Nekromanti Önskar kritik på Dödens dal - ett äventyr i Sinkadus-anda

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Sedan ganska länge har jag skrivit på ett EDD-äventyr som har arbetsnamnet ”Dödens dal”. Jag har nu nått så långt att det vore intressant att höra lite kritik av det.

Från början var det tänkt att vara i Sinkadus-anda — dvs. ett ganska avgränsat äventyr där uppgiften var tydlig för alla inblandade — men det skulle vara ”lite längre” och ge material till fler bottnar. Om SL ville skulle det kunna utvecklas till ett riktigt långt äventyr. Jag är väldigt emot att världen snurrar runt rollpersonerna och allting avstannar när de inte är på plats — i min(a) värld(ar) väntar inte bankrånarna på att hjältarna behagar rida in i staden utan rånar banken när det passar dem.

Jag ville med andra ord beskriva skeenden som sker oavsett vad och var rollpersonerna är eller gör (låt dem höra om utfallet i det stora fältslaget, om de valde att undersöka ett annat spår, istället för att arméerna står uppställda och väntar på att rollpersonerna skall behaga promenera förbi) och de flesta SLP skall vara såpass beskrivna att SL inte står på bar backe om rollpersonerna gör något ”helt annat”.

Därför har jag beskrivit ett antal platser, ett antal SLP, en bakgrundshistoria och ett antal möjliga ”scener” eller händelser. Därefter är det upp till gruppen att forma äventyret som de vill. Jag ville *inte* skriva ett äventyr enligt mallen ”rollpersonerna skall besöka den här personen och få veta det här, därefter skall de gå hit och lyckas med den här färdigheten och sedan skall de ...”.

Planen ifrån början var att sikta på 15-20 sidor, i skrivande stund är det knappt 50. Det finns gott om saker som spelarna antagligen aldrig får reda på (t.ex. slottspöket — vilket i och för sig mina spelare upptäckte när vi speltestade det förrförra sommaren, de var inne på att förhandla fram ett avtal mellan Alina och Henna om att låta Alina driva ut spöket, vilket lätt kan göras till ett eget äventyr) men jag kan inte förutsäga vart alla spelgrupper tar vägen. Jag anser att det är bättre att erbjuda gott om krokar som spelledaren kan hänga upp sina inspiration och improvisation på.

Det jag är bland annat intresserad av att höra era åsikter om är:
  • Finns det några stora hål i intrigen eller bakgrunden (som jag missat i min hemmablindhet)?
  • Klichévarning; vilka gamla fällor har jag ramlat ned i?
  • Vilket är bäst, skall speldata för SLP samlas sist i ett eget kapitel eller i kapitlet där de beskrivs (som nu)?
  • Behövs de olika ledarnas värden i Taktik under avsnittet ”Grupperna drabbar samman”, eller räcker det att ange det i deras speldata?
  • Vad behövs det kartor över? Jag har inkluderat gruvan och dess omgivning samt svartfolksbyn. De olika länens huvudorter hade jag inte tänkt rita och inte heller en översiktskarta över alla länen.
  • Saknas det värden eller bara uppgifter någonstans?
  • Står saker på fel plats?
Andra åsikter? Det är nog första gången som jag har skrivit ett såpass omfattande äventyr och dessutom bett om kommentarer, så jag är klart intresserad av att höra vad ni tycker.

Jo, så var hitta det? På https://www.muorji.se/Refuge/D_dens_dal.pdf
 
Top