har läst femtitals-SF, där astrogatören på Imperiets stora stjärnkryssare arbetar med räknesticka, samtidigt som en dator tickar hemtrevligt med sina reläer i databanken stor som en fyrarummare.

Så man kan konstatera att all SF är färgad av sin tid. Jules Vernes verklighet var fylld av ånga, tryckluft och elektricitet; givetvis var dessa viktiga i hans ingenjörernas SF. Femtitalet var atomkraftens och forskarnas tid, så det är därför som SF från den tiden ser ut som den gör. Sextitalet var Vietnamtragedins tid, vilket färgade SF från den tiden. Sjuttitalet såg den första miljörörelsen, och miljöförstöringen kom in som ett tema i SF. Åttitalet såg börsklipparna, hemdatorn och de multinationella företagen: mycket riktigt kom cyberpunken då. Nittitalet var internets tid, en tid med en expanderande terrorism, och framförallt millennieskiftets tid: är det så konstigt att Strange Days kom då?

Att det går för fort... tja, det är väl som vanligt. Pi-regeln gäller. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är inte kul att debattera med någon som redan har alla svar/images/icons/wink.gif
Känns som om jag behöver en livstid till för att komma ifatt.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Vaddå snabbt? Världen styrs ju fanken av företagen redan nu.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
problemet är väl också att man redan nu ser hur vissa saker utvecklas EXTREMT snabbt.

och om man då tar neatoech som exempel.. ska vi slänga på 160 år istället? Borde det inte ha hänt _mer_ på 160 år än vad som har hänt i neotech? .. inom vissa områden är det givet.. andra kanske inte har ändrats mycket..

sen kan man ju tänka på hur världen såg ut för 60 år sedan.. eller 160..

nothing changes everything is new. som sagt.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Mycket möjligtmen definitivt på ett mer subtilt sätt. Det är inte så att McD förklarar krig mot Burger King och en väpnad konflikt utbryter.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
militanta varaner?

jaha ja..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tricket är att ta reda på vad Krille kan och sen läsa allt han missat och ta infallen därifrån :)

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tricket är att ta reda på vad Krille kan och sen läsa allt han missat och ta infallen därifrån :gremsmile:

Så du menar att jag bara behöver läsa hans 5000+ poster och försöka hitta någon lucka? Låter väldigt enkelt


"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Nu bör vi väll tänka på att framsteg inom teknologi går snabbare och snabbare. För kanske 20 år sedan kunde man köpa en dator och fem år senare var den fortfarande helt okej. Nu måsste man uppgradera datorerna en gång i månaden för att hålla sig i racet.

Vad det sedan gäller de mer sociala aspekterna så tror jag att om man bara tar med än ordentlig anledning till varför megakoroprationerna tagit över världen så kan det hända redan i morgon. Allting skall inte behöva ta tid. Världens undergång kan ske i övermorgon och med det i åtanke kan jag skriva ett efter katastrofen spel som utspelar sig om fem år. Det var allt. Tack för mig.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Jag kan hålla med om att vissa delar kanske är lite överdrivna, men det är delar som man lätt kan skippa som spelledare om man vill spela lite mer jordnära.
Vad som däremot disskuterats livligt på neotechforumet tidigare är att det är lite underdrivna på vissa fronter (datorernas kapacitet bl a).
Dessutom måste man tänka på att 60år framåt är väldigt svårt att överblicka... Se bara allt som börjar hända nu efter terroristdådet mot WTC och pentagon och vem kan ana vad det kommer att få för konsekvenser den närmsta tiden?

Neotech ger, enligt mig, en möjlig framtid, inte särskilt orealistisk, men inte heller den enda möjliga framtiden.
Det främsta är att du och dina medspelare skall känna att det är en kul miljö som ni spelar i och ändra det som ni ogillar till något som fungerar för er. Strunta i neotechs tidslinje om ni inte gillar den...

Angående tekniken i neotech så finns det mesta, om inte allt, redan i prototypstadie redan idag. Cybertech är under testning och bl a svenska flygvapnet utvecklar en teknik för att projicera information direkt på näthinnan. Rymdfarten börjar ta fart igen i o m ISS och transportmedlen på jorden förfinas allt mer. Bl a har ryssarna och amerikarerna utvecklat farkoster som kan åka i överljudsfart under vattnet (tyvärr kan de inte svänga ännu :gremsmile: )


Hoppas jag lyckades få ut någon poäng ur detta..måste återgå till studerandet :(


/Henning
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Det jag tycker skapar det problemet är att Neogames skriver vilket årtal rollspelet utspelar sig i. 'År 2060 så kommer det så ut såhär..' Filmer idag, t.ex., säger att deras handling utspelar sig inom en snar framtid (som i "Gattaca", har jag för mig). Jmf det med "Flykten från New York". 'Året är 1995. NU!' Rätt skrattretande när jag såg den första ggn 93. Filmmakarna hade helt fel..

/[color:green]Han</font color=green> som verkligen gillade "Flykten från N.Y." skarpt när han var yngre
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Jag tycker inte att NeoTechs tidslinje är det minsta överdriven.
Du klagar på företagsväldet, men tänk dig hur världen såg ut för 60 år sedan. Hur många multinationella företag fanns det då? Hur mycket har inte deras inflytande ökat sedan dess?
Du klagar på teknologin, men tänk dig återigen världen för 60 år sedan. Massmedia och IT har revolutionerat vardagslivet. Världen har "krympt" något grymt sedan dess. Visa din stereo, din TV, din dator, din mobiltelefon för en människa från 1941, och den människan skulle inte tro sina ögon...

Utvecklingen sker snabbare än vad vi kanske uppfattar...


/Antonio
 
Top