Nekromanti Ört-samling och annat! DoD 91 4 Lyf

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Satt och rotade igenom min gamla, kära, trogna dator och snubblade över ett dokument i en mapp med det kreativa namnet "Rollspel". Ett exceldokument från tiden då han var en munk från Trakorien, den något hetlevrade men ändå godhjärtade munken Holob som inte alltid följde Seldors visdomsord. Drakar och Demoner -91 hette rollspelet (eller Expert, eller Gigant, eller vad fan ni nu vill kalla det, vi spelade ett hopkok av en massa regler).

I vilket fall så var jag munk, och jag var botaniker! Med en Botanik på 22 och Drogkunskap på 18 hade den gode herr Holob samlat på sig en fin samling örter. Under det sista året rollspelande, innan vi blev avrättade på grund av vår riddares obotliga girighet, bestämde jag mig för att skriva ner vissa av mina växter i ett fint dokument, nämligen det jag nämnde innan.

Inte allting går att använda, men jag listar allting jag har nerskrivet som hade en effekt!

Allvarsrönn: Bladen blandas med svinfett. Infekterar genom sår och trefaldigar infektionsrisk.
Apellind: Barken pulveriseras och drickes utspädd i vatten. Fungerar som besvärjelsen Antimagi.
Benhele. Örten bryggs och dricks, vilket lindrar benbrott.
Falsk Dvärggran: Krossa och blanda med smör. Bildar ett muskelgift med STY 10.
Forte: Bryggs och drick. Skänker dubblerad STY i tio stridsrundor.
Galdermossa: Tuggas rå. Ätaren blir totalt orädd.
Glavbladsklocka: Blomman bryggs och dricks. Ger perfekt mörkersyn i 1T4 stridsrundor.
Halmbär: Mosa bäret och brygg det med vatten. Ett gift med STY 30 som permanent sänker STY till 4. Sug på den!
Hirtonbuske: Bladen bryggs och dricks. Den som dricker giftet blir blind i 2T6 dagar.
Jägarbane: Brygg och drick örten. Den som dricker får -5 på alla färdigheter i en timme.
Klubblomster: B&D (Brygg och Drick). Helar 2T4 KP, men endast från krossvapens skador.
Klyvranka: Kan bryggas till en sjuhelvetes sprit. Extremt beroendeframkallande.
Kokongträd: Barken pulveriseras och löses i vatten. Dricks för att hela 3T6 KP under loppet av en minut.
Kronlönn: Saven spädes till hälften med vatten. Helar hälften av all skada som tagits från krossvapen.
Minnesrot: Kokas och ätes sedan. Det som sker i de nästa fem stridsrundorna kommer aldrig glömmas bort, någonsin.
Mårtistel: Stjälken mosas och appliceras i ett sår. Sänker STY på gifter med 2T10.
Nelevsippa: Tuggas hel. Motsvarar 8 timmars god sömn. Väldigt användbart när man är på flykt.
Rödbärsrot: Koka i källvatten och ät. Helar 1T10 på en minut.
Spikklubbsört: Torka och krossa till ett pulver. Blandas med fördel ner i föda. STY 5 Nervgift.
Stumningsmossa: Applicera på öppet sår. Kroppsdel slås ur spel i tre timmar.
Sårlindringslärk: Saven späds med en tiondel vatten och dricks sedan. En dos helar 2T10 KP. Kan även användas för desinficering av sår.
Träskvattenlilja. Den torkade blomman bränns, och ångorna andas. Brukare blir medvetslös, upplever minnesförlust och drabbas av hemska hallucinationer i två timmar framöver.
Tumstocksmistel: Torkas och krossas, och tas sedan genom föda. Ett STY 18 gift som sänker STY till 3 i 1T4 dagar.
Vargtass: B&D. +5 på alla vapenfärdigheter i 5 rundor.
Underört: B&D ett blad. Fungerar som besvärjelsen Spådom.
Årgångsmistel: B&D. Lindrar huvudvärk och helar 2 KP.
Så! Inte alla är jätteroliga, det vet jag, men någon bad mig posta det här så jag gjorde det. :gremsmile:

Vill även informera om att jag har en äventyrsdagbok som min SL förde under mina fyra års äventyrande. När jag väl skaffat mig en vettig mikrofon har jag planer för att gå igenom den via video och berätta historierna. Låter det spännande?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Nice! Är det här "officiella" örter från DoD, eller är det sånt som hittats på själv av dig och spelledare? Grunnar nämligen på att sno en massa av dem (i alla fall namnen) till mutant =)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,719
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Nice! Är det här "officiella" örter från DoD, eller är det sånt som hittats på själv av dig och spelledare? Grunnar nämligen på att sno en massa av dem (i alla fall namnen) till mutant =)
Tycker mig känna igen en hel del från grundboxen, om än något modifierat i formulering och effekt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Rymdhamster said:
Nice! Är det här "officiella" örter från DoD, eller är det sånt som hittats på själv av dig och spelledare? Grunnar nämligen på att sno en massa av dem (i alla fall namnen) till mutant =)
Ingen aning faktiskt, jag tror att de flesta är hans egna. Kanske snott lite från Sinkadus, han hade mycket material därifrån.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kraetyz said:
Brynolf said:
Tycker mig känna igen en hel del från grundboxen, om än något modifierat i formulering och effekt.
Det här kan vara mycket sant, jag har själv rätt lite koll på det.
Jag är rätt säker på att alla örter kommer från 91-ans upplaga Spelledarboken II
Namnen kände jag fortfarande igen men vissa modifikationer kan ha gjorts. Sug på den! Tror jag inte att det står på Klyvranka men det hade varit festligt om det gjort det.

Sug på den! Är ju nått som ligger himmelskt fint på tungan.
 
Top