Nekromanti Örter och drogers effekt

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Det kanske finns fler än jag som funderat på om örter, gifter och droger påverkar olika raser på olika sätt. Är det någon som i så fall vill dela med sig av hur dessa fungerar.

Mvh

Ryng
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Låter väl ganska rimligt att de gör det. Ta alver tillexempel, de kan ju aldrig drabbas av naturliga sjukdommar, dett leder ju även till att de inta kan bli sjuka av gifter.....om jag inte minns fel så ska man slå fys slag å sånt på motståndstabellen, det kan ju även leda till att olika raser påverkas olika lätt m.m....
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Det var ungefär så jag resonerade också ... när jag skrev inlägget. Men det verkar inte vara många som givit detta så mycket tanke ...
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
ÖDG Tillredning mm

ÖDG = Örter, Droger och Gifter

Om man har en RP som pysslar med ÖDG så vore det intressant att ha "regler" för tillredning av dessa. Och vad som händer om man misslyckas eller fummlar (kontra perfekt). Gisningsvis blir resultatet oftast att ÖDG inte ger någon effekt alla, förutom kanske illamående ... Dessa slag görs förslagsvis av SL ...

Annat man bör tänka på är att de som säljer ÖDG kanske inte har rent mjöl i påsen alla gånger...

"Regler" för beroende och bieffekter mm vore intressant också ...

Mvh

Ryng
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Det kanske finns fler än jag som funderat på om örter, gifter och droger påverkar olika raser på olika sätt. Är det någon som i så fall vill dela med sig av hur dessa fungerar."

Lite har jag gjort och några av de örter jag gjort har olika effekt beroende på vilken ras man är. Jag har dock inte funderat djupare på det i den mening att jag har tänkt ut att de fungerar olika för att dvärgar och alvers lever fungerar olika och det verksamma ämnet i en ört därför bryts ned olika och för den ena rasen bildas det giftiga biämnen under denna process som skadar kroppen. Eller att nedbrytningsprocessen för den rasen är mycket högre i levern och den rasen därför får mindre och mycket kortare eller ingen effekt av örten.

Vill man göra det och konskvens i det hela så får man först fundera på hur de olika raserna gör sig av med olika ämnen som tagits upp i kroppen. Sedan för varje enskild ört hur de bryts ned och därefter försöka avgöra vilka effekterna blir för de olika raserna utfrån hur de elimerar respektive ÖDG.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"de kan ju aldrig drabbas av naturliga sjukdommar, dett leder ju även till att de inta kan bli sjuka av gifter...."
Varför inte? inte för att jag är en expert, men baciller och virus är nog inte samma sak som ämnen (som kan vara skadliga för kroppen).

"om jag inte minns fel så ska man slå fys slag å sånt på motståndstabellen, det kan ju även leda till att olika raser påverkas olika lätt"
Här har du en poäng.. Om man ser det Hasse tar upp "Eller att nedbrytningsprocessen för den rasen är mycket högre i levern..." så är det samma sak. Dvärgar t.ex. har en hög FYS, alltså bryter de ner okända ämnen bättre (Snackar DoD2-4 nu).. Nog för att ankor och halvlängdsmän också har en högre FYS och detta bara för att deras KP ska kompenseras för att de har så lite i STO.

Skriva hur DGÖ:er påverkar alla raser blir nog lite väl jobbigt.. Det är som att beskriva hur olika könen är mellan alla raser.. Däremot anser jag att det kan finnas DGÖ:er som är speciella för viss(a) ras(er) eller att man intar det ofta så blir man resistant mot det. Jmf orcher och orcherdrank.. Inte för att det är en DGÖ.. men, men... Kom på nåt bättre själv då.. *gnällig*

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara måste sätta igång och göra lite specialörter för olika raser
 
Top