RasmusL;n233402 said:
För mig ser det ut som en ganska framtung arbetsinsats, hur fungerar det för dig?
Ja, jag tycker det är jättetungt, jobbigt och motigt att preppa. Jag vill bara lira och så skriva teoritexter här på WRNU. Jag typ får tvinga mig att preppa. Gäller extra mkt om jag försöker förhålla mig till nån sorts "canon" som nu med al-Qadim. Usch för att plugga

Att ta typ en Vornheim eller en Stygian Garden eller en Curse of Strahd då är det ju bara att ösa.
Det som tar tid för mig är när jag har fått för mig att jag ska presentera nån sorts representativ eller san "shared world" såsom al-Qadim, Faerun, Greyhawk osv. Att göra eget (dvs sno en massa) går nästan alltid snabbare.
RasmusL;n233402 said:
Har du några specifika tekniker för att undvika att de här timmarna som läggs i karaktärsskapandet och att "ha en god förståelse för settingen"...
A) ...inte blir bortslösade då fokus endast landar på en liten del av den?
B) ...inte begränsar/riktar deltagarnas fokus och gör spelet mer styrt än det behöver vara?
Let's talk programmeringsmetaforer eftersom du öppnade den dörren. Du skriver inte en detaljerad makefil för varje projekt utan du har troligtvis tillgång till autotools för detta. Du gör troligtvis inte en nyimplementering av självbalanserade binära sökträd för varje projekt utan kan använda nåt red-black-tree lib som du har hittat online, eller som du själv skrivit en gång för alla och bara behöver mainta.
Du skriver troligtvis inte en egen quicksort-metod för varje lista du vill sortera utan har även det som en färdig metod/funktion du kan anropa.
Samma när du preppar sandbox. Jag sitter aldrig och slår fram stats för en SLP utan jag bara "OK detta är en Spion från monsterboken rakt av, detta är en Commoner men har fyra attacker, denna snubbe har superkraften att kunna spy ur sig giftig ectoplasma och är en jävel på sina dolkar så jag använder statsen från en Green Dragon Wyrmling för honom". Kartor går att göra på tusen olika sätt och det finns massor av kartor online att sno. Tabell för vad SLP:er har i fickorna är också en given så slipper man skriva inventory för alla SLP.
Relationer och intriger och sociala hinder finns det gott om tabeller för att bara använda rakt av. Sine Nomine-spelen har hundratals färdiga fisktankar som det är meningen att man ska kombinera två i taget. Funkar great. Så här kan dom se ut:
Enemies: Charismatic leader who brooks no doomsaying, Conniving land salesman, Amused bandit chieftain
Friends: Wise old elder, Clear-sighted young local, Grizzled warrior who knows what’s out there
Complications: The leader really does have supernatural powers, The evil is waiting to harvest the village, The villagers punish those who spread “fearful talk”
Things: Cache of weapons, Proof of the leader’s folly, Evidence of the plans of the surrounding enemies
Places: Unguarded wall, Remote and undefended farm, Elaborate ceremony of praise for the leader’s wisdom
Man slår ihop två såna (brukar vara ungefär tre per kategori så om man slår ihop dom har man ca sex "friends"), väljer några saker från några av kategorierna (man måste sålla för dom brukar vara motsägelsefulla), sätter namn på varje, refererar till ett statblock i monsterboken, slår fram en eller två quirks eller värderingar, klart.
Efter att Åsa Roos berättade på TullCon om stereotypa kvinnliga SLP så har jag börjat sätta SLP:ns genus randomly efter att rollen i fisktanken, relationskartan, och quirks/värderingar är klart. Och allra sist sätter jag namnet på SLP:n.
Om RP ger fan i att nysta i fisktanken så är det no love lost för du har inte commitat jättemycket resurser till att skapa den.
Alltså, här:
Damn Good D&D. Gör en stad, några dungeons, en vildmarkstabell, ryktestabeller, och sen sen är det att ösa. Sen kommer du märka "OK ok, i den här kampanjen har det blivit sjukt relevant för social status vilka skosnören folk har så jag måste göra en regel för det"
Nu ska ni få ännu en 2097-exclusive: Lägg preppen på att skapa eller hitta mechanics, det är minst lika viktigt som att skapa content. Sandbox-etoset är att SL inte ska bestämma själv. En "random magical effect table" (DMG s 298) kan vara en helt legitim lösning på "spegelscenariot".
Kom ihåg fallbacktrion:
1. Finns det i preppen? Använd det
2. Finns det en mekanik? (Ex vis randomtabell?) Använd den.
3. Annars? Gör en rimlig ruling och se det som en läxa till nästa gång, att det fanns ett prep-gap här och fundera på om det är något som behöver tätas eller om det bara var en osannolik one-off händelse.
Jag ramlar igenom ner till den där trean jätteofta. Och det är OK.
Exempel: Curse of Strahd dom kommer till en by där det är konstiga festivaler varje vecka och dom typ två eller tre närmaste veckorna står beskrivna. Mina RP var där i flera månader så jag fick börja hitta på själv crazy festivaler. Läxa: skulle ha haft en random-konstig-festival-tabell till hands. Men nu hade jag inte det.
Så länge jag har prioteringen i rätt ordning så följer jag etoset. Tycker jag.
Jag väljer inte efter eget huvud utan efter "gloraklet". När gloraklet
inte har svar då får jag komma på nåt.