Nekromanti Önskningar nu när tiden närmar sig (h)jul.

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
Hola..

Vad är en Vektorjet? nur funkar den. hur fort kan man åka med den. hur ont gör det att bli påkörd av den. eller av något annat fordon?.. ärligt talat...

Jag saknar regler för Fordon. jag har spelat och spellett Shadowrun och då blir man en aning bortskämd med beskrivningar... nu är det så att jag e en sucker för realism så Neotech passar mig som handsken..
Men jag saknar lite grejer.. Jag tycker det är jobbigt när spelföretag.. eller föresten när vem som hälst skiver en text i en modul (må det vara rollspel eller ett avsnitt i en tv-serie) att det kommer i nästa Modul/avsnitt... håll hellre tyst om era godsaker och visa dom i nya moduler..
I Eon finns ett klockrent exempel.. Schamaner... jag spelar en schaman där.. och bara för att min sl inte gör egna regler utan istället vill vänta på eran modul begränsas min karaktär...

jaja Hadet.

oj.. jag höll på att glömma... det finns inga rekyllösa vapen att använda till färdigheten Rekyllösa vapen.. lite synd... laser hade varigt roligt... känns alltid SF...

jaja... Hadet... igen.....
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Vektor jättar

En vektorjet har inte så många hjul (om det var det du syftade på i rubriken) den flyger ju...tror jag, jaja det finns nog kanske speciella banor för vektor jet en bit upp i luften som cykelbanor tror jag så bara man låter bli dom och går på marken så blir man nog inte så påkörd. fast sen kan man ju räkna på hur många som bryter eventuella trafik regler i Neotech så risken att en vektorjet skulle komma rullande, flygande eller kanske studsande längs en gångväg är nog ganska stor, blir man då påkörd så får man 3T6 i trauma 7T6 i smärta och lite blodförlust som varierar i förhållande till om vektorjätten flyger rullar eller studsar på dig. allt detta och mycket mer kan du läsa om i 'route 666' en tillägsmodul till Neotech som lanseras 28 augusti 2002 (om jag inte blir på körd av en vektor jet alltså) Shamaner vet jag inget om och mina moduler kommer alltid hålla tyst om eventuella godsaker.
Hoppas detta löser din problem och att du köper min modul
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Algebra & Analys

oj... nu ska vi se vad jag minns av matten...

Formatet [x,y,z] betyder att man har en Vektor, dvs en sträcka med bestämd riktning, som sträcker sig från Origo till koordinaterna x,y,z i det tredimensionella rummet.

I det här fallet sträcker sig vektorn till koordinaterna 1e20, 1e40 och 1e14 på x-, y- och z-axeln respektive, där 1e20 är kortform för 1.0 x 10^20...

Ehmm... kanske inte så förklarande, men så kan jag inte skicka med Calculus heller.../images/icons/grin.gif
 

RZLo

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
10
Location
stockholm
Re: Vektor jättar

Jag tror inte att det finns banor för vektorjets i och med att det är väldigt få som använder dom (sjukvård, insatsstyrkor och RIKTIGT rika personer)
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
hör nu här

och hur många tror du det var som använde bil när det var nytt då?! Det kommer finnas detaljerad information om detta i 'route 666' så du får hålla dig till augusti! vi vill inte veta av några utsvävingar här utan allt grundas på ren fakta.
 

one

Veteran
Joined
17 Nov 2001
Messages
12
Location
Öregrund
Re: Betyder det att en vektorjet kan backa? [nt]

En vektorjet är som en motorcyckel utan hjul.De flesta liknar mycket vektorcyckeln i "Tribes 2". De brukar ligga på ett stadigt avstånd från marken vid körning. Jettarna har mycket höga toppfarter, och är väldigt lättmanövrerade i högfartssvängar och andra vanligtvis svåra rörelser, eftersom de inte har några hjul och inte kan slira eller spinna på marken överhuvudtaget. Så en jet kan utan problem åka upp på en 90 grader lodrät vägg och köra iallafall en 10-25 meter beroendes på vilken fart man håller.
Jag tror verkligen inte att det finns speciella vägar eller liknande, för alla vektorfordon, eftersom det även finns vektorbilar. Alla vektorfordon körs på den vanliga vägen. Såklart är en vektorjet överlägsen i undanflykter från poliser eller i jakten på andra fordon, men då skall också kommas ihåg att vektorfordon drar fruktansvärt mycket bränsle. Bränslet består av en slags kapsel som är laddad med en speciell koncentrerad "elektricitet".
Och JA, en vektorjet kan backa, dock inte lika fort som den kan köra främlänges..

one
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Betyder det att en vektorjet kan backa?

Nu vet jag inte vem som fått fel uppfattning om vektorjetar (tror detta borde vara korrekt stavning). Jag har för mig att det finns en fin bild på en vektorjet i boken (Neotech 1, sid 186 i samband med rubriken Vektorfordon).
När man ändå har boken framme kan man kanske passa på att citera det som står om vektorfordon.

Nedanstående är taget direkt från Neotech, första tryckningen, ©1993 Carl Johan Ström

VTCär en förkortning av Vectored Thrust Craft. Även kallade: jetbilar, vektorvagnar, jetstrålfordon.

