Nekromanti Önskningar och kostnader

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tjenare alla forumiter.Har nu börjat läsa Wheel of Time efter att en kompis köpte in alla, och vill nu lägga till möjligheten att kunna, precis som Mat gör i Rhuidean, kunna önska sig något och få betala ett pris för det(http://wot.wikia.com/wiki/Aelfinn#Eelfinn). Jag hade tänkt mig något som liknar följande(spoilers för de som skall spela med mig 10-14 Juni:


Varje spelare får varsin önska uppfylld. Ett pris måste betalas för denna önskan, och varelserna som uppfyller önskningarna kan lätt förvränga det till sin fördel(Exempel: Spelaren önskar sig guld att fylla sina fickor med, spelaren får betala ett högt pris(högerhanden för sin girighet) men får sin önska uppfylld, hans fickor tyngs plötsligt ner av kattguld), eller ge dem något som inte hjälper dem för tillfället. Alla spelarna får önska i tur och ordning men får sin önskan uppfylld samtidigt, och ju mer önskan är värd desto högre är priset för den.
Kostnad(1T100)(Slaget slås dolt av SL och vissas inte):
Modifikationer (minst 1 efter modifikation)
Annat: +/- x (beror på vad det är, SL bestämmer)
Mindre summa pengar: +10
Större summa pengar: +20
Förmögenhet: +30
Föremål(Mindre värt/normalt föremål utan metall):+0
Föremål(Litet utan metall): +5
Föremål(Mellan stort utan metall): +10
Föremål(Stort utan metall): +15
Föremål(Litet med metall inslag): +20
Föremål(Mellan stort med metall i): +25
Föremål(Stort med metall i): +30
Kan även varieras efter vad som önskas. Om slaget blir helt orimligt(Spelaren får ett rep men de tar hans rustning, slå om)
Notera att alla pengar som bes om (så länge det inte frågas om en specifik mynt typ eller rent guld(bara guld så blir det kattguld eller liknande ordlekar) så ges det i form av den uråldriga mynt typen zykorothy, som är en mynt typ som består av en cirkel med ett håll vid ena kantdelen. Mitt på myntet finns en sol. Detta mynt är värt på ett ungefär 50 guldmynt i dagens läge, men gå inte att handla med utan att hitta en samlare som vill byta dem mot riktigt guld. Smälts mynten ner så är de värda mindre än 1 silver styck, då de är legeringar mellan olika värdelösa metaller.)

1-10:Mindre föremål som inte har något större värde för spelaren(Stål och flinta eller ett rep som exempel)

11-15: Mellan stort föremål som inte har något värde för spelaren(Ryggsäck(det som är i kastas ut) som exempel)

16-20: Större föremål som inte har något större värde för spelaren(Tält till exempel)

21-25: Ett vapen som inte har metall i sig(stav, pilbåge eller liknande)

26-30: Mindre vapen som har metall i sig(Pilar(alla som spelaren har) dolk, mindre svärd)

31-35: Medelstort vapen som har metall i sig(en-och-en-halv svärd till exempel)

36-40: Större vapen som har metall i sig(Krigshammare eller liknande)

41-45: Hälften(i antal, inte värde!) pengar som personen har(t6 om vilken hälft, jämt övre delen udda undre delen av värdes kurvan).

46-50: Alla pengar som personen har

51-55: En attribut minskas med 1 (EJ hörsel eller syn) Slå 1DX, där x är antalet attribut som finns.

56-60: En attribut minskas med 2 (Ej hörsel eller syn) Slå som ovan

61-65: Två attribut minskas med 3 vardera (Ej hörsel eller syn) slå som ovan fast 2 gånger.

66-70: En rustnings del tas

71-75: Två rustnings delar tas

76-80: Hela rustningen tas

81-90: Mindre kroppsdel tas:
1-10: Höger Fot
11-20: Vänster fot
21-30: Höger hand
31-40: Vänster hand
41-50: Tungan
51-60: Höger öga
61-70: Vänster öga
71-80: Höger öra
81-90: Vänster öra
91-99: Slå två gånger ta båda resultaten, ignorera detta resultat eller nästa om det slåss igen.
100: Slå tre gånger ta alla resultaten ignorera detta och 91-99 resultatet om det slåss igen.

