Nekromanti Önskar tips på system med små pölar och regler som lätt anpassas för olika setting

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Hej alla tärningsdiggare. Jag skulle behöva tips på system att snegla på, läsa om och kanske rentav testa. Jag är väldigt obevandrad i olika regelsystem och det är svårt att få en översikt i det här havet av rollspel som finns. Jag har nog endast spelat diverse BRP-baserade system samt Burning Wheel. Lite lösa önskemål:
  • Regelsystemet är inte så tungt knutet till en viss stämning eller setting. Det ska gå att spela såväl fantasy som historiska epoker, postapokalyps och rymddraman med samma regler eller snarlika varianter på samma regler.
  • Spelet stödjer ypperligt möjligheten att spela vanligt fölk. Ja så att man kan spela en kontemporär skräckkampanj med byggarbetare, arkitekter och lokalpolitiker. Eller vad man nu vill, utan att det ska vara för besvärligt.
  • Jag tänker att man använder pölar av T6:or. Kanske inte endast, men sådana vill jag ha med.
  • Tänker mig ett fåtal steg som visar hur skicklig karaktären är på någonting. Kanske runt 5?
  • Skickligheten styr antalet tärningar som kastas i pölen.
  • Det får gärna vara på svenska, jag gillar att inte behöva tänka alls när jag läser. Men det är inget måste.
  • Jag vill att det ska vara regellätt, men ändå ge möjlighet till tärningsslag i den utsträckning som spelarna gillar att slå tärningar. Vad jag menar med regellätt är tex att man snabbt skapar karaktärer, att deras personligheter inte bygger på tärningsslag, att eventuella strids-, magi- och andra specialsystem är okomplicerade.
Jaha, är inte det jag spaltat upp nu precis det som är Burning Wheel? Ja men kanske? Inte vet jag. Jag är som sagt inte så bevandrad i detta.
Skulle gärna vilja ha tips på andra system som bygger på liknande premisser. Alla mina punkter är förstås inte nödvändiga att det föreslagna systemet uppfyller, men kanske några, ungefär!

Tack för alla tips och reflektioner!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Fria ligans regelmotor ligger ganska nära det du beskriver tycker jag (iofs. upp till 10-12 d6:or kan komma att kastas men de är lätt avlästa).

Annars tycker jag att Savage Worlds passar bra in. Än färre tärningar (2 tärningar för att lyckas och sedan några för skada om det är strid) än beskrivet och systemet är uttalat generiskt och skall stödja många olika settings och genrer.

Mitt eget system passar också ganska bra. Där kastar man max 9 d8:or och läser av resultat och sedan max 3 tärningar för effekt (skada eller effekt vid icke-stridsrelaterade grejor). Fast det lever bara i min Google Drive så det är kanske inte applicerbart :)

