Öppna Ögonen!

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag är tillbaka! Minns ni mig? Nu har jag filat på ett projekt under några år, kallat "Öppna Ögonen!"; eller, egentligen är det inte ett rollspel per definition, utan mer en hybrid mellan skönlitteratur och enklare sällskapsspel. Rälsat som ett solorollspel, fast man gör det i grupp - och med alternativa slut. Känslan av att tillsammans med en sagoberättare framför en mysig brasa uppleva spännande berättelser är vad jag vill försöka uppnå - med skillnaden att man kan påverka hur berättelserna slutar.

I egenskap av avatarer upplever man världar tillsammans, scenarion som knyts ihop till "en säsong", där moralen i ens val mynnar ut i ett av tre alternativ till säsongsavslutning. Det slutgiltiga målet är att ta reda på varför man befinner sig i den här underliga situationen och vad som styr i bakgrunden. Om det blir någorlunda populärt i åtminstone liten skala så kommer det fler säsonger...

Boken är klar (dryga 100 sidor), med ca 15% regler och 85% story. Rikt illustrerad och formgiven (grovt)

Nu till frågorna:

1. Låter det här intressant i era öron?
2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?

Kul att vara tillbaka. Ska försöka stanna kvar nu =)

/ Muggas, som fortfarande bygger muskler =)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Nu till frågorna:

1. Låter det här intressant i era öron?
2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?
Hej!

1. Nej
2. Ingen aning
3. Nej
Tror helt enkelt inte det är min grej.

//EvilSpook
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
1. Låter det här intressant i era öron?
Ja!

2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
Det här är jag inte rätt person att svara på. Men du kan ju alltid lägga upp det på print on demand-tjänster, som exempelvis Lulu.

3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?
Det du skriver får mig att tänka lite på Legacy of Dragonholt, och även sånt som Sherlock Holmes: Consulting Detective, samt T.I.M.E Stories. Även Mord till middagen, även om det känns "mer" rollspeligt.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Ja!



Det här är jag inte rätt person att svara på. Men du kan ju alltid lägga upp det på print on demand-tjänster, som exempelvis Lulu.



Det du skriver får mig att tänka lite på Legacy of Dragonholt, och även sånt som Sherlock Holmes: Consulting Detective, samt T.I.M.E Stories. Även Mord till middagen, även om det känns "mer" rollspeligt.
Tack för snabbt svar - och kul att just du svarade! Var ett tag sen, ligger lite efter dig i inlägg nu... Ska kolla upp dina länkar, är hemma med en sjuk sexåring idag som är rastlös. Tricky... ;)

Kul att du är intresserad; vid mer intresse kör jag gärna speltest med intressenter om det är möjligt - gärna gamla forumsrävar =)
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hej!

1. Nej
2. Ingen aning
3. Nej
Tror helt enkelt inte det är min grej.

//EvilSpook
Lugnt. Alla gillar olika tekoppar - samberättande har alltid legat mig varmt om hjärtat. Pratade mycket om det med bl a Rising (Johan, när det begav sig). "Vanliga" rollspel med iofs =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
1. Låter det här intressant i era öron?
Det låter väldigt intressant.

2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
Ojoj, @Dante eller @krank kanske har några tips?

3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?
Som @entomophobiac skriver så känns det lite som Sherlock Holmes: Consulting Detective, men jag tyckte också att det till viss del påminner om The Green Knight (som Rollspelarna precis ägnade tre avsnitt av sin podcast till).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
1. Låter det här intressant i era öron?
2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?
1. Ja
2. Lulu kan vara ett alternativ.
3. Utöver de spel som nämnts tror jag det har vissa likheter med detta:
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
1. Låter det här intressant i era öron?
2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?
1. Ja
2. Ingen kommentar
3. Nej
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ojoj, @Dante eller @krank kanske har några tips?
Jag föreslår alltid Publit, för jag har en över tio år lång historia av positiv erfarenhet av dem. Men det färgas nog av att jag verkligen avskyr att ha med folk att göra, så deras helt digitala system där jag inte måste prata i telefon eller ens via mail med en enda människa passar mig som hand i handske. Jag gör en PDF, laddar upp den, får en mall att göra mitt omslag med, laddar upp omslaget, skriver in ISBN-numret jag fått från KB, och så trycker jag på "publicera". Med provtryck innan, helst. De enda gånger jag varit tvungen att prata med någon på publit är de få gånger något gått fel eller jag undrat något.

