KH Överbord!

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Är det någon som har fått sina spelare eller sin karaktär spolad överbord, typ missöde i storm där det inte är så lätt att hjälpa folk? Hur hanterade ni det? Blev det typ insta-kill, eller kanske lite snäll macguffin eller retcon för att fixa en rejäl svår händelse?

Anledningen jag frågar är för att jag funderar på hur jag hade hanterat det, och jag har faktiskt svårt att se någon annan utväg än "Woops, du är jävligt borta". Så tar gärna emot idéer =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Även i en storm kan man ju tänka sig att någon kan kasta en tamp - isf skulle jag ge den förolyckade ett Smidighetsslag för att ta sig ombord igen. Se även reglerna för drunkning.

Om detta inte är möjligt skulle jag nog, lite generöst, föreslå en utmaning mot Smidighet, Styrka, Uthållighet, Sjövana och Spana för att hålla sig vid liv tillräckligt länge för att hitta någon form av räddning - ett annat fartyg, en ö eller strand etc. Kanske extra svårt om fartyget är i Lotans kittel eller ute på Västerhavet. I andra fall bör fartyget inte vara alltför långt från kust eller öar. Utmaningens kvalitet kan avgöra hur mycket Hälsa RPn förlorar (ett totalt misslyckande innebär förstås döden)
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Hänger ju på strömmar/vågor och hur kallt vattnet är ihoped simkunnighet och ev flythjälpmedel.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Har inte hänt, men jag skulle, likt @Leon ge typ 3 chanser - en chans att greppa tag i något direkt, en chans för de andra ombord att slänga i en tamp eller nåt, och sedan en chans att orka simma iland eller så.

Sen hör det ju till att man förliser och vaknar på en strand, så det skulle jag också låta hända :)
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Personligen skulle jag hantera det med en utmaning, den som ramplat över bord samt dom som har möjlighet att hjälpa personen får slå, sen beroende på utfallet ge olika resultat, dvs om inte alla slag lyckas så beror det på vilket som misslyckats vad som händer. Tex uthållighet kanske get 1T6 i skada på hälsa (enligt drunkningsreglerna) eller också kanske personen är utmattad pga ansträningen.
Skulle försöka låta bli att insta-kill utan möjlighet till räddning, samma så skulle jag inte göra en insta-kill med ev undantag om alla slag i utmaningen misslyckades.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Skulle försöka låta bli att insta-kill utan möjlighet till räddning
Precis, det var därför jag skrev inlägget, jag hade bara problem med att föreställa mig annat än doom och gloom i den situationen, jag tror jag mikroskop-fastnar i ett visst tänk och har svårt att komma runt det tills jag fått några externa viewpoints som kan inspirera, vilket jag definitivt fått i denna tråd =)
 
Top