Nekromanti Örebro

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Jag kommer kanske att flytta till Örebro i höst/sommar och vill veta lite om rollspelsfronten please.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Ja, jag bor i Örebro och heter Erik Brickman. Jag deltar i en grupp som spelar D&D (alltså Dungeons and Dragons) 3:e utgåvan. Annars är jag intresserad av att sätta igång en mer rollspels-inriktad runda av spelande senare, med betoning på ROLL. Främst gillar jag då Chaosiums olika rollspel; Pendragon, Call of Cthulhu och Stormbringer.

VH Dracopticon.
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
jaha så du spelar stormbringer.. min polare har köpt det... och jag ska testa.. men jag undrar om det finns något bra/roligt yrke, ras att starta med?? jag vill nog testa något "dark"... mmm men elric har ju "bara" 230 eller något sånt.. om jag kommer ihåg...

/ Ride the rainbow
Crack the sky
Stormbringer coming
Time to die!!
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Jajamensan. Hoppas den som spelleder Stormbringer är bra på att förmedla den vansinniga och mörka värld som The Young Kingdoms är. Den kallas så, världen. I den finns det gamla trötta, supermäktiga halvdemon-riket Melniboné, som i dagens läge (10000 år senare) tappat hela sitt imperium och enbart är begränsat till sin ö. Som huvudmotståndare har dom "the upstarts" Pan Tang, ett människorike med stora ambitioner och en del lydriken under sig. Men ännu andas det gamla Melniboné sina sista tunga andetag. För dess omkringresande kejsare, Elric, son av Sadric, har det svarta svärdet i sin ägo. Själsdrickaren Stormbringer, som i slutet av världens timme även tar Elrics egen själ. Stormnringer är själv en varelse som kommer från en annan värld men som tar sig formen som ett svart runsvärd när det kommer till The Young Kingdoms.
Det är viktigt också att förstå "ärtorna i badkaret"-filosofin om man är spelledare i Stormbringer. Det är nämligen vad man kan kalla författaren Michael Moorcocks idé med böckerna, det som också kallas "Multiverse". Om du tänker dig ett badkar halvfyllt med vatten. I detta badkar flyter en hel mängd ärtor omkring. Varje sådan "ärta" är en dimension. I en sådan dimension finns planeten Jorden och i en annan finns The Young Kingdoms-planeten. Ibland flyter dessa och andra "ärtor" intill varandra och då kan guda, hjältar och mäktiga magiker som vet om detta, färdas emellan dessa dimensioner. Varje sån här dimension genomsyras av tre krafter; LAG, KAOS och NEUTRUM. Om kraften kaos är större och den dominerande (som i The Young Kingdoms), så är magin en viktig och stark kraft, som är nåt som också fungerar bra och är lättare att lära sig.
Om kraften lag (ordning) är större och dominerande, så är teknologi en viktig och stark kraft och är nåt som funkar bra och är lättare att lära sig. En sån värld är t.ex. vår planet, Jorden. Men om ingen av dessa krafter är den övergripande, utan istället Neutrum är den starka kraften så är naturen och de fyra elementen det som "regerar". En sån värld vet jag inget exempel på, men det finns.
Och det viktigaste: inom varje sån här dimension finns det en "förkämpe", en "motkämpe", deras två respektive "med-hjälpare" och även deras respektive "partners". I The Young Kingdoms är förkämpen Elric (KAOS) och hans motkämpe är (tror jag) Yyrkoon och Elrics medhjälpare heter Moonglum. Och hans "kvinna" heter nåt viktigt också som jag inte kommer ihåg. Men hon ÄR viktig. Och dessa "kämpar" slåss mot varann tills någon av dom vinner. Det är lite som "there can be only one (within each dimension)". Häftigt, tycker jag.

På Jorden heter förkämpen Hawkmoon och beskrivs i böcker skrivna av Moorcock som utspelar sig på 5000-talets Jorden.
Ja, detta blev en hel massa dravel, men jag tycker idén är cool och ville bara förmedla det.

Dracopticon out.
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
oj oj nu fick man veta mycket... trevligt nog ska jag testa stormbringer på fredag.. ska bli mycket roligt. jag ska spela en mycket ond och blod sugen man. kanske lite mystisk också .. alltså mycket chaos och en fet tvåhands yxa i händerna :gremgrin:
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Ojojoj, jag har inte upptäckt det här svaret från dig förrän nu!
Tusen ursäkter! Jag har haft lite annat att göra.

Men jag är spelledare för en grupp som spelar D&D 3e i Örebro och just nu spelar vi en 3e-version av "Temple of Elemental Evil".
Hör av dig till min e-post: drakfisk@hotmail.com om du är intresserad.

Dracopticon out.
 
Top