Publit kör digitaltryck, Print-on-demand. Så man slipper lagerkostnader och krångel. Lite mindre vinstmarginal då varje tryckt bok kostar lite mer, men åtminstone för mig är det en ickefråga. Jag gör ju inte det här för vinsten. Och det kan de gott ha för att jag får slippa krångel. Och folk.

Jag förutsätter då att @Muggas gör sin egen PDF och sådär. Om rekommendationen inte gällde tryckandet utan layoutandet blir svaret… längre.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
1. Låter det här intressant i era öron?
2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?
1. Som rollspel är det rätt långt ifrån vad jag får kickar av. Jag vill skapa egna berättelser med mina vänner, inte uppleva någon annans. Om man inte tänker på det som rollspel utan som en orelaterad aktivitet kan det nog vara lite skoj, men jag misstänker att jag skulle tröttna efter 20 minuter eller så.

2. Allt krank sade om Publit gäller även för Lulu. Vet inte vad skillnaden är; har aldrig använt Publit.

3. Jag jobbar på något som också är "bläddra runt till olika sidor i en bok och läs" för flera spelare, men det är mer platsbaserat och upp till spelarna att bygga sin egen berättelse. Annars är väl Action Castle det närmaste jag kommer på.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag är tillbaka! Minns ni mig? Nu har jag filat på ett projekt under några år, kallat "Öppna Ögonen!"; eller, egentligen är det inte ett rollspel per definition, utan mer en hybrid mellan skönlitteratur och enklare sällskapsspel. Rälsat som ett solorollspel, fast man gör det i grupp - och med alternativa slut. Känslan av att tillsammans med en sagoberättare framför en mysig brasa uppleva spännande berättelser är vad jag vill försöka uppnå - med skillnaden att man kan påverka hur berättelserna slutar.

I egenskap av avatarer upplever man världar tillsammans, scenarion som knyts ihop till "en säsong", där moralen i ens val mynnar ut i ett av tre alternativ till säsongsavslutning. Det slutgiltiga målet är att ta reda på varför man befinner sig i den här underliga situationen och vad som styr i bakgrunden. Om det blir någorlunda populärt i åtminstone liten skala så kommer det fler säsonger...

Boken är klar (dryga 100 sidor), med ca 15% regler och 85% story. Rikt illustrerad och formgiven (grovt)

Nu till frågorna:

1. Låter det här intressant i era öron?
2. Om jag vill ha det tryckt, vad har ni att föreslå? Färgomslag, med svartvit inlaga
3. Har ni sett något liknande tidigare ndg koncept?

Kul att vara tillbaka. Ska försöka stanna kvar nu =)

/ Muggas, som fortfarande bygger muskler =)
Har tyvärr ingen erfarenhet att själv trycka grejer, men ville ändå hälsa och ge lite pepp till projektet! Det är inte ett upplägg som är go to per automatik för mig, men jag tycker det är spännande med nytt och går väldigt mycket igång på tematik, så är det tematiska något som tilltalar mig kommer jag absolut att slå till! 🙂👍
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag föreslår alltid Publit, för jag har en över tio år lång historia av positiv erfarenhet av dem. Men det färgas nog av att jag verkligen avskyr att ha med folk att göra, så deras helt digitala system där jag inte måste prata i telefon eller ens via mail med en enda människa passar mig som hand i handske. Jag gör en PDF, laddar upp den, får en mall att göra mitt omslag med, laddar upp omslaget, skriver in ISBN-numret jag fått från KB, och så trycker jag på "publicera". Med provtryck innan, helst. De enda gånger jag varit tvungen att prata med någon på publit är de få gånger något gått fel eller jag undrat något.

Publit kör digitaltryck, Print-on-demand. Så man slipper lagerkostnader och krångel. Lite mindre vinstmarginal då varje tryckt bok kostar lite mer, men åtminstone för mig är det en ickefråga. Jag gör ju inte det här för vinsten. Och det kan de gott ha för att jag får slippa krångel. Och folk.

Jag förutsätter då att @Muggas gör sin egen PDF och sådär. Om rekommendationen inte gällde tryckandet utan layoutandet blir svaret… längre.
Har kollat in Publit, och lutar åt dem. Enkelheten är viktigt för mig med, pengar ligger längre ner. Att få en snygg bok i tryck jag kan vara stolt över är roligast och det som driver. Pdf för omslag och inlaga fixar jag såklart. Har även omslag som pdf, men måste man använda mall på sidan för det? Har alla mått klara (tror jag)

Är det enkelt att registrera sig och få ut ett provtrycks-ex?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Det låter väldigt intressant.



Ojoj, @Dante eller @krank kanske har några tips?



