Nekromanti Önskemål om den nya alvboken?

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Friformstrend?

Det enda som ändrats är ju dess undertitel. Således finns det en viss risk för att man blandar ihop dem båda.

Så länge man byter ut omslagsbilden bör det väl inte vara några problem. Finns planer på det och hur går idéerna om egengjorda omslagsbilder? Blev Monster i Mundana ett undantag eller första steget i en kommande trend?
 
G

Guest

Guest
Jag vill ha mer om henea.
-Går det att bli vän med dem genom att bli vän med ett skogstroll?
-Är samhället yrkesspecificerat eller har alla ungefär samma vetskap om allt?
-Hur mycket kortare är deras medellivslängd (inte deras åldrande, för det är ju självklart att de borde dö rätt ofta av olyckor och svält)?
-Umgås de med minotaurer eller kentaurer eller några andra skogslevande folk (jag bara gissar att detta inte tagits upp än då jag inte äger alla böcker och snart ges det väl ut en till)?
-Är tatueringarna rang eller bara förskönande (vanliga motiv?)?
-Om man mot förmodan skulle stöta på en ensam, skulle han/hon hämta fler eller skulle man bli attakerad direkt?
-Slutligen vilka jaktmetoder använder de, Fällor, Omringning? Är den farlig för fler än det tänkta bytet?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Fortplantning. Detta är nåt som alver tämligen usla på, vilket borde sätta sina spår i samhället. T ex skulle det kunna vara så att en kvinna som inte fött något barn vanligtvis inte får ägna sig åt farligare sysselsättningar som krigare o dyl. Gravida kvinnor blir extremt överbeskyddade, etc.

Så som jag ser det torde det var uppenbart att människorna faktiskt alvernas räddning, om de inte sakta ska tyna bort som släkte pga av för låg nativitet. Fast då blir ju blodet itne rent längre. Utveckla gära därmed de filosofiska skillnaderna mellan pyar och sunarialverna vad det gäller umgänge med människor.
Lite intressantare halvalver ha de också varit intressant. Spikat är att man antingen ärver förbannelsen eööer inte, men eftersom pyar tenderar att mindre, rundare öron än andra alver och något kraftigare kroppsbyggnad. Kan "mänskliga" halvalver ha lätt alviska drag, som lätt spetsiga öron osv.

Och eftersom Ymir bangade ur, så tar jag upp facklan och kräver att kvinnliga alver ska kallas älvor.

Det var allt jag kommer på just nu.

/Joel - genusrevolutionär
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tränas de "vanliga soldaterna" i su'nai conornin och ovadi leome, eller har de några enklare former av detta?
Stridskonster som "Drill med <närstridsvapen>" och "Båg- och armborstträning" täcker nog mycket väl upp de förenklade varianterna. Ge dem bara lite schyssta nya namn på felya.

/Joel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Håller med om att ävlor är mycket smidigare och låter mycket bättre än ''alvkvinnor'', ''kvinnliga alver'' (alla alver är juh tamejfan kvinnliga :gremwink:) eller det rent löjliga ''alvinnor''. Dessutom är det snyggare.

-Hjalle, tycker också att älvor är bättre,,, men någon annan får sköta formuleringen.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Friformstrend?

Omslaget till Alver - Förbannelsens folk är den sämsta i hela Eonserien (vad för drakar föreställer den och hur relevant är det på en skala eller två?), så den byts nog ut. Om inte annat för att CJS är rädd för förväxling mellan böckerna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Saker som jag vill se:

- Mer om de alvdominerade områdena, Alarinn och Sunariskogen
- Mer om alvernas vardag
- Mer om alvernas relation till förbannelsen
- Mer om mål och motsättningar inom alvfolken
- Mer om relationer till och bemötande av andra raser och folk

Saker som jag inte vill se:

- Nya supervapen
- Nya superstridskonster
- Nya superrustningar
- Nya superelitförband

Med andra ord så vill jag att du ska gå in djupare på det som redan skrivits snarare än att lägga till en massa häftiga nya detaljer som boostar upp alverna.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Fortplantning. Detta är nåt som alver tämligen usla på, vilket borde sätta sina spår i samhället. T ex skulle det kunna vara så att en kvinna som inte fött något barn vanligtvis inte får ägna sig åt farligare sysselsättningar som krigare o dyl. Gravida kvinnor blir extremt överbeskyddade, etc.

Alvkvinnor får svårare och svårare att bli gravida för varje graviditet. Detta borde gälla även vid missfall eller spädbarnsdöd. Det måste vara prioriterat bland sanari att vara biomantiker/barnmorskor. Eller?
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Halvalver

Ush, nej inte halvalver, det är något jag har fått nog av i Drakar och Demoner. Att halvalver inte finns är en del av charmen i EON, antingen alv eller inte alv!

- Jocke, säger nej till halvalver
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fertilitetsproblem

Där har vi förvisso en sak som måste definieras. Jag har ofta undrat över den, inte minst i Västlandensammanhang. När inträder en älvas svårigheter att bli gravid på nytt? Jag har kört på att det är först i graviditetens slutskede som mekanismen sätter in, och att upprepade avbrutna havandeskap därför kan förekomma, men vill gärna veta hur det verkligen är tänkt att förhålla sig. Om tillochmed ett missfall gör det svårare att bli gravid igen borde konsekvenserna för alvernas demografi bli väldigt digra.

- Ymir, nyfiken
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Halvalver

Ush, nej inte halvalver, det är något jag har fått nog av i Drakar och Demoner. Att halvalver inte finns är en del av charmen i EON, antingen alv eller inte alv!
Så ett barn till en thismalv och en zhan blir antingen en svarthårig, orientalisk människa eller en blond, fräknig alv utan minsta spår av zhaniskt påbrå? Eller vad?

...liksom, halvalver finns redan. Vad annars är ett barn till en människa och en alv, oavsett om det ärvt förbannelsen eller ej?

- Ymir, ifrågasätter
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Alvkvinnor får svårare och svårare att bli gravida för varje graviditet. Detta borde gälla även vid missfall eller spädbarnsdöd. Det måste vara prioriterat bland sanari att vara biomantiker/barnmorskor. Eller?
Det är ju garanterat ett högstatusyrke. Eller borde vara.

/Joel
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Halvalver

Det jag menade var mer något i stil med Drakar & Demoners(-91) halvalver. En salig blandning av olika egenskaper som de båda ursprungsraserna besitter, som sedan trubbats av lite. Allt som har med utseende att göra spelar inte mig så stor roll.
Kan vara så att jag bara har dåliga erfarenheter av halvalver från D&D-91
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Tack till...

alla som tog sig tid att komma med tankar och idéer! :gremlaugh:
Jag har försökt att vara er hörsam och skall göra mitt bästa för att få med så mycket som möjligt av era önskemål i den kommande alvboken.

Sebastian - som planerat att starta upp en ny kampanj där alla spelarna spelar alver bara för att kunna speltesta alvkonceptet ordentligt
 
Top