Nekromanti Öriket

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tjena.

Jag har, utöver mitt postapokalytiska rollspel Glödhymn, påbörjat ett litet intressant sidoprjekt.

Idén är äkerligen inte ny, men jag tänkte prova den iallafall.

Det är ett FANTASI-rollspel. Inte fantasy. Fantasi!

Det finns ju redan så många fantasyrollspel så att det kan få vem som hellst att spy blått!

Fantasirollspel innebär; Inga alver, inga dvärgar, inga orcher eller troll, men ton av mytologiska varelser och dylikt, främst ifrån grekiska, persiska och spanska mytologier, men även inslag av keltiska och egyptiska folksagor.

Idén med spelet i sej är att det inte ska medfölja någon direkt värld. Vissa saker är bara på vissa vis. Sedan skapar man öar efter behov, eller ösystem om så önskas. Dessa öar kan man senare spendera flera äventyr och kampanjer på och är tänkta att inehålla MÅNGA äventyr, inte bara ett eller tre.

Jag vet inte riktigt hur man ska lösa detta, men jag tror att jag kommer att göra såhär:

1.Jag skriver spelet och beskriver alla folkslag och regler.
2.Man skriver en ö utan speciellt syfte eller mål.
3.Man landsätter rollpersonerna på ön där sedan kampanjerna utspelas.
4. Man repeterar steg 2 och 3.

Vad jag för tillfället behöver är varelser och monster.
Jag vill inte ha femton förslag på minotaurer och tolv på skorpionmän eller sjöjungfrur. Likaså känner jag redan till Kerberos och Pegasus och enhörningar etc.
Ge exotiska förslag. Sådana som inte vilken hottentott som hellst känner till. Typ hyarajor eller bläckfiskmän.

Vad tycks om min idé i övrigt? Uttjatad?

/Mask
"Whats your favorite colour?
Blue! No! AAAAAARRRRGGGGH!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
I brist på respons...

...så svarar jag..

Jag gillar idén, men jag vet inte det där med att bara skapa en ö efter behov.. Borde inte öarna vara i behov av varandra? Om man bara skapar öar blir det inte lika spännande.. Man börjar undra varför man kommer till en viss ö.. Det låter i mina öron lika upphetsande som om man skulle döpa öarna till liknande namn som stjärnorna döps till idag, U211, MIFF055 eller liknande..
Dessutom:
Om en spelare frågar hur många öar det är i området, men man bara har skapat en, vad ska man svara?

Bättre att ha några generella konflikter som man kan använda att binda samman öarna med.. Är vattnet drickbart? Kanske är det en sällsynt vara.. Hur är handeln i området. När man färdas över vattnet, är det stor risk att stöta på pirater eller sjömonster? Naturtillgångar? Konflikt mellan intelligenta varelser? Tyvärr är min fantasi lite väl begränsad för att ge ett antal..

Vad hade du tänkt dig för äventyr? DoD:s dungeoncrawling och skattsökande eller Eons intriger (om man ska dra båda spelen öven en kam)? "I söderhavet" (eller liknande titel) var en äventyrsserie som gick på 4:an sent på söndagskvällarna (som jag av nån konstig anledning alltid tittade på).. Det var min första tanke att "Öriket" skulle se ut?

Hur stora är öarna hade du tänkt att dem är i regel? Hur bebodda är dem och vad är det för vegetation?

/[color:448800]Han</font color=448800> som är för dålig på grekisk och persisk mytologi för att ge (och få insperation till) varelseförslag
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: I brist på respons...

"Jag gillar idén, men jag vet inte det där med att bara skapa en ö efter behov.. Borde inte öarna vara i behov av varandra? (...)
Om en spelare frågar hur många öar det är i området, men man bara har skapat en, vad ska man svara?"


Nu har det blivit ett missförstånd här är jag rädd. Min tanke var att 'öarna' skulle vara självständiga system, skilda från varandra. Systemen kunde kanske bestå av en mindre grupp öar, antalet skulle beroende på vad författaren tycker är lämpligt.
Systemen är så vitt skilda, på ett eller annat sätt, att man inte har några direkta förbindelser och man importerar/exporterar i regel inte mycket. Allt sköter sej självt helt enkelt.

Likaså skrev jag att världarna skulle skapas innan kampanjerna, utan ett specifikt äventyr i baktanke, men med många möjligheter för sådana. 'öarna' är helt enkelt olika rollspelsvärdar.

"När man färdas över vattnet, är det stor risk att stöta på pirater eller sjömonster? Naturtillgångar? Konflikt mellan intelligenta varelser?"

Det är tänkt att många av äventyren ska utspela sej på vattnen emellan öarna, samt kanske några under vatten. Pirater är givetvis inte alls ovanliga, och är nog de som är bäst att spela, då det är piraterna som är mest beresta på haven. Under haven är det samma liv som ovan. Hitentills bor sjöfolket(sjöjungfur inkl. män) och deras två släktingar, bläckfiskfolk och hajmännen, i städer under vatten, men vattendrakar, jättebläckfiskar, valar och mycket mer är att komma.
Konfilker emellanintelligenta varelser finns det mång av, då jag har väldigt många 'halvmänniskor', dvs hälften människa hälften djur. Många djur kommer inte särskilt bra överenss, och detta märks i deras beteenden.

Vad hade du tänkt dig för äventyr? DoD:s dungeoncrawling och skattsökande eller Eons intriger (om man ska dra båda spelen öven en kam)? "I söderhavet" (eller liknande
titel) var en äventyrsserie som gick på 4:an sent på söndagskvällarna (som jag av nån konstig anledning alltid tittade på).. Det var min första tanke att "Öriket" skulle se ut?


Hur äventyren är bygger väl helt och hållet på den som skriver äventyren? Men om jag säger såhär; Världen är fylld till bredden avmagi och mytologiska varelser, fornlämmningar, gamla skatter och dylikt är det nog enklare att få till lite klassiska äventyr med gamla drakar som vaktar skatter och dylikt. Förmodligen mer DoD än Eon.
Då jag aldrig sett 'I söderhavet' vet jag inte riktigt vad som menas med det. Om man ska nämna TV-serier är nog miniserien 'Sinbad' lämpligare. Även 'Illiaden' är og en lämplig hänvisning.

"Hur stora är öarna hade du tänkt att dem är i regel? Hur bebodda är dem och vad är det för vegetation?

Öarna bör ju inte vara mindre än att man behöver minst två dygn att färdas från ena sidan till den andra. Givetvis kan de vara hur stora som helst, men jag hade tänkt undvika 'tomma' ytor. Små, späckade världar, helt enkelt, fulla av mystiska företelser och intriger.
Jag hade tänkt mej att världarna skulle se ut som de klassiska grekiska 'paradisen'; färgfulla, tropiska och dylikt. Givetvis kan undantag finnas.

/Mask
"Deutshland, Deutshland über alles! Über alles in der welt!"
 
Top