91-97: Rollpersonens förmåga att använda magi blockeras i:
91: OB1T6 Veckor
92: OB2T6 Veckor
93: OB3T6 Veckor
94: OB4T6 Veckor
95: OB1T6 Månader
96: OB2T6 Månader
97: (T6) 1-5: OBXT6 månader (Där X är T6an + 2) 6: Aldrig mer

98-99: Större kroppsdel tas:
1-20: Höger arm
21-40: Vänster arm
41-60: Höger ben
61-80: Vänster ben
81-90: Båda armarna
91-100: Båda benen

100: Slå om två gånger, lägg till +20 från grund slaget

101-149: Livet tas (Kan räddas av de andra spelarna)

150+: Själen förintas, ingen chans för överlevnad
Som det märks så är det rätt så enkelt att missta något viktigt (varningar kommer finnas) om man är för girig. Vad tycks om detta sätt? Det kommer bara vara ett sätt att fylla i spelrum och kanske ge den tursamma något fint. Alla föremål som ges kommer vara "förtrollade" på något sätt, ofta med en kraft inom boende. Självklart kommer priset man måste betala vara högre, men det kanske är värt det i längden. Den delen jag är mest osäker på som det är nu är 98-99, den kanske ändras innan spelet skall börjas.

Tankar? Idéer? Kritik? Låt mig höra vad ni tycker helt enkelt, jag postade ju det här av en anledning ^^
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag gillar mer ifall det skulle vara sådan som att relationer till andra människor etc förstörs. Att spela en enbent eremit är la roligt i 10min ungefär.

Sedan så gillar jag inte att spelarna kan dö på slumpen ifall de är dumma nog att ta något oerhört värdefullt och du slår högt. Jag skulle mer gilla ifall en av sakerna var typ att du ger spelaren en lapp där det står "Du får föremålet du önskar ifall du gör X mot en medspelare. Du får ingen ny önskan om du avslöjar lappen."
På detta sätter så kan girigheten påverka gruppens relationer istället för att att alla ska vara krymplingar med varsin mace of dragon slaughtering tills de dör.
Sedan så kan saker som att när de önskar sig något dyrt så kanske deras hemby bränns ner, på detta settet så kan det se ganska riskfritt ut men allt slår tillbaka senare (om du inte bara har kobolder givetvis).

Typ saker som att de får föremål X men de får också en ny fiende.

TL;DR jag skulle avråda från "du får en bonus och samtidigt ett minst lika stort minus", utan jag skulle hellre ta saker som påverkar relationer mellan spelarna eller till NPCer.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Kom på vad det var jag glömde skriva med och det är att när vi spelar så är det nästan aldrig kampanjer, utan en gångs spel med samma karaktärer men aldrig samma grupper. Eftersom vi inte kör med kampanjer så är idéen med att bränna ner hembyn(även om jag älskar den idéen)nästintill helt värdelös i vårat läge, då de aldrig är "hemma" under spelandet. Det att dö utom räddning är bara ifall folk kräver absolut för mycket. Som jag sa tidigare så funderar jag på att ta bort att man förlorar en större kroppsdel, och jag gillar idéen med att få en ny fiende (Kraggsvärd som föremål någon?)
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Hm, varför inte låta straffen/kostnadena vara okända i början? ...och vara nackdelar. Dvs låta spelarna få sina önskningar och medan oraklet eller dyl lämnar dem, säger det;(lite elakt) att det var till en kostnad! Sedan att du som SL, under senare speltillfällen, slår separata slag på 'nackdelar' i huvudtabellen och väver in allt ifrån 'krokig näsa från slagsmål' till 'enögd i strid', för var och en i äventyret.

//Stormchaser föreslår
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Till det har jag två anledningar. Den första anledningen är att vi har väldigt lång tid mellan varje speltillfälle, och oftast kör vi inte med samma grupper (vi har ett väldigt udda spelsätt)(Det kan ta mellan 1 månad och ett år innan vi kör nästa gång) och två vi kör inte kampanjer, vilket gör att det bli lite svårare för mig att planera in sånt (Även om jag kommer ta din idé rakt av ifall jag är SL för en kampanj någon gång :gremwink: )
 
Top