Söker spelgrupp Öppet rollspel på distans

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
De senaste 18 månaderna har jag drivit ett projekt kallat Öppet rollspel på den lokala spelbutiken i Eskilstuna. Vi har haft en stab av ett dussin spelledare som turats om att leda semi-fristående äventyr en gemensam kampanj, med en pöl av totalt 60 spelare som kunnat boka plats till respektive träff, en gång i veckan.

Men dels bor jag långt ute i skogen, dels har spelmötena varit fem timmar långa, och framför allt har det spelats 5E. Så jag pallar inte att vara med (som tur är rullar det på utan mitt deltagande under själva mötena).

Men jag vill egentligen spela mer rollspel… Så jag funderar på om man skulle kunna dra ihop något liknande på distans.
  • Någon hyfsat generiskt fantasysetting som tillåter en bredd av klassiskt äventyrande och grottkräl.
  • Något minimalistiskt, ganska traditionellt system, typ Into the Odd, MÖRK BORG, Knave, eller så.
  • Minst 4-5 spelledare som kan tänka sig att spelleda någon gång i månaden eller så (och som förstås gärna får vara med och spela övriga gånger).
  • Spelmöte en gång i veckan eller en gång varannan vecka, 2-3 timmar, med en schemalagd spelledare och fyra bokningsbara spelarplatser (först till kvarn).
  • Varje spelmöte avslutas med rollpersonerna tillbaka i någon slags bas eller dylikt, så att nästa spelmöte kan genomföras med (delvis) nya spelare. Korta one-shot-äventyr, eller utforska så många rum i en megadungeon/platser i en hexcrawl man hinner.
  • Någon väldigt enkel rapportering från respektive möte, så att alla spelledare kan hänga med på saker som är viktiga att veta.
  • Öppet för nya spelare (och spelledare) att hoppa in löpande mellan spelmöten. Och givetvis öppet att hoppa av ifall man inte vill längre.
  • Spel över Discord (inga avancerade VTTs som kräver specialprepp).
Jag tänkte sondera lite ifall det finns några som kunde vara intresserade av att spelleda och några som skulle vara nyfikna på att spela i ett sånt upplägg.

Tanken ifall vi får till det är något förhållandevis kravlöst och ledigt, men ändå något regelbundet som håller sig levande även om inte alla kan vara med varje gång. Det blir även en chans att spela med olika människor och få lite nya perspektiv.

Så… är du eventuellt intresserad?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Låter kul! Jag är på, lite beroende på veckodag såklart. Kan tänka mig att SLa nån gång emellanåt, och spela mer regelbundet.

(Jag hade föreslagit att man bokar in 5 spelare, så man akn spela även om en person faller bort, vilket så lätt händer. Eller om man spelar med 3+ spelare rentav.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Allra roligast hade jag tyckt det var om man kunde ha blandade spel också, för jag gillar att variera mig, men ett fast funkar också.
Det är helt klart en variant! Jag tänker att det är svårare att få det lika ledigt och långsiktigt, då det bygger på att folk läser in sig på nya spel och att man skapar nya rollpersoner varje gång, och så vidare. Så jag tror att jag tänker att den varianten passar bättre inom en helt annan ram.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag säger nog samma, gillar verkligen upplägget! Men har är osäker på om tiden finns just nu, så jag är intresserad iallfall!
 
Top