Vektorfordonen drivs och flyger med hjälp av turbojetmotorer vars jetstrålar kan avledas åt olika håll. Principen är samma som för Jumpjet-flygplan (VTOL-jaktplan), med den skillnaden att vektorfordonets motorer är mycket mindre och betydligt bränslesnålare. Detta innebär att de på en tank kan operera en rellativt lång tid. Prestandan för motsvarar i de flesta fall det som helikoptrar kan prestera. Fördelen med jetstråldrift är dels att fordonen blir mer manövrerbara, men framförallt att de kan användas bland hus och trånga utrymmen där en helikopter aldrig skulle kunna operera. I öppenterräng och till havs är helikoptrar lika användingsbara och har dessutom betydligt större räckvidd och lastkapacitet.


Sedan följer det lite mer detaljerat hur de fungerar men jag antar att ovanstående citerade text skall ge klarhet i frågan. Slutsatsen i detta inlägg är att vektorjetar kan backa (som en helikopter) och att de inte är någon supersmidig svävare som man lätt kunde tro i nedanstående inlägg.

När man ändå är inne på vektoriserad framdrift så kan man väl göra lite trevlig reklam för BAC Harrier (och även US Marine Corps version Advanced Harrier) som är ett utmärkt exempel på ett så kallat VTOL-plan (Vertical Take-Off and Landing), detta plan kan man titta på i bland annat filmen True Lies med Arnold Schwartzernegger.

/Seinet Wintermute - Jaja, hade tänkt ta exempel på flygplan med så kallad Vectorized Thrust, men jag kom inte på fler än F22 Raptor (senaste MIG-modellen har det med, men jag vet inte vilken det är, är det 37)?

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>
 

one

Veteran
Joined
17 Nov 2001
Messages
12
Location
Öregrund
Re: Betyder det att en vektorjet kan backa?

Ok, sorry. Jag har inte Neotech 1. Men typ alla som jag snackat med om jettar i n2, har beskrivit dem sådär. Min SL-polare verkar ha fått saker om bakfoten =). Mestadels av uppgifterna kommer från honom så.. Jag ska nog strypa honomn..

one
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Betyder det att en vektorjet kan backa?

JAJAJA!!! Stryp honom!!!!!! /images/icons/devil.gif

Hmm, det är inte lätt alla gånger. Men hoppas du/ni fått lite mer förståelse för vad det är, man kan ju om man vill köra som ni kört hittills, det är ju inget tvång att man skall ha just den beskrivningen som Neogames har.

/Seinet Wintermute - Har precis vaknat

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Realism i N2???

Man kan ju tänka lite själv och komma fram till vad en 90gradig sväng utan svängradie skulle göra till kropp och bajk! Fast det är klart, det är ju rollspel och det är ju inget tvång att man skall ha just den beskrivningen som vår värld har.
 

one

Veteran
Joined
17 Nov 2001
Messages
12
Location
Öregrund
Re: Betyder det att en vektorjet kan backa?

Jo, han är ganska insatt på sånt där med vektorfordon, så han vill väl innerst inne att det ska vara så. Så har han sagt till mig att det ska vara så. Kanske därför han tjatar så mycket på att men inte behöver följa reglerna till punkt och pricka. =)

one
 

one

Veteran
Joined
17 Nov 2001
Messages
12
Location
Öregrund
Re: Realism i N2???

Alltså, cyckeln svävar ju som sagt. Självklart är det ju inte alla gånger det funkar. Men med en ramp av något slag som står mot väggen så är det nog inga problem.

one
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Realism i N2???

Ehh, 90-gradiga svängar är väl inga större problem, har du inte suttit på en kontorsstol och snurrat runt på denna? En annan sak är det däremot om det skall vara vara en hastighet frammåt (åt det håll man sitter exempelvis) hela tiden och det man färdas i svänger 90-grader på extremt kort tid...

/Seinet Wintermute - Orkar inte formulera sig bättre nu vid denna tidpunkt...

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Förklaringar och så för ovanstående

Jaha, då var det dags för mej att svara på alla dessa svar på mitt inlägg om vektorjätterna och jag tänker börja med att säga att ni har <big>FEL!!!</big>. Alla vektorjets svävar. det har nog alla fattat. Ingen vektorjett har hjul (möjligtvis stödhjul för yngre piloter i så fall). alla vektorjätts kan svänga. både 90 grader 75 grader och 360 grader åt alla håll.alla vektorjätts åker på speciella vägar (reoutes) eller så, dom får alltså inte köra runt hur som hälst utan måste följa sin tilldelade färdvägar. detta är inte så svårt att inte göra. därav kommer många farfyllda jakter från polisen(varje sevärd film 2059 har åtminstånde 1 scen med en vektorfordons jakt). Ja N1 har en bild på en vektorjet men denna är inte så detaljerad. vad det gäller Mr Ströms uttranden om vektorjättar och dylik tänker jag inte ta upp. men fakta är att det kommer mycket mer detaljerad information i 'route 666' som e på gång. där kommer jag ha med massor med tabbeler för allt som har med vektorfordon att göra plus en detaljerad bild av en vektorjätt i roterbar 3d modell. jag tackar för informationen om hur en vektorjätt backar, som tack skickar jag en sneak prewiev av min modul 'route 666' som hammnar i er brevlåda innom 25 dar (om ni har en pålitlig brevbärare förståss! denna modul är eftertracktad!!) är jag på riktig gott humör kanske jag nämner nån av er i credits listan oxå men det är inte så troligt. jaja, det var all information om vektorjets för nu:et ni få hålla er tills den 28 augusti 2002 då släpps 'Route 666' i ett gatuhörn nära er!!
 
Top