Nekromanti Örter?

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Jag läste om Eon2 på traditions hemsida (tror jag). Där stod det att en skillnad var att man tagit med läkeörter, droger och gifter. För en inbiten D&D expert spelare som jag så blev jag ganska förvånad första gången jag läste Eon och inga örter fanns med...? Så min fråga är... Har jag missat något i boken eller inte? om det finns någon som vet var man kan ladda ned en lista på olika örter så kan ni väl skrika till!

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Nej, visst rollspel är ju inte som Diablo (man hinkar läkande drycker rakt igenom) men om någon tagit skada i t.ex. en strid så kanske det tar flera veckor att läka det. om man då är en rik man/kvinna så kan man köpa en ört för att hjälpa läkningen på traven. Men, jaja det är lite jobbigt att köpa en hel ny regelbok för att få dem...

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bara det inte kommer med något liknande DoDs cepirbuskbrygd... även känt som "KP på burk". Ett silvermynt för en ört som läker ett kp är ju *väldigt* billigt i DoD.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
..."livsviktiga" för rollpersonerna. Eftersom strider och skador är relativt vanliga hos rollpersoner så känns det naturligare att få såren helade med örter än med magi. Eftersom det är betydligt fler människor ( i min värld) som behärskar växtkunskap/örtkunskap än magi och bör således enligt min mening vara betydligt vanligare.

"Och varför kan man inte hitta på det själv di ev. behov?"
Det är klart att man kan. Man behöver inte ha dålig fantasi bara för att man vill ha en lista med ett stort sortiment av örter. Dessutom så kan det vara praktiskt att ha ett välgjort och genomtänkt recept att kasta fram vid behov.

Varför köper du äventyr? Varför köper du bakgrundsmoduler till rollspel? Har du dålig fantasi eller???? Tja, antagligen inte... Men personligen så tycker jag att sådana frågor är idiotiska.De som har tid och vilja skapar egna äventyr, världar, örter m.m.

Tack gode rollspelskapare att det finns moduler till vi som inte har tid...

Blackstorm
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
"Och varför kan man inte hitta på det själv di ev. behov?"

Det där är ett argument jag har blivit förb...at trött på. "Skriv äventyr själv om du behöver... Hitta på örter om du behöver..." etc.
Varför köpa Consaber...? Man kan ju hitta på själv!
Varför köpa ett rollspel överhuvudtaget? Hitta på ett själv som passar dina behov!

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
386
Location
Oslo
Jag tycker åtminstone att örter är betydligt viktigare än en del andra kapitel som fanns i Eon 1. Enligt min erfarenhet används örter relativt ofta i ett fantasyrollspel, oftare än att RPna skriver en bok, vilka skador de får när de trillar i en vak och alla andra regler som jag inte tyckte var så viktiga men som jag har glömt.

Don Kennetho
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Jonas...jag håller med, men visst kanske lite överdrivet. Det är ganska jobbigt att komma på någon läkande ört mitt under äventyret. Och man kanske är som jag, inte orkar göra innan. Då är det ganska bra om man lägger till det i någon modul eller som de gör nu, i nya upplagan!

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
I så fall känns det som om färdigheten växtkunskap kommer att bli helt värdelös.

Blackstorm
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Min bild:
Jag tycker RipperDoc har rätt öreter är väl inte så hesmkt viktiga, en skada kan ofta betyda att man inte är så himmla pigg på att ta örter (man är inte så pgg period)
Men sen argumentet kom på efter behov är ju inte så bra...
Jag tycker inte att det måste vara med i en grundbok men att man i såfall ska släppa en "Skogens växt och djur liv" modul elelr nåt med det i för de som vill ha det...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
Tips: läs modulen "Jarla", där finns det ett antal lokala örter...
Kan vara användbart för den som nödvändigtvis måste ha örter med i nå'tt äventyr.


Ingolf X ser dig...
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det beror väl på hur man spelar.. Vill man t.ex. spela äventyr alla Carl von Linné så kan växtlära vara en mycket bra färdighet..
Sen kan det ju också vara så att örterna enbart hjälper mot sjukdomar o.dyl. och då är det väl bra om regler för dessa båda företeleser kommer samtidigt..

WHaLe - Har fortfarande inget bättre för sig..

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Jag håller med. Om Neogames har tänkt att färdigheten växtkunskap ska användas till kunna dela in växter i olika riken klasser o.s.v så är det väl så. Men för mig känns en sådan färdighet värdelös ifall man inte kan använda den lite mer praktiskt och det är här jag tycker att örterna ska vara med. Sedan så spelar det ingen roll vad örterna har för funktion. (ätbara, febernedsättande, helar, gifter etc.)

Som du säger... En kombination av de båda är nog bäst. Även om jag tror att ett äventyret kan bli mer spännande om rollpersonerna är ute och söker efter en sällsynt ört som kan bota den svårt sjukne konungen. Än att rollpersonerna hjälper faster Gunhilde att hitta en vanlig ormbunke som ska passa in i trädgården. (OBS. Ormbunken är helt enkelt en vanlig ormbunke d.v.s inga övernaturliga fenomen kommer att inträffa när man planterar den.)

Så att det inte blir något missförstånd. :)

Blackstorm
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
De örter som de nämnde i Jarla tycker jag nästan är lite overkill så att säga lite väl mäktiga..*suck*
Enligt mig så borde Neo dra ner antalet Super läkar droger eller ge dom biefekter som gör att man inte vill använda dom för mycket..
Och bättra på reglerna för infektioner och HUR de olika rasernas syn på vad man ska göra för att behandla sår är..
Exempel OM man får ett sår greppar Dvärgarna en låda hämtar sitt penecilin och sjuksprit och sen fixar biffen
Eller börjar han spotta i såret för att få bort de onda andarna ?
 
Top