Nekromanti Önskemål

G

Guest

Guest
Jag har ett litet önskemål till forumet. Jag skulle hemskt gärna vilja ha menyerna som finns längst upp på sidan även längst ner på sidan. Alltså de menyerna som finns på sidorna idag, högst upp, skulle även finnas längst ned. Eftersom att man hela tiden söker sig neråt på sidan när man läser forumena så skulle detta vara mycket praktiskt. Då skulle man slippa scrolla upp när man läst klart ett inlägg. Egentligen är det ju bara en bagatell men det skulle underlätta lite för oss människor som inte har en scroll på musen utan måste scrolla på det traditionella viset (via scrollisten). Ett alternativ skulle var en "överst på sidan"-länk längst ner...

/Tiamel - som är en lat surfare /images/icons/smile.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Talar du om "Huvudsidan" "Redigera profil" och "Logga ut" eller om "Nästa" "Innehåll" och "Trådversion"? Eller kanske bägge?

/Azagthoth
 
G

Guest

Guest
Talar du om "Huvudsidan" "Redigera profil" och "Logga ut" eller om "Nästa" "Innehåll" och "Trådversion"? Eller kanske bägge?

Jag talar om bägge men främst "Nästa", "Innehåll" och "Trådversion"

/Tiamel
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Tangenbordskombinationer

HOME och END för att komma längst upp respektive längst ner på sidan.

Andra tangentbordkominationer är: SHIFT VPIL och SHIFT HPIL för att markera text, SHIFT CTRL VPIL/HPIL för att markera hela ord.
Ni kan säkert fler än jag men de jag räknat upp här räcker för mig.

/Seinet - Har ingen scrollknapp på musen och klagar inte så mycket för det.

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Tangenbordskombinationer

ALT+VPIL för att gå bakåt en sida, ALT+HPIL för att gå fram...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tangenbordskombinationer

CRTL+ALT+DEL för att starta om datorn när den låst sig /images/icons/smile.gif

Men...ni skall väl inte lära ut alla tangentkombinationer? Då kan ni ge honom lite lektioner privat tycker jag.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Re: Tangenbordskombinationer

"Men...ni skall väl inte lära ut alla tangentkombinationer? Då kan ni ge honom lite lektioner privat tycker jag."

Jag tackar för alla svar och låter meddela att jag redan kan dessa tangentbordskombinationer. Men ska man trycka ALT + VPIL (eller liknande) måste man ändå släppa musen och då kan man lika gärna högerklicka och sedan bakåt respektive framåt...

Vad det handlar om är främst när man ska trycka på "Nästa", "Innehåll" eller "Huvudsidan".

/Tiamel
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tangenbordskombinationer

"...måste man ändå släppa musen och då kan man lika gärna högerklicka och sedan bakåt respektive framåt..."

Måste du? Håller du bägge händerna på musen? För att komma högst upp på sidan räcker ett tryck på "home" eller "page up". Alltså en hand, inte två.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Re: Tangenbordskombinationer

"Håller du bägge händerna på musen?"

Ja, självklart...en hand för att klicka vänster och en hand för höger.../images/icons/smile.gif

"För att komma högst upp på sidan räcker ett tryck på "home" eller "page up"."

Japp det vet jag och det var inte det jag syftade på när jag skrev att man behövde släppa musen. Det var när man skulle gå bakåt och framåt (ALT+PIL) som man behövde båda händerna. Men som sagt var jag är lat och för mig känns det onaturligt att trycka på home, end (och knapparna därikring) med vänster hand....men det hela är ju en bagatell...det var bara ett önskemål i från min sida för att underlätta lite.

/Tiamel - tänk om man saknar vänster hand...Hur gör man då? /images/icons/cool.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tangenbordskombinationer

"Japp det vet jag och det var inte det jag syftade på när jag skrev att man behövde släppa musen. Det var när man skulle gå bakåt och framåt (ALT+PIL) som man behövde båda händerna. Men som sagt var jag är lat och för mig känns det onaturligt att trycka på home, end (och knapparna därikring) med vänster hand....men det hela är ju en bagatell...det var bara ett önskemål i från min sida för att underlätta lite."

Behövs inte..."backsteg" för backa, "tab" för frammåt.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Tangenbordskombinationer

Tiamel sade:
"Men som sagt var jag är lat och för mig känns det onaturligt att trycka på home, end (och knapparna därikring) med vänster hand"

Riddaren svarade:
"Behövs inte..."backsteg" för backa, "tab" för frammåt."

Jo, och backsteg ligger så jättelångt från home, end och knapparna därikring. /images/icons/crazy.gif

Grejjen var ju denna att han vill slippa att använda vänster hand för att trycka på tangentbordet och även slippa ta handen från musen (vem vill väl det? /images/icons/smile.gif ).

Det är bara attt inse, Riddaren har tre händer!

/Sir Foilan - har "bara" två händer!

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 
G

Guest

Guest
Tack....

<I>Grejjen var ju denna att han vill slippa att använda vänster hand för att trycka på tangentbordet och även slippa ta handen från musen"[/i]

...för förtydligandet /images/icons/smile.gif. Iaf någon som förstår mitt "problem".../images/icons/cool.gif

/Tiamel
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Tack....

Du får helt enkelt skaffa en webbläsare som du kan använda utan att behöva röra musen...

WHaLe - som har en sådan webbläsare =)
 
G

Guest

Guest
Re: Tack....

Du får helt enkelt skaffa en webbläsare som du kan använda utan att behöva röra musen...

Var hittar man en sådan?

/Tiamel
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Tangenbordskombinationer [OT]

"Var har du högra handen?"
"... på musen..."
*fniss*



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Cogito ergo doleo... /images/icons/frown.gif
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det är ett bra förslag som jag har skrivit upp på todo-listan, tyvärr är det många viktigare saker före den. Speciellt som det är ett härke att ändra på just knapparna, det är inte helt logiskt inlagt i programkoden så det tar ett tag att fixa helt enkelt.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top