Som @entomophobiac skriver så känns det lite som Sherlock Holmes: Consulting Detective, men jag tyckte också att det till viss del påminner om The Green Knight (som Rollspelarna precis ägnade tre avsnitt av sin podcast till).
Har pratat lite löst med Dante på FB, fått några tips längs vägen när jag hållt på och sammanställt allt. Varit värt guld, då jag är helt grön på det här (inte skriva, men trycka) =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Är det enkelt att registrera sig och få ut ett provtrycks-ex?
Nu har jag ju haft mitt konto sen typ 2009, men jag tror det är rätt lätt =) Hör gärna av dig om du kör fast också. Jag har ju jobbat i olika versioner av deras system ett tag och är säkert hemmablind, men jag hjälper gärna till.

Om jag minns rätt så bör det nästan vara gratis att fixa provtrycket. Man betalar för själva trycket, men inte mer – det är först när man trycker på "publicera"-knappen som man betalar en låg engångs-summa.


Om du vill ha ut boken till typ Bokus och såna kan jag dessutom rekommendera ett konto på Bokinfo. Där pröjsar man en liten summa per år; i utbyte kan man koppla Publit till Bokinfo och sedan hämtar Bokus (till exempel) all data därifrån och poff! så finns ens PDF inte bara köpbar via egna ex på publit utan också hos riktiga boklådor.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Nu har jag ju haft mitt konto sen typ 2009, men jag tror det är rätt lätt =) Hör gärna av dig om du kör fast också. Jag har ju jobbat i olika versioner av deras system ett tag och är säkert hemmablind, men jag hjälper gärna till.

Om jag minns rätt så bör det nästan vara gratis att fixa provtrycket. Man betalar för själva trycket, men inte mer – det är först när man trycker på "publicera"-knappen som man betalar en låg engångs-summa.


Om du vill ha ut boken till typ Bokus och såna kan jag dessutom rekommendera ett konto på Bokinfo. Där pröjsar man en liten summa per år; i utbyte kan man koppla Publit till Bokinfo och sedan hämtar Bokus (till exempel) all data därifrån och poff! så finns ens PDF inte bara köpbar via egna ex på publit utan också hos riktiga boklådor.
Ovärderligt för en grönis som mig. Ill keep you posted, tar gärna pointers. Stort tack - med ca 90% säkerhet kan jag säga att det blir publit för mig till att börja med =)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Allt som har någon form av ny vinkel är intressant att titta på tycker jag (istället för ytterligare ett nytt regelsystem som gör mer eller mindre precis samma sak som alla andra).

Generellt sätt så anser jag att det finns för många likartade regelsystem/settings och för få originella scenarion/äventyr/kampanjer.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Allt som har någon form av ny vinkel är intressant att titta på tycker jag (istället för ytterligare ett nytt regelsystem som gör mer eller mindre precis samma sak som alla andra).

Generellt sätt så anser jag att det finns för många likartade regelsystem/settings och för få originella scenarion/äventyr/kampanjer.
Precis! Håller med; ofta börjar ju en makare med någon form av regelmotor, sen en värld och sist av allt ett (troligen) lite tamt introäventyr; här har jag i princip vänt på det där (tror och hoppas jag) =)

Fast även om storyn - "säsongen" - är i fokus så är det inget rollspel i traditionell mening. Väldigt rälsat, men förhoppningsvis med kluriga lösningar för att nå olika upplösningar
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Tycker att det påminner lite om Rollspelsbarens spelledarlösa äventyr Tangonätter på beskrivningen, men där fanns det bara ett slut. Vi har tryckt våra mindre spel genom Lulu och det har funkat bra.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Nu har jag ju haft mitt konto sen typ 2009, men jag tror det är rätt lätt =) Hör gärna av dig om du kör fast också. Jag har ju jobbat i olika versioner av deras system ett tag och är säkert hemmablind, men jag hjälper gärna till.

Om jag minns rätt så bör det nästan vara gratis att fixa provtrycket. Man betalar för själva trycket, men inte mer – det är först när man trycker på "publicera"-knappen som man betalar en låg engångs-summa.


Om du vill ha ut boken till typ Bokus och såna kan jag dessutom rekommendera ett konto på Bokinfo. Där pröjsar man en liten summa per år; i utbyte kan man koppla Publit till Bokinfo och sedan hämtar Bokus (till exempel) all data därifrån och poff! så finns ens PDF inte bara köpbar via egna ex på publit utan också hos riktiga boklådor.
Stort tack Krank! Provtryck beställt!

provtrycksmall.JPEG
 
Top