Cog.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Låter en hel del som den motor vi utvecklar till Zanguina.
  • Regelsystemet är inte så tungt knutet till en viss stämning eller setting. Det ska gå att spela såväl fantasy som historiska epoker, postapokalyps och rymddraman med samma regler eller snarlika varianter på samma regler.
Check, även om vi automatiskt sammankopplar den med vår egen kampanjvärld,
  • Spelet stödjer ypperligt möjligheten att spela vanligt fölk. Ja så att man kan spela en kontemporär skräckkampanj med byggarbetare, arkitekter och lokalpolitiker. Eller vad man nu vill, utan att det ska vara för besvärligt.
Check, i allra högsta grad!
  • Jag tänker att man använder pölar av T6:or. Kanske inte endast, men sådana vill jag ha med.
Check, iaf semi-check. Inte traditionella T6:or, men sexsidiga tärningar iaf.
  • Tänker mig ett fåtal steg som visar hur skicklig karaktären är på någonting. Kanske runt 5?
Check, trots att färdighetsnivån inte mäts i tal.
  • Skickligheten styr antalet tärningar som kastas i pölen.
Check.
  • Det får gärna vara på svenska, jag gillar att inte behöva tänka alls när jag läser. Men det är inget måste.
Check.
  • Jag vill att det ska vara regellätt, men ändå ge möjlighet till tärningsslag i den utsträckning som spelarna gillar att slå tärningar. Vad jag menar med regellätt är tex att man snabbt skapar karaktärer, att deras personligheter inte bygger på tärningsslag, att eventuella strids-, magi- och andra specialsystem är okomplicerade.
Check och inte check.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
I Fantasy!/Sci-Fi! blir pölarna snabbt stora men i övrigt har regelsystemet mycket av det du vill åt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag hade också tittat på en lätt moddad version av Fria Ligans Year Zero Engine. Alltså regelverket som används med små justeringar i Mutant År Noll, Coriolis, Ur Varselklotet och det kommande Forbidden Lands..
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Mitt spel QuestCore passar precis in på din beskrivning förutom att det inte har pölsystem (d12 för allt).
  • Regelsystemet är inte så tungt knutet till en viss stämning eller setting. Det ska gå att spela såväl fantasy som historiska epoker, postapokalyps och rymddraman med samma regler eller snarlika varianter på samma regler.
Check! QuestCore är inte knutet till någon setting (något viktat åt "äventyrande" med handlings- och konfliktresolution). I grundsystemet finns inbyggt stöd för fantasy och sci-fi!
  • Spelet stödjer ypperligt möjligheten att spela vanligt fölk. Ja så att man kan spela en kontemporär skräckkampanj med byggarbetare, arkitekter och lokalpolitiker. Eller vad man nu vill, utan att det ska vara för besvärligt.
Check! Systemet är väldigt skalbart och klarar allt från bönder till superhjältar!
  • Jag tänker att man använder pölar av T6:or. Kanske inte endast, men sådana vill jag ha med.
Hmm.- Systemet använder ett enkelt system för alla färdigheter/förmågor. 1 T12 till allt. Slå över svårighetsgraden!
  • Tänker mig ett fåtal steg som visar hur skicklig karaktären är på någonting. Kanske runt 5?
Typ check. Det finns inget teoretiskt max. Men ungefär:
0 Otränad
1 Nybörjare
2 Tränad
3 Erfaren
4 Mycket erfaren
5 Mästare
6 Stormästare
7+ Övermänsklig
  • Skickligheten styr antalet tärningar som kastas i pölen.
Inte pölbaserat då... man lägger till färdighetsvärdet på sitt slag.
  • Det får gärna vara på svenska, jag gillar att inte behöva tänka alls när jag läser. Men det är inget måste.
Check!

Jag vill att det ska vara regellätt, men ändå ge möjlighet till tärningsslag i den utsträckning som spelarna gillar att slå tärningar. Vad jag menar med regellätt är tex att man snabbt skapar karaktärer, att deras personligheter inte bygger på tärningsslag, att eventuella strids-, magi- och andra specialsystem är okomplicerade

Check! Det finns i stort sett inga specialsystem: Allt går efter grundvärden, färdigheter och specialförmågor.

Kolla in lite mer om QuestCore här:
http://www.rollspel.nu/forum/specifi...info-om-spelet
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Tack för alla förslag hittills!

Så, för att sammanfatta:
- Fria ligans regelmotor, Coriolis, Year Zero Engine - samma mer eller mindre antar jag?
- Savage Worlds
- cogitares egna hemliga system
- det pågående arbetet med Zanguina
- Fantasy!/Sci Fi!
- Nyckelringsrollspelet
- W.O.I.N.
- QuestCore

Dessa har jag fått upp som förslag, och de följer mina önske mål i olika stor grad.

På ett sätt blir jag framför allt nyfiken på Mutant: År Noll och de andra Fria ligan-produkterna. Detta eftersom jag redan innan varit väldigt sugen på Mutant: År noll. Men jag har inte köpt rollspel på ett antal år, så det har inte blivit av med detta heller.

Så jag kanske borde börja med att kolla huruvida Fria ligans system är för mig!

Var tycker ni då att jag ska börja? Finns det någon kortfattad regelsammanfattning av tex Mutant att läsa? Jag hittar ingen PDF för ämnet när jag kollar Fria ligans hemsida.

Om jag förstått rätt så är alltså reglerna hyfsat lika för flera av spelen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Mitt system är egentligen inte hemligt men det är inte kommersiellt och jag utvecklar det inte för mig själv. Om du är intresserad kan jag PM:a lite mer detaljer hur det funkar (så jag inte skräpar ner tråden).

