Quadrante
Grisbonde
krank;n310332 said:Lite som en belöning; som att slutligen få veta vem mördaren faktiskt var i en Agatha Christieroman.
... eller varför.
krank;n310332 said:Lite som en belöning; som att slutligen få veta vem mördaren faktiskt var i en Agatha Christieroman.
krank;n310322 said:Jag ser det här som en stor fördel med att ha en metaplot. Kampanjer behöver ta slut, så att man hinner med att spela fler olika spel, många olika stories. Kampanjer behöver ett slut. Gärna inte ett som är en slutstrid, men definitivt ett som knyter ihop säcken och säger "nope, inget mer nu". X-files borde ha tagit slut när serien ursprungligen avslutades; det var ett misstag att "fortsätta spela".
För mig funkar metaplotten dessutom som inspiration till de enskilda äventyren - om jag vet att jag "ungefär nu" behöver introducera en viss SLP eller en viss konflikt från metanivån så är ju det en del av de ramar jag får för att komma på vad veckans äventyr ska handla om, vilka de inblandade SLP:erna ska vara och så vidare.
Och jag menar... I År Noll, vad är poängen med att förkovra sig i cool överlevnad? Det är ju mest busywork i väntan på att något faktiskt intressant ska hända =)
Quadrante;n310354 said:... "slice of life" och "road trip" är annars två underskattade och undernyttjade berättarformer som jag skulle vilja se mer av.
Swedish Chef;n310351 said:Mutant år nolls meta-plot handlar ju mycket om att få reda på varför världen är som den är. Jag hade nog velat ha ett svar på den frågan innan jag avslutade den kampanjen.
krank;n310321 said:[J]ag håller helt enkelt inte med om att spel skulle ha dåliga verktyg för berättande. Tvärtom tycker jag att rollspel är bland de bästa medierna för just berättande.
[...]
Men det är absolut inte ett dåligt medium för att berätta en berättelse. Jag menar, det är ju trots allt rätt likt traditionellt sagoberättande – den enda skillnaden är typ att publiken är mer aktivt deltagande.
krank;n310321 said:Men det är absolut inte ett dåligt medium för att berätta en berättelse. Jag menar, det är ju trots allt rätt likt traditionellt sagoberättande – den enda skillnaden är typ att publiken är mer aktivt deltagande.
entomophobiac;n310391 said:Digitala spel blir mer cinematiska
entomophobiac;n310391 said:Spelförfattaren Austin Grossman hade en bra kommentar om detta, som jag brukar parafrasera i diskussioner om digitala spel:
"Their story might be wanting to collect every missing coin in the kingdom, or smash everything breakable, or just reach the highest vertical elevation in the game's universe. It may well be something cooler than anything you'll ever come up with.”
Helt enkelt: spelarens fantasi är coolare än författarens och i bordsrollspel är gruppens fantasi coolare än individens dessutom.
entomophobiac;n310391 said:Men jag tycker inte mediet utnyttjas fullt ut när det används för att berätta historier snarare än att låta spelare uppleva saker.
entomophobiac;n310391 said:Det står och faller med kvaliteten på det skrivna äventyret och är exakt varför jag ville ha den här diskussionen, för jag har lite svårt att förstå tjusningen med att ha ett slut som är definierat i förväg. ...
erikt;n310406 said:Vilket dock är en väldigt stor och viktig skillnad.
Det aktiva deltagandet innebär att man aldrig kan vara säker i förväg var historien kommer att sluta, eller hur man tar sig till slutet. Det gör att ett stort antal av de tekniker författare använder sig av för att skapa bra berättelser helt enkelt inte funkar särskilt bra.
Man vet helt enkelt inte vad berättelsen kommer att bli, och ofta blir det inte så bra som berättelse betraktat.
erikt;n310406 said:Man kan naturligtvis spela på ett sätt som gör att SL får berätta sin historia på sitt sätt, och alla SLP får göra precis vad SL hade tänkt sig i förväg och hålla sina monologer, osv. Det kräver dock antingen en extremt foglig spelargrupp som aldrig hittar på något oväntat, eller stenhård rälsning. I bägge fallen skulle man lika gärna kunnat skriva en roman, eftersom spelarna ändå har minimal påverkan på vad som händer.
krank;n310415 said:Jag tror att det överraskar c:a noll personer här att jag föredrar styrda, linjära, cinematiska spel framför free-to-play-sandbox och oändliga simulatorer a' Civilization även på datorspelsfronten. Finns det inte en singleplayer-kampanj så är jag inte intresserad – att få fortsättningen av storyn är ju själva belöningen för att lösa problemen. Det och nya snygga miljöer.
krank;n310420 said:Jag håller inte med. Om alla kring bordet är överens om att målet är att... tja, nå till draken och dräpa den för att rädda byn som hotas av den, då vet vi ju hur historien kommer att sluta om spelarna har tillräckligt bra planer. Det kommer inte att sluta med att de ger upp och åker till Bahamas istället eller att de plötsligt istället bestämmer sig för att öppna ett värdshus.
Nässe;n310437 said:Om man har en teori om vad som gör rollspel kul och bra, och vissa som spelar rollspel (och har kul) inte känner igen sig i den teorin, så är risken att teorin är fel, eller bara beskriver en liten del av fenomenet.
krank;n310420 said:Jag håller inte med. Om alla kring bordet är överens om att målet är att... tja, nå till draken och dräpa den för att rädda byn som hotas av den, då vet vi ju hur historien kommer att sluta om spelarna har tillräckligt bra planer. Det kommer inte att sluta med att de ger upp och åker till Bahamas istället eller att de plötsligt istället bestämmer sig för att öppna ett värdshus.
erikt;n310446 said:Så nej, vi vet inte alls hur historien kommer att sluta.
chrull;n310430 said:Nästan exakt det här du säger inte kommer hända har hänt i flera av våra kampanjer de senaste åren. Fast vi åker av tradition till Frankrike.
Och vi ser det 100% som en fördel att vi kan göra så, och är en anledning till varför vi spelar sandboxar och liknande öppna varianter.
erikt;n310446 said:Spelare/rollpersoner kan ändra sig. När rollpersonerna väl ser hur stor och farlig en drake faktiskt är så kanske de bestämmer sig för att en karriär som värdshusvärd är bättre än en karriär som drakmat.
krank;n310455 said:Jag säger inte att det är en spelstil som passar alla. Men jag säger att JO, man kan visst spela på ett sätt som innebär att berättelsens slut är känt. Att DU inte vill spela så är en helt annan sak.