Nekromanti Över 4000!

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
För de som är intresserade av att bevara gamla spel så kan det vara kul att veta att senaste releasen av MAME (0.71) nu har stöd för över 4000 spel!

Jag måste säga att jag är imponerad av deras jobb, de grabbarna gör en enorm insats för att bevara denna del av vårt kulturarv. Det är fantastiskt vilken massor jobb, pengar och energi de plöjer ner i projektet, på programmering, inköp av spel, detektivarbete för att spåra udda prototyper, på att dokumentera hårdvaran och att göra det på ett bra sätt!
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Av med hatten!

Kan för övrigt mycket starkt rekommendera 'Bubble Bobble'. Första versionen skall det vara... Mycket kul spel och för övrigt ett som undertecknad lagt ut åtskilliga tusen på den tiden det begav sig.

Om det är lagligt eller inte att ha en ROM-fil tillhörande ett kretskort man inte själv äger vete gudarna...

Men kul är det. :gremgrin:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
får väl ta och ladda ner det någon dag... jävla modem

chrull: var det inte du som föreslog Bubble Bobble med?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Om det är lagligt eller inte att ha en ROM-fil tillhörande ett kretskort man inte själv äger vete gudarna...
Med tanke på att MAME har ett uttalat syfte att bevara och dokumentera gamla spel (det har till och med stöd för nyare spel, men de finns inte med i den officiella versionen förrän de blivit så pass gamla att det inte drabbar ägaren) så kan speltillverkarna ge sitt tysta medgivande och titta åt andra hållet. Visst, juridiskt sett så är det kanske en gråszon, men i praktiken så är den allmänna åsikten att även om de inte kan säga det rakt ut så uppskattas MAME-teamets insatser, även från de som äger rättigheterna till spelen. De har trots allt lagt ner stora investeringar i dem och MAME-projektet dokumenterar ju samtidigt deras företagshistoria.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Men har det inte blivit svårare att hitta ROMs?
Eller är det så att min gamla favvosite, där alla tidigare fick ladda hem vad de ville, nu har ett annat system med medlemskap etc?

Nu känns det nästan som man tvingas till warez sidor och annat för att hitta godbitarna.

Men jag kanske letar slarvigt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Men har det inte blivit svårare att hitta ROMs?
Eller är det så att min gamla favvosite, där alla tidigare fick ladda hem vad de ville, nu har ett annat system med medlemskap etc?

Nu känns det nästan som man tvingas till warez sidor och annat för att hitta godbitarna.
Problemet var att en del sålde roms, vilket tvingade företagen att agera och drabbade en del oskyldiga också.

Vet man var man ska leta så är det inte så svårt att hitta dem (jag har en perfekt uppsättning till senaste MAME-versionen).

Registrera dig på din gamla site så funkar det fint.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bubble Bobble är det bästa spelet någonsin :gremgrin:

helst ska det ju vara c64-versionen. grymmt jävla fett med görbra.
eller nått

liksom:




Uppföljaren, det mystiska Rainbow Island är också en höjdare. Nånstans på pappas vind ligger nog det på orginal-kasett...

chrull
 
Top