Mutant År Noll finns som startbox -> https://www.sfbok.se/produkt/mutant-ar-noll-startbox-154596 eller http://frialigan.se/sv/butik/?product_id=8828688133. Tyvärr verkar det inte finnas någon liten gratis-pdf som ger en system-översikt (så man inte köper grisen i säcken sas). Eller inte vad jag kan hitta vid en snabb googling iaf.

Year Zero Engine (visste inte att den hade ett eget namn men det känns rimligt) varierar lite mellan de olika spel den används till. Själv har jag bara använt den till Mutant År Noll och där funkar den utmärkt för att ge post apokalyps känslan. Hur väl den sen förs över till spel vars settingar sätter upp andra krav och förutsättningar.

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag tycker Coriolis version av Year Zero Engine är snäppet bättre än MÅ0s, men det är väldigt små skillnader.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
roboman;n271550 said:
Tack för alla förslag hittills!
På ett sätt blir jag framför allt nyfiken på Mutant: År Noll och de andra Fria ligan-produkterna. Detta eftersom jag redan innan varit väldigt sugen på Mutant: År noll. Men jag har inte köpt rollspel på ett antal år, så det har inte blivit av med detta heller.

Så jag kanske borde börja med att kolla huruvida Fria ligans system är för mig!

Var tycker ni då att jag ska börja? Finns det någon kortfattad regelsammanfattning av tex Mutant att läsa? Jag hittar ingen PDF för ämnet när jag kollar Fria ligans hemsida.

Om jag förstått rätt så är alltså reglerna hyfsat lika för flera av spelen.
Jag skulle rekommendera Mutant År Noll, grundboxen. Hittills har de inte gjort någon version av systemet som är bättre. Alla andra versioner jag testat, Genlab, Coriolis, Elysium och Varselklotet, skaver en del. Möjligen kan R&R bli bättre, jag gillar det jag speltestat hittills. Reglerna är rätt så lika i de alla, men eftersom motorn från början byggdes för att passa ett utforskande spel med knappa resurser, låg kunskapsnivå i allmänhet och brutalt hård värld blir det... knas... på något sätt när de gör annat med den. Men År Noll vanilj är fortfarande ett av de bästa exempel jag sett på att bygga in världen i reglerna. Rekommenderas stort.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Khan;n271562 said:
Jag skulle rekommendera Mutant År Noll, grundboxen. Hittills har de inte gjort någon version av systemet som är bättre. Alla andra versioner jag testat, Genlab, Coriolis, Elysium och Varselklotet, skaver en del. Möjligen kan R&R bli bättre, jag gillar det jag speltestat hittills. Reglerna är rätt så lika i de alla, men eftersom motorn från början byggdes för att passa ett utforskande spel med knappa resurser, låg kunskapsnivå i allmänhet och brutalt hård värld blir det... knas... på något sätt när de gör annat med den. Men År Noll vanilj är fortfarande ett av de bästa exempel jag sett på att bygga in världen i reglerna. Rekommenderas stort.
Jag tycker Coriolis-varianten av reglerna är mer lämplig för en neutral spelvärld med bla separata kroppspoäng, MÅ0-varianten har rätt mycket överlevnadskänslan inbyggt i reglerna med att ens värden direkt minskas vid olika typer av skada eller brister (vilket givetvis passar väldigt bra för postapokalyps-survival, men mindre bra för andra genrer).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Paal;n271564 said:
Jag tycker Coriolis-varianten av reglerna är mer lämplig för en neutral spelvärld med bla separata kroppspoäng, MÅ0-varianten har rätt mycket överlevnadskänslan inbyggt i reglerna med att ens värden direkt minskas vid olika typer av skada eller brister (vilket givetvis passar väldigt bra för postapokalyps-survival, men mindre bra för andra genrer).
Jag gillade några av sakerna de gjorde i Coriolis, bla att man hade psykisk hälsa och hur KP fungerade i allmänhet. Men jag blev skeptisk till att den myllrande och djupa världen (som är fantastisk) inte speglades ordentligt i reglerna när vi spelade det. Dessutom kändes det som att utbudet av talanger var väldigt fokuserade på våld och inte ens där erbjöd så mycket variation när man fått de tre-fyra talanger som kändes bra.Där År Noll-systemet kändes 100% rätt för sin setting kändes reglerna i Coriolis som ett ganska grovhugget och generiskt system som klistrats in i världen. Men det är mycket min personliga preferens, det inser jag.

Men på det stora hela är jag helt klart för att du kan skaffa någon version av Ligans spel och sedan modda motorn så det passar vad du vill spela. Det låter som om det uppfyller rätt många av dina kriterier.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag brukar inte rekommendera saker som jag skrivit själv, eftersom det får mig att känna mig som en begagnad bilhandlare, men idag tänkte jag göra ett undantag.

Supergänget är ett väldigt enkelt regelsystem för att spela superhjältar som räddar världen och slår superskurkar på käften, men borde fungera utmärkt för vilken typ av äventyrsberättelse som helst (eller även andra typer av berättelser). Rollpersonerna har öppna Egenskaper graderade från 1-3, som visar hur många T6:or som ska slås i pölarna. För att få använda sin bästa Egenskap måste spelaren först använda sin sämsta Egenskap, vilket naturligt leder från misslyckande till lyckande.

Spelet är dessutom kort, och gratis, och med fler illustrationer per ord än något annat svenskt rollspel. Du kan läsa det här: https://sites.google.com/site/tobiasradesater/super
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Gurgeh;n271578 said:
Jag brukar inte rekommendera saker som jag skrivit själv, eftersom det får mig att känna mig som en begagnad bilhandlare, men idag tänkte jag göra ett undantag.

Supergänget är ett väldigt enkelt regelsystem för att spela superhjältar som räddar världen och slår superskurkar på käften, men borde fungera utmärkt för vilken typ av äventyrsberättelse som helst (eller även andra typer av berättelser). Rollpersonerna har öppna Egenskaper graderade från 1-3, som visar hur många T6:or som ska slås i pölarna. För att få använda sin bästa Egenskap måste spelaren först använda sin sämsta Egenskap, vilket naturligt leder från misslyckande till lyckande.

Spelet är dessutom kort, och gratis, och med fler illustrationer per ord än något annat svenskt rollspel. Du kan läsa det här: https://sites.google.com/site/tobiasradesater/super
Jag visste inte det var du dom låg bakom det. Som serietidnings-och superhjältenörd så älskar jag konceptet men kanske ännu mer utförandet. Har dock aldrig testat spela det, vilket borde åtgärdas!
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
cogitare;n271559 said:
Mitt system är egentligen inte hemligt men det är inte kommersiellt och jag utvecklar det inte för mig själv. Om du är intresserad kan jag PM:a lite mer detaljer hur det funkar (så jag inte skräpar ner tråden).
Nej då, jag förstår att det inte var specificerat hemligt. Jag bara fånade mig. Jag hör av mig om jag känner att jag har tid nog att fundera på att modda och söka ytterligare info!

cogitare;n271559 said:
Mutant År Noll finns som startbox -> https://www.sfbok.se/produkt/mutant-ar-noll-startbox-154596 eller http://frialigan.se/sv/butik/?product_id=8828688133. Tyvärr verkar det inte finnas någon liten gratis-pdf som ger en system-översikt (så man inte köper grisen i säcken sas). Eller inte vad jag kan hitta vid en snabb googling iaf.
Jag har bestämt mig för att låna regelboken på biblioteket och kika lite på den, så får jag se om jag faller för systemet. Mutant: År noll alltså. Gillar postapokalyps mycket.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
roboman;n271594 said:
Jag har bestämt mig för att låna regelboken på biblioteket och kika lite på den, så får jag se om jag faller för systemet. Mutant: År noll alltså. Gillar postapokalyps mycket.
Mycket bra och jag tror du kommer gilla det. För Mutant År Noll funkar Fria Ligans 'in-house' system skitbra!

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Khan;n271567 said:
den myllrande och djupa världen (som är fantastisk) inte speglades ordentligt i reglerna... ...kändes reglerna i Coriolis som ett ganska grovhugget och generiskt system som klistrats in i världen...
Just därför jag tycker Coriolis är ett bättre val när man är ute efter ett system "som lätt anpassas för olika setting" (enligt ursprungsfrågans önskning) =